вторник, 2 февруари 2010 г.

ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.


ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.E 7 672,9 МЛН. ЛВ.


 ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.
01 Февруари 2010




2009 г. приключва с дефицит на касова основа около 529,5 млн. лв. или 0,8% от прогнозния БВП, сочат данните от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити. Бюджетната позиция към края на м. г. отговаря на заложените критерии в ЗДБРБ за 2009 г. и е в съответствие с поставените цели пред фискалната политика. Това поставя страната ни в групата на страните-членки с най-нисък бюджетен дефицит за годината в ЕС, което е ясен сигнал, че независимо от неблагоприятната икономическа ситуация българското правителство следва дисциплинирана и благоразумна фискална политика.

Бюджетната позиция на месечна база за декември е близка до балансирания бюджет. Месецът завърши с незначителен дефицит от 31,3 млн. лв. Основната причина за неговото формиране са по-високите разходи през декември по бюджетите на общините, които са автономни и ограниченията на разходите, които Министерският съвет предприе в края на годината за тях са само препоръчителни. За сравнение, при отчетени разходи за септември-ноември в рамките на 380-405 млн. лв., за декември разходите на общините по данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета са около 580 млн. лв. Данните за изпълнението на общинските бюджети за 2009 г. на национално ниво показват най-сериозно увеличение на разходите за заплати и други възнаграждения за персонала с около 50% спрямо предходните месеци. Това означава, че за разлика от министерствата и ведомствата, където не бяха одобрени коледни добавки и бонуси, общинските администрации са платили такива.

Приходите и помощите по консолидираната фискална програма (КФП) към края на годината са 25 021,6 млн. лв., или 76,9% от планираните в ЗДБРБ за м. г. Отчетените постъпления представляват 37,6 на сто от прогнозния БВП, при 40,9% от БВП за 2008 г.

Данъчните постъпления – включително приходите от осигурителни вноски, за 2009 г. са 20 171,8 млн. лв., което представлява 78,4 на сто от годишния разчет. Приходите в частта на преките данъци са 3 813,5 млн. лв. или 77,1% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са 10 398,6 млн. лв., което е 75,4 на сто от програмата за годината. Постъпленията от ДДС са 6 432,5 млн. лв. и представляват 85,9% от постъпленията за 2008 г. От акцизи през 2009 г. са постъпили 3 844,5 млн. лв., като в номинално изражение отбелязват намаление с около 207,2 млн. лв. или 5,1% спрямо предходната година.

Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към края на декември м. г. са 5 273,0 млн. лв. или с 12,2 % под планираните за годината.

Неданъчните приходи са 3 523,6 млн. лв., което е 92,3 % спрямо годишните разчети. Спрямо 2008 г. е налице спад с 12 на сто. Най-сериозно е забавянето при неданъчните постъпления по общинските бюджети, където приходите от продажба на земя и имущество намаляват наполовина спрямо 2008 г.

Постъпилите помощи през 2009 г. са 1 326,2 млн. лв. Това са основно авансови плащания от Кохезионния и структурните фондове на ЕС по бюджета на Националния фонд и средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство по бюджета на Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие”.

Разходите по консолидирания бюджет, вкл. и вноската ни за общия бюджет на ЕС, за 2009 г. са 25 551,2 млн. лв. Това е 38,4% от прогнозния БВП срещу 38,1 на сто годна по-рано. Така като относителен дял в БВП разходите по консолидирания бюджет остават близки до тези от предходната година. Изпълнението спрямо годишните разчети е 84,2%, което е следствие на мерките за ограничаване на разходите и стабилизиране на бюджетната позиция.

Лихвените плащания са 517,8 млн. лв. или 81,3% от планираните за 2009г., текущите нелихвени разходи са 20 766,9 млн. лв., което е 91,5 на сто от разчета за годината, а капиталови разходи са 3 520,2 млн. лв. или 67,6 % от предведените. По-голямото усвояване в частта на текущите нелихвени разходи се дължи на по-високите социалноосигурителни плащания, свързани с нормативно регламентираните увеличения на пенсиите през 2009 г. и др.
Частта от вноската на България за общия бюджет на ЕС, изплатена през м. г. от централния бюджет възлиза е 746,2 млн. лв.

Решителните мерки за стабилизиране на бюджетната позиция по линия на ограничаване на публичните разходи и мерките за повишаване на събираемостта на приходите позволиха само за няколко месеца да бъде преодолян дисбалансът в бюджетната позиция на страната на месечна основа. В резултат на това бюджетното салдо за последните три месеца на годината бе положително или близко до балансирано. Вследствие на мерките за ограничаване на разходите темпът на ръст на разходите бе свит от 23,8% към юли на 0,9 на сто за годината. Подобрение се наблюдава и при приходите, където усилията и реформите в приходните администрации доведоха до компенсиране на близо два процентни пункта oт отчетеното изоставане към юли. За сравнение към юли 2009 г. спрямо същия период на предходната година, приходите се свиха с 10,3%, докато в края на годината част от това изоставане вече е компенсирано и приходите се ограничават с 8,4% за цялата 2009 г. спрямо 2008 г. По този начин фискалната политика през м. г. съумя в голяма степен да отговори на предизвикателствата в хода на бюджетното изпълнение, което позволи страната ни да бъде един от малкото примери в ЕС за строга и дисциплинирана фискална политика през настоящата кризисна година. Фокусът през 2010 г. и в средносрочен план отново е поставен върху благоразумна фискална политика, поддържане на макроикономическата стабилност и засилване устойчивостта на българската икономика, така че да бъдат осигурени в максимална степен вътрешните и външните баланси.
Фискалният резерв към 31.12.2009 г. е в размер на 7 672,9 млн. лв.


http://www.government.bg/





 ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.

понеделник, 1 февруари 2010 г.

Стабилността на банковата система.


ПАРИТЕ НЕ СА В ОБОРОТ

ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ


Стабилността на банковата ни система.


Стабилността на банковата ни система. Пари има,но парите в държавата не са в оборот.

Критерий за стабилността на икономиката е отношението на банките.

Банките , нямат доверие в държавата като платец.Парите в държавата не са в оборот. Основният инструмент за привличане на нови средства остава широкото разгръщане на публично-частното партньорство при изграждането на широка гама инфраструктурни проекти.Необходими са смели политически решения за повишаване доверито на банките в икономиката на държавата.
Банките , нямат доверие в държавата като платец, нямат доверие в бизнеса и в другите банки. Голяма част от банките, които бяха най-агресивни на българския пазар, имаха проблеми с банките майки в техните страни. При това положение държавата трябва да се намеси категорично, за да се разкъса порочният кръг.
Размерът на активите, които обезпечават кредитите в условията на кризата, рязко е намалял поради обезценка. Обезцениха се фирмите - показател е спадът на цените на акциите им на фондовата борса.
Сриват се цените на имотите, включително и промишлените. Според Министерството на труда и социалната политика безработицата за 2010 г. ще бъде средногодишно 11,4%. Реалната безработица е значително по-висока - от 19 до 20%.
Оказва, че банките са затруднени поради слабо обезпечените кредити, и са необходими нови парични средства, нови провизиии те намират изход в покачване на лихвите по депозитите в лева и евро, които вече за левови са над 9%.
Банките се страхуват от бъдещи лоши кредити, поради свиване цената на активите, и се опитват на всяка цена да привлекат всеки свободен лев. Парите в оборот съществено са се свили и продължават да намаляват. Това също е причина да расте цената на паричния ресурс, а оттам - и лихвите по кредитите.
Банките спират да финансират клиенти, и поради влошената стопанска конюнктура. Включително и за изпълнение на обществени поръчки или по проекти, финансирани от структурните европейски фондове, защото не са сигурни, че правителството ще изплати навреме дължимите средства.
Редица банки изнесоха немалки части от кредитните си портфейли и сега, след след преминаване на психозата и тяхното финансово укрепване, ги внасят отново. И този внос се отчита като новоотпуснати кредити и оживление в кредитната активност. Независимо от тази трудна обстановка банките са натрупали над 700 млн. лв.печалба.
Пари има,но парите в държавата не са в оборот. Основният инструмент за привличане на нови средства остава широкото разгръщане на публично-частното партньорство при изграждането на широка гама инфраструктурни проекти.

ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ

петък, 29 януари 2010 г.

Официално посещение на българския премиер в Турция.

ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ





България Турция-вето или вечна дружба?


По време на изслушването си в Европейския парламент в Брюксел кандидатът на Чехия за еврокомисар по разширяването Щефан Фюле отбеляза, че възнамерява да продължи преговорите за членство в ЕС с Турция. 
Премиерът Бойко Борисов и гръцкият му колега Георгиус Папандреус дават общо рамо на всички държави от Балканите по пътя им към Евросъюза. 
Министър-председателят Георгиос Папандреу е призовал своя турски колега Реджеп Тайип Ердоган към подновяване на усилията за подобряване на двустранните отношения, обяви самият Папандреу на 25 януари. Гръцкият министър-председател е поканил Ердоган на официално посещение, заявявайки, че желае „да бъдат установени по-жизнени и продуктивни връзки” между Анкара и Атина. Той е призовал също Турция да спре да оспорва гръцкия суверенитет в Егейско море, по-специално чрез нарушаване на въздушното пространство на Гърция. 
За Гърция и България е от полза европеизирана Турция,но не на всяка цена. В момента Турция и България са две съюзнически страни.Турция е страната, която най-мощно и най-силно подкрепи България в преговорите й за присъединяване към НАТО.
Официалното посещение на българския премиер в Турция е в петък и събота. Той ще разговаря с турския президент Абдула Гюл и с премиера Реджеп Ердоган. 
Сергей Станишев в София през март 2008 г. постави публично въпроса за обезщетяване на тракийските бежанци и го върна в дневния ред на двустранните отношения. 
Двамата премиери и лидери на управляващи партии, - Бойко Борисов и Реджеп Тайип Ердоган,няма как да я подминат. В Анкара са притеснени от националистическия тон в кабинета, както и от подкрепата за правителството от "Атака". Подкрепата на Борисов за идеята на Волен Сидеров да има референдум за новините на турски доведе до телефонен разговор между премиера ни и Ердоган.Разбра, че скоро ще има посещение.Междувременно се разгоря скандалът с думите на министър Божидар Димитров. По-късносе наложи се министърът на културата Вежди Рашидов лично обясни на турския външен министър Ахмет Давутоглу, че няма връзка между евроинтеграцията на Турция и искането за обезщетение. Турски представители настояли деликатни проблеми като този за обезщетенията на тракийци да не се решават в медиите, а по пътя на дипломацията. 
Очакванията са, че ще се говори основно за бизнес. Но турска фирма строи магистрала "Люлин" и, както се твърди, доста зле. Освен това Анкара сама се отказа да купува наш ток заради замразения проект "Горна Арда". Сега той тръгва и турският пазар се отваря.
Разговорите за обезщетенията на тракийци не са ли бизнес?
Повечето българи очакват от Турция да изпълни ангажиментите си по Анкарското споразумение от 1925 година, което урежда имотните въпроси на бежанците от двете страни. 
Премиерът не бива да подминава този въпрос. В България очакват той да го постави публично. И да бъде готов да отговаря на турските въпроси.Турският външен министър Давутоглу e обърнал внимание , че в историята принудителните миграции не са били еднопосочни и близо 2 милиона турци са напуснали принудително България и отварянето на тези исторически въпроси за разискване трябва да става във всички техни аспекти.
Разбира се,че е напълно прав. За близо 500 годишното нежелано“присъствие“ на тези 2 милиона турци,сегашното турско правителство дължи сериозни суми на България,които също трябва да бъдат решени по пътя на дипломацията.
Турция да преустанови намесата си във вътрешните работи на България и да се разграничи недвусмислено от практиката на изборните фалшификации, извършвани от дейци на ДПС на нейна територия.
Българският министър-председател следва да постави въпроса пред турските власти за безусловното възстановяване собствеността на над 80 имота, принадлежащи на Българската Екзархия, както и да предостави компенсации за още 120 църковни имота, присвоени от турските държавни и местни власти в годините след 1913-та. 







ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ

понеделник, 18 януари 2010 г.

ЕВОЛЮЦИЯ БЕЗ ДНК



НОВИНИ,ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ
НОВИНИ


ЕВОЛЮЦИЯ БЕЗ ДНК

Учените на практика наблюдават типична Дарвинова еволюция в отсъствие на ДНК или РНК молекули и практически без промяна в състава. Прионите са все така изградени от определени аминокиселини, разликата е само в структурата им.
Учените от Scripps извършват експерименти с приони в клетъчни култури и откриват, че Sc-формата на протеина е склонна да мутира в различни условия, така че да увеличава своя шанс да оцелее. Прионът търси структури, която ще му позволят да живее и да се развива в различни видове клетки (т.е. в различни тъкани и органи, а не само в мозъка, да речем). Най-удачната структура за определен вид клетъчна среда се предава на поколението.
Остава въпросът дали думата "еволюция" е подходяща за нещо, което иска убие организма, който го храни. Еволюцията не би трябвало да води до самоубийство в дългосрочен план. Реално погледнато, адаптацията на прионите изисква те да стават все по-малко смъртоносни, ако искат да оцелеят. За съжаление няма термин "Дарвинова инволюция", но, ако имаше, би бил подходящ в случая.
Прионите са белтъчни молекули изградени от аминокиселини, които се оплитат по сложни, но напълно закономерни начини. Оплитанията определят структурата на протеина . Повечето протеини в тялото ни са активни, когато имат една структура, и неактивни с друга .

 Jiali Li, Shawn Browning, Sukhvir P. Mahal, Anja M. Oelschlegel, Charles Weissmann.Darwinian Evolution of Prions in Cell Culture.
НОВИНИ,ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ
НОВИНИ

събота, 16 януари 2010 г.

УКРАЙНА ЩЕ ЗАВИВА КЪМ МАТУШКА РУСИЯ


НОВИНИ
ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ,




УКРАЙНА ЩЕ ЗАВИВА КЪМ МАТУШКА РУСИЯ


 Бившият украински премиер Виктор Янукович, който е смятан за проруски политик, увеличи преднината си пред настоящия про-европейски премиер Юлия Тимошенко в проучванията на общественото мнение относно президентските избори, които ще бъдат проведени на 17 януари 2010 година.
Енергийната и икономическа независимост на Украйна зависи от изхода на президентските избори в страната,проплака настоящият държавен глава Виктор Юшченко преди да загуби изборите в Украйна.
"Вие ще определите бъдещият път на страната, но има нещо по-важно – 17 януари 2010 г. може да бъде деня, когато страната ще бъде върната в миналото. 17 януари вие избирате своята съдба, вие избирате ценности. От вас зависи историческо решение. На кантар...са поставени жизнено важни опасности, които набират критична маса за Украйна. Става дума за опасността за енергийната независимост и загубата на собствената газопреносна мрежа. Това ще доведе до загубата на икономическа независимост, става дума за дългова яма от десетки милиарди долари кредитна зависимост. Става дума за заплаха за нашата териториална цялостност и суверенитет. Става дума за преразглеждане и отлагане на нашия европейски курс", предупреждава Юшченко в ефира на украинските телевизии. Той призова украинците да направят своя избор на президентските избори, които ще се проведат в неделя.
Според проучванията Янукович, лидер на Партията на регионите, има подкрепата на 42% от избирателите. Тимошенко го следва с 22% гласове. Така разликата между двамата е нараснала с 4% спрямо октомври. Според анкетата третият фаворит е банкерът Сергей Тигипко, като гласовете за него са скочили от 4% през октомври на 7% през декември. На четвърто място се нарежда бившият председател на парламента Арсений Яценюк с подкрепа от 4% срещу 9% през октомври.
НОВИНИ
ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ,
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com