вторник, 21 декември 2010 г.

Bulgaria. Presiden menandatangani reformasi bersara.

Pengurus Hristina Mitreva NII disebut spekulasi menyatakan bahawa 10,000 orang akan bersara tahun depan kerana penghapusan sistem mata, BNR.
Dengan lebih banyak orang 19% pada akhir tahun ini, yang ingin bersara selama tempoh yang sama tahun lalu, dilaporkan oleh National Insurance Institute (NII).
Beberapa hari lalu Presiden Georgi Parvanov telah mengancam untuk memveto perubahan Jaminan Sosial Kod, yang menyediakan untuk menghilangkan sistem mata kerana akan menghalang bersara sekitar 10 000 orang. Semalam, bagaimanapun, Menteri Sosial Totyu Mladenov mengatakan bahawa presiden telah menandatangani surat keputusan tentang berlakunya Kod.
Pada masa ini, perkhidmatan tekan Ketua Negara menjelaskan bahawa walaupun "banyak masalah yang menimbulkan undang-undang, keputusan itu merupakan kompromi diperlukan agar tidak menjejaskan kepentingan warga kategori tertentu.
.................................................. .................................................. .................................................. ............

Presiden Georgi Parvanov menandatangani undang-undang menukar Kod Jaminan Sosial untuk mengelakkan mempengaruhi kepentingan kategori tertentu
.................................................. .................................................. .................................................. .........
http://www.president.bg/
Presiden Georgi Parvanov telah memutuskan untuk pengedaran menukar undang-undang tentang Jaminan Sosial Kod, diadopsi pada 11 Disember 2010 Menurut ketua negara, meskipun banyak masalah yang menimbulkan undang-undang, keputusan itu merupakan kompromi diperlukan untuk tidak menjejaskan kepentingan warga kategori tertentu.

Pertama, pekerja akan menderita dalam keadaan kerja keras, kerana peruntukan baru sejak awal tahun bersara akan secara signifikan lebih rendah daripada yang bersara dalam keadaan yang sama namun pada akhir tahun ini.

Kedua, akan terjejas banyak pengangguran kerana langit-langit faedah pengangguran akan dihapuskan dari awal tahun dan orang-orang akan menerima faedah secara signifikan lebih rendah dari sekarang.

Untuk alasan ini, ketua negara tidak menggunakan haknya untuk kembali bil untuk pertimbangan lebih lanjut oleh ahli-ahli parlimen. Namun, warga Bulgaria harus tahu bahawa banyak daripada "inovasi" dalam Kod Keselamatan akan mempunyai kesan serius pada kedudukan sosial mereka.

Salah satu hal baru adalah bahawa kecuali jika transfer (masa yang singkat) dari wang pelaburan profesional dari akaun individu orang yang menyediakan terjemahan dan National Insurance Institute (NII) dengan ansuran bulanan sebanyak 12 peratus dan 7 peratus untuk pesara awal untuk 31 Disember 2014

Bahkan meninggalkan pertikaian parti politik dan kelayakan ahli apakah itu kecurian, nasionalisasi atau bertumbuh pada hotel peribadi, untuk dicatatkan bahawa pembangunan model bersara tahun 2000 telah diberikan sebuah kesalahan sistematik substansial. Menurut presiden, membuat kehormatan yang berkuasa sekarang yang mengangkat masalah, tetapi apa yang diambil tidak untuk memutuskan, melainkan - memburukkan lagi kelemahan dari model bersara.

Yang positif adalah bahawa tidak seperti beberapa negara yang sepenuhnya dan kekal merampas aset dana pensiun, keputusan kerajaan dan parlimen Bulgaria separa dan sementara (sampai akhir 2014). Hal ini membolehkan anda mencari yang lain, jalan yang lebih baik dan langkah-langkah alternatif.

Alih dana untuk dekad NII profesional selepas kejadian mereka dan validasi tidak keputusan yang paling bijaksana, kata ketua negara. Ini dia mengatakan akan mencipta ketidakpercayaan tidak hanya sistem pencen, tetapi juga untuk iklim undang-undang dan pelaburan di negara ini.

keputusan yang lebih baik dan lebih adil, presiden di Institut bersara awal dan dana pensiun kerja untuk membayar sebahagian dari jumlah keseluruhan pencen yang sesuai dengan masa dan / atau jumlah sumbangan dalam masing-masing. Kita tidak boleh lupa bahawa sampai dengan tahun 2000 sumbangan yang lebih tinggi sepenuhnya diterjemahkan ke dalam NII, dan sekarang hal itu dilakukan dalam bahagian. Ini akan sangat tidak adil dari tarikh tertentu (terlepas dari yang) dana hanya untuk membayar bersara awal atau NII hanya terus membayar.

Undang-undang berlalu membuat perubahan lain di insurans yang ada dan sistem pencen dan langkah-langkah yang diperlukan untuk kepala stabilisasi kewangan dan pengurangan defisit anggaran yang signifikan.

Salah satu syarat yang paling penting yang berkaitan dengan perubahan keadaan (dan umur) untuk hak untuk bersara. Diperlukan perubahan halus, diramal dan terjangkau dalam waktu yang lama kerana mereka disokong oleh kesatuan pekerja sosial rakan-kerajaan dan pengusaha dalam perjanjian kompromi pada bulan November tahun ini.

Ketua negara, bagaimanapun, menemukan itu tidak dapat diterima penghapusan sistem mata yang disebut untuk bersara sejak awal tahun 2011, bertentangan dengan perjanjian. Keputusan ini berkesan dan tak terduga melukai ribuan pekerja yang berharap untuk bersara pada tahun 2011, namun pada saat terakhir (beberapa hari sebelum) penguasa mengharuskan mereka untuk bekerja tahun lagi, atau untuk menebus penempatan kos tinggi bersara.

Sebagai contoh, seorang wanita kerja 1 Januari 2011 ingin bersara kerana merayakan 63 tahun (dengan lebih daripada 3 tahun usia minimum) dan tarikh yang akan menjadi 31 tahun perkhidmatan bersara (misalnya, sekarang akan mengumpulkan 94 diperlukan mata), keperluan baru untuk 34 tahun perkhidmatan harus terus bekerja atau dua tahun (sehingga 65, apabila anda boleh bersara, jika paling tidak 15 tahun), atau membeli tiga tahun perkhidmatan, harga yang untuk tahun berikutnya (setelah naik sebanyak 1.8 sumbangan%) akan berjumlah hampir 2700 Leva. Perlu diingat bahawa jumlah ini harus dibayar sekaligus, kerana undang-undang ini dicabut dan mengukur arus yang sangat popular untuk pembayaran yuran bersara untuk insurans dibeli.

Seperti mengukur jatuh Kontradiksi dengan semangat undang-undang pencen, yang tentu harus stabil. Ie keadaan untuk penyediaan bersara awal harus sama atau dalam bersara, atau diubah cukup awal untuk membolehkan orang waktu untuk merancang perilaku mereka dan kehidupan mereka. Jika contoh di atas wanita ini tahu dahulu daripada pembatalan sistem mata pada tahun 2011, boleh bahkan tiga tahun lalu untuk membeli magang di kos yang jauh lebih rendah dan untuk bersara.

Pada saat orang harus menerima pengiktirafan atas pekerjaan mereka, mereka dihukum. Dari perspektif - tamadun sosial, politik, dan manusia, ini adalah tindakan tidak boleh diterima untuk pekerja keputusan sekarang mengatakan presiden.
Menurutnya tahun depan dan selanjutnya dapat mencari dan berpendapat pandangan-pandangan alternatif, termasuk dan pemulihan sistem penilaian baik untuk mana ia telah berkali-kali berbicara.

kenalan secara menyeluruh dengan undang-undang menunjukkan bahawa ia dapat mengesan kedua-dua percanggahan langsung dengan perlembagaan negara dan pelbagai inkonsistensi dengan prinsip negara kesejahteraan. Sebagai contoh, insurans sosial boleh diterima wajib bagi pengangguran akan bergantung pada program apapun. Undang-undang ini membuat mundur tidak boleh diterima daripada prinsip perlembagaan yang mapan.

Ada banyak keputusan dipertanyakan lain, walaupun tidak semua, mereka bertentangan dengan Perlembagaan atau instrumen antarabangsa yang berlaku bagi negara kita. Mereka baik bertumbuh serius tentang perlindungan sosial warga negara (mengurangkan tempoh bayaran manfaat bagi jaminan sosial jangka pendek selepas penamatan) atau percanggahan dalaman yang terkandung (yang bererti akaun individu diasuransikan untuk bersara awal orang meninggal).
Diadopsi dalam undang-undang dan peraturan mempunyai tujuan iaitu untuk meningkatkan kecukupan dan meningkatkan jumlah pencen, tetapi mereka tertunda di luar waktu dan beban kos akan dipindahkan ke kerajaan seterusnya.

Sebagai kesimpulan, Presiden menegaskan bahawa keputusan untuk mengumumkan perubahan dalam kod insurans dalam persembahan ini, walaupun banyak kekurangan dan syarat dipertanyakan adalah kompromi diperlukan dalam kepentingan pekerja dalam keadaan kerja keras dan pengangguran. Ini tidak bererti pengingkaran terhadap kemungkinan bahawa beberapa peruntukan undang-undang yang bertentangan langsung dengan perlembagaan dan prinsip-prinsip negara kesejahteraan akan diserang sebelum Mahkamah Perlembagaan.

http://www.president.bg/
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com