вторник, 10 август 2010 г.

КСО И СМИСЪЛА ОТ ПЕНСИОННАТА РЕФОРМА.

+++


 Никой не поставя под съмнение икономическата, социалната и политическата необходимост от спешно реформиране на пенсионната система.Някои правителства в Европа вече осъзнаха накъде води по-дългият пенсионен период- към края цялата концепция за пенсионирането.Застрашителното застаряване на обществото е причинено от две демографски промени. Първата е, че жените не раждат достатъчно бебета, ; втората е, че огромното поколение, родено след Втората Световна война, започна да се пенсионира. През 1950 г. на 7 души на възраст 20-64 години се е падал един на 65 . Сега съотношението е 4 към 1 и е на път да стане 2 към 1 през 2050 година.Това ще прекрати захранването на държавните пенсионни фондове със социалните осигуровки на младите работници. Опасения трябва да буди и излизането в пенсия у нас,на нови 130 000 пенсионери в най-скоро време.Най- големите набори се пенсионират - 1947-ми, 1948-ми 1949-и, 1950-и, 1951-и, започват да излизат в пенсия. Всички тези хора са били със сравнително високи заплати. Пенсиите ще са големи, и ще нараства задължението на НОИ да се плащат пенсии с много сериозна сума,вероятно повече от половин милиард годишно.Примамливо е да се мисли, че някои от дупките в работната сила могат да бъдат запълнени с имигранти и българи от Македония,Украйна и Русия.
Промени има - от 2000 г. насам пенсионната система има втори и трети стълб - допълнително задължително и доброволно осигуряване, възрастта за пенсиониране порасна от 55 г. и 6 месеца (2000 г.) на 60 години за жените и от 60 г. и 6 месеца на 63 години за мъжете. Увеличи се и коефициентът на заместване на доходите отпреди пенсионирането - от 38.6% на 45.1% през 2009 г. Но системата отново е в  колапс-няма пари.
Възрастта за пенсиониране трябва да бъде увеличена. Последното удължаване в САЩ до 68 години по същество компенсира по-голямата продължителност на живота.Досега само Дания в Европа пое радикалната крачка да обвърже възрастта за пенсиониране с продължителността на живота. Някои мерки няма да са популярни. Като основен виновник за дефицита на НОИ бе посочена слабата събираемост на вземанията. Споменаха се и идеи за повишаване на осигуровките с до 6-8% през следващите години, които би трябвало да балансират бюджета на държавното осигуряване.Ако НОИ иска да покрие сегашните пенсии само с осигурителни вноски, осигуровките трябва да достигнат 48% и при положение , че същият брой хора ще останат на работа и ще продължат да си плащат съвестно осигуровките. В същото време несъбраните вземания на НОИ, натрупани за последните няколко години са 1.075 милиарда лева. Дори и да се съберат напълно, биха покрили около 1/5 от дефицита само за тази година.Планът на синдикатите за увеличение на осигуровките, който също периодично се възражда, също няма да помогне за преодоляването на огромния дефицит в държавната пенсионна система. Увеличаването на ставките ще накара все повече работодатели да започнат да укриват осигуровки ,събираемостта ще падне, а доста хора ще загубят работата си, тъй като ще станат твърде скъпи за работодателите си.Солидарната система не работи, нито в България, нито в Европа. Неслучайно в повечето европейски страни делът на капиталовите стълбове и личните пенсионни сметки се увеличава през последните години за сметка на разходопокривната система.Вместо да признаят, че настоящият модел е провал, и от това правителство се надяват на чудо. Не се вижда очевидното - няма да се мине без вдигане на трудовия стаж (особено на жените,които живеят доста повече,а работят по-малко)и на пенсионната възраст поне до 68 години. Трябва да се намалят и привилегиите за ранно пенсиониране. За съжаление гласуваните от правителството промени,предизвикаха недоволството на синдикатите,а те са абсолютно козметични и не решават проблема.
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com