четвъртък, 18 февруари 2010 г.

ЕС- данъчно облагане




Данъчно облагане

Данъчно облагане ©iStockphoto

Пoдкpeпa зa eдинния пaзap

Правителството на вашата страна решава колко данъци да плащате, а не Европейският съюз. ЕС гарантира, че националните данъчни правила съответстват на приоритетните цели на Съюза за създаване на работни места и че те не дават необосновано предимство на предприятията от една страна пред тези от друга. Данъчната политика на ЕС е в подкрепа на принципите на единния пазар и свободното движение на капитали.




Дизелова колонка © Carofoto
Общите правила за данъка върху петрола гарантират честна търговия.
Правителствата повишават данъците, за да финансират разходите си. Различните страни членки имат различни приоритети за разходите и ЕС не пречи на тези приоритети при условие, че страните членки задържат разходите си в разумни граници. Ако те излязат от тях и задлъжняват твърде много, могат да застрашат икономическия растеж на други страни от ЕС. Но ако са предпазливи в икономическата си политика, страните преценяват как да харчат парите си и следователно – кои данъци да повишават, за да финансират разходите си.

Защита на единния пазар

Затова нашите правителства определят нивата на данъците върху печалбите на компаниите и доходите на физически лица, спестяванията и капиталовите печалби. ЕС като цяло просто следи тези решения, за да бъде сигурно, че са коректни към Съюза като цяло. Особено внимание се обръща на данъчното облагане на компаниите поради опасността данъците да създадат препятствия пред гладкото движение на стоки, услуги и капитали на единния пазар на ЕС. Страните членки са обвързани с кодекс на поведение, за да се предотврати предоставянето на данъчни облекчения, които могат да се отразят на инвестиционните решения по несправедлив начин.

Защо ДДС е изключение

Равнищата на данък добавена стойност (ДДС) са частично изключение и изискват участие на ЕС в известна степен, тъй като са много важни за правилното функциониране на единния пазар и лоялната конкуренция в ЕС. Затова ЕС определи горна и долна граница на нивата на ДДС.
Въпреки това има значителни различия в равнищата на ДДС в отделните страни и при известни обстоятелства долната граница може дори да бъде нарушена. Могат да бъдат разрешавани освобождавания от данъка, например за стоки и услуги, които не се конкурират със стоките и услугите от друга страна членка на ЕС, или за необходими в ежедневния живот неща като храна и лекарства.
Освен това, правилата и равнищата за ДДС спазват принципа на ЕС, че решенията по данъчни въпроси могат да се вземат само ако всички държави са единодушни. Това правило предпазва националната автономия.
Двойка, гледаща данъчна декларация © Imageselect
Подоходните данъци се определят от националните правителства.

Бензин, напитки и цигари: защо цените са различни

Промените и различията в акцизите върху бензина, напитките и цигарите много лесно могат да нарушат конкуренцията в ЕС. Ето защо те също подлежат на някои общи правила. Въпреки това има доста възможности за културни различия. Това е една от причините цените на бирата и виното да са толкова различни в различните страни от ЕС. Друга причина са икономическите различия. Страна със стабилни публични финанси не може да бъде принудена да налага данъци заради самите данъци. Така ниските акцизи в Люксембург предлагат изгодни възможности на автомобилисти и купувачи от съседните страни или на преминаващите през него.

Общи правила за данъците върху енергията

Разумно е ЕС да има общи правила за данъчното облагане на енергийните продукти. Това дава възможност на ЕС да има единен подход към използването им като стимули за енергийна ефективност, но правилата отново са достатъчно гъвкави с оглед на обстоятелствата в отделните страни.

Когато става дума за физически лица

Правилата и равнищата за данъчно облагане на физически лица от друга страна са въпрос на правителствата на ЕС, освен ако не са засегнати трансгранични права на физическо лице. Европейската комисия предприе действия, за да гарантира, че гражданите на ЕС не са възпирани да работят в други страни от Съюза от проблеми, свързани с трансфера и данъчното облагане на техните пенсии и пенсионни права.
ЕС играе роля и за избягването на трансграничното укриване на данъци. Въпреки че гражданите на ЕС могат да държат спестяванията си там, където според тях ще имат най-голяма възвръщаемост, те не могат да използват това като средство за избягване на плащането на данъци. Правителствата от ЕС губят законни приходи, ако жителите на техните страни не декларират доходите от лихви върху спестяванията си в чужбина.
Страните от ЕС и правителствата на някои други европейски страни се споразумяха да обменят информация за спестяванията на чужди граждани. Единствените изключения са Австрия, Белгия и Люксембург, както и някои други европейски страни, които засега вместо това налагат данък, удържан при източника. След това те прехвърлят голяма част от парите на страната, в която спестителят живее. Тъй като това е крупно плащане, анонимността на отделния спестител не се нарушава, но данъкът се плаща там, където се дължи.


ПОРТАЛ НА ЕС

Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com