събота, 1 май 2010 г.
събота, 24 април 2010 г.
ЕВРОПЕЙСКИ СЪВЕТ: НОВА ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА РАБОТНИ МЕСТА И РАСТЕЖ
Заключенията на Европейския съвет - 25—26 март
2010 г.)Европейският съвет обсъди новата стратегия на Европейския съюз за работни места и растеж. Той постигна съгласие по основните й елементи, включително по основните цели, които ще ръководят изпълнението й, и договореностите за по-доброто й наблюдение. Въпросите за конкурентоспособността са съществен аспект от перспективите на Европа за растеж. Във връзка с изменението на климата ЕС постигна съгласие, че е необходимо да се внесе нова динамика в преговорите, и набеляза следващите стъпки.
Възстановяването на макроикономическата стабилност и връщането на публичните финанси към устойчив курс са предпоставки за растеж и работни места. Във връзка с това, ще бъде важно извънредните мерки за подпомагане, приети с цел противодействие на кризата, да бъдат прекратени, след като възстановяването бъде напълно гарантирано.
Структурните реформи са от съществено значение за стабилното и устойчиво възстановяване и за съхраняване на устойчивостта на нашите социални модели. Европейският съвет носи отговорността да посочи пътя напред.
ЕС се нуждае от стратегия, основана на засилена координация на икономическите политики, която ще бъде официално приета през юни.
Необходимо е да се стимулират конкурентоспособността, производителността, потенциалът за растеж и икономическото сближаване в Европа:
Новата стратегия ще акцентира върху ключовите области - по-устойчива икономика, високи нива на заетост и социално приобщаване.
Европейският съвет постигна съгласие по следните водещи цели, които представляват общи цели, ръководещи действията на държавите-членки и на ЕС:
- стремеж към постигане на 75-процентна заетост на жените и мъжете на възраст 20—64 години, включително чрез по-активно участие на младите хора, на по-възрастните и нискоквалифицираните работници и чрез по-добра интеграция на законните мигранти;
- подобряване на условията за научноизследователска и развойна дейност, по-специално с цел за постигане на равнище на комбинирани инвестиции в тази област от страна на публичния и частния сектор в размер на 3 % от БВП;
- намаляване на емисиите на парникови газове с 20 % в сравнение с нивата от 1990 г.; увеличаване на 20 % на дела на възобновяемите източници на енергия в крайното енергийно потребление; и постигане на увеличение с 20 % на енергийната ефективност; ЕС поема ангажимент да вземе решение за постигане на 30 % намаление до 2020 г. в сравнение с нивата от 1990 г., като условно предложение с оглед на глобално и всеобхватно споразумение за периода след 2012 г., при условие че други развити страни се ангажират със сравними нива на намаление на емисиите и развиващите се страни допринасят по подходящ начин съобразно своите отговорности и респективни възможности;
- повишаване на равнищата на образование, по-специално с цел намаляване на дела на преждевременно напусналите училище и увеличаване на дела от населението със завършено висше или равностойно на висше образование;
- насърчаване на социалното приобщаване, по-специално чрез намаляване на бедността
Тези цели са взаимно свързани и взаимно се подсилват. Някои от тези цели са отразени в законодателството на ЕС, докато други нямат регулаторен характер и не предполагат поделяне на тежестта; те представляват общи цели, които да бъдат преследвани чрез съчетание от действия на национално равнище и на равнище ЕС.
В светлината на водещите цели държавите-членки ще определят националните си цели, отчитайки съответните си изходни позиции и национални условия. Държавите-членки ще направят това в съответствие с националните си процедури за вземане на решения, в диалог с Комисията, за да се провери наличието на съгласуваност с водещите цели на ЕС.
Новата стратегия ще търси решения на основните трудности, ограничаващи растежа на национално равнище и на равнище ЕС, включително във връзка с функционирането на вътрешния пазар и инфраструктурата. Държавите-членки ще изготвят национални програми за реформи, съдържащи подробно изложени действия за изпълнението на новата стратегия, като специално се акцентира върху усилията за постигане на националните цели, както и върху мерките за преодоляване на трудностите пред растежа на национално равнище. Устойчивият, производителен и конкурентоспособен селскостопански сектор ще допринесе значително за новата стратегия. ЕС изтъква колко е важно да се насърчават икономическото, социалното и териториалното сближаване, както и да се развиват инфраструктури.
Стратегията ще включва и силно външно измерение, за да се гарантира, че инструментите и политиките на ЕС се използват за утвърждаване на нашите интереси и позиции на световната сцена чрез участие в отворени и справедливи световни пазари.
От ключово значение за успешното изпълнение на стратегията са ефективните механизми за наблюдение: Въз основа на осъществяваното от Комисията наблюдение и извършваната в рамките на Съвета работа Европейският съвет ще изготвя веднъж годишно цялостна оценка на постигнатия напредък в изпълнението на стратегията както на равнище ЕС, така и на национално равнище. През октомври 2010 г. Европейският съвет ще обсъди въпроса за научноизследователската и развойната дейност, по-специално като проучи начини за насърчаване на потенциала на Европа за иновации. Европейският съвет ще обсъди енергийната политика, включително най-подходящите начини тя да подпомогне прехода към икономика с ниски нива на въглеродни емисии и по-голяма сигурност на доставките.
Цялостната координация на икономическите политики ще бъде засилена.
Ще бъде засилена координацията на равнището на еврозоната с цел да се преодолеят предизвикателствата; Необходимо е ЕС да се съсредоточи върху неотложните предизвикателства на конкурентоспособността и промените в платежния баланс. Тесният диалог между държавите-членки и Комисията ще спомогне за подобряване на качеството на наблюдението и за насърчаване на обмена на най-добри практики. Този диалог може да включва срещи на експерти от Комисията и от държавите-членки, за да се направи преглед на положението.
Надеждното и ефективно наблюдение ще зависи от осигуряването на качествени, достоверни и навременни статистически данни от страна на националните служби.
Европейският съвет отправя искане към съвета да създаде специална група, съставена от представители на държавите-членки, ротационното председателство и ЕЦБ, която да представи на Съвета до края на годината мерките, необходими за постигане на целта да се усъвършенства рамката за разрешаване на кризи и да се подобри бюджетната дисциплина, като се проучат всички възможности за укрепване на правната рамка.
Особено необходим е напредък по въпроси като капиталови изисквания; важни за системата финансови институции; финансови инструменти за управление на кризи; по-голяма прозрачност на пазарите на деривати и обмислянето на конкретни мерки по отношение на суаповете за кредитно неизпълнение, свързани с държавни ценни книжа; и прилагане на международно съгласувани принципи за бонуси в сектора на финансовите услуги.
II. ИЗМЕНЕНИЕ НА КЛИМАТА: ПРЕНАСОЧВАНЕ НА УСИЛИЯТА НИ СЛЕД КОПЕНХАГЕН
Единственият ефективен начин за постигане на договорената цел за ограничаване на повишаването на средната световна температура до 2 °C в сравнение с прединдустриалните равнища остава сключването на глобално и всеобхватно правно споразумение. Следва да се възприеме поетапен подход, основаващ се на споразумението от Копенхаген, което следва да се приложи своевременно:
По време на конференция на страните за изменението на климата в Канкун следва да се преодолеят съществуващите пропуски, включително по отношение на адаптирането, горското стопанство, технологиите и наблюдението, докладването и проверката.
ЕС и държавите-членки ще изпълнят ангажимента си за осигуряване на 2,4 милиарда евро годишно през периода 2010—2012 г. за бързо финансиране. ЕС и други развити страни са заявили общ ангажимент за мобилизиране на 100 милиарда щатски долара годишно до 2020 г., с които да се подпомогне борбата на развиващите се страни с изменението на климата. ЕС ще засили диалога, насочен към трети държави. Необходимо е да се използват възможностите за сътрудничество, включително с индустриализирани партньори, в области като екологични технологии, норми и техники за проверка. Следва своевременно да се определят общите интереси с държавите с бързоразвиващи се икономики по въпроси, които биха могли да повлияят в дебата за изменението на климата. Необходимо е да се спрат продължаващите тенденции на загуба на биологично разнообразие и на влошаване на екосистемите.
ПРИЛОЖЕНИЕ
НОВА ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА РАБОТНИ МЕСТА И РАСТЕЖ
СЛЕДВАЩИ СТЪПКИ
Комисията е в процес на определяне на основните трудности пред растежа на равнище ЕС, които впоследствие ще бъдат обсъдени от Съвета; същият процес ще бъде извършен и от държавите-членки на национално равнище, в тясно сътрудничество с Комисията. На заседанието на Европейския съвет през юни 2010 г. ще бъде направен преглед на работата по този въпрос, за да може тя да бъде отчетена при изработването на националните програми за реформи.
Националните цели, следва да бъдат представени своевременно, за да се вземат предвид при изработването на националните програми за реформи.
През първата година на новата стратегия държавите-членки ще представят националните си програми за реформи през есента на 2010 г., като изложат подробно действията, които ще предприемат за зпълнението на стратегията. В подкрепа на тези действия следва да се мобилизират всички подходящи инструменти на ЕС, включително иновативни инструменти за финансиране в сътрудничество с групата на ЕИБ, като стимули за реформи.
До октомври 2010 г. Комисията ще представи необходимите действия на равнище ЕС с оглед на изпълнението на новата стратегия, най-вече чрез водещите инициативи.
Съветът ще определи по-добре съгласуван график на процесите, за да се подобри цялостната последователност на политическите препоръки към държавите-членки.
Заключенията на Европейския съвет - 25—26 март
2010 г.)Европейският съвет обсъди новата стратегия на Европейския съюз за работни места и растеж. Той постигна съгласие по основните й елементи, включително по основните цели, които ще ръководят изпълнението й, и договореностите за по-доброто й наблюдение. Въпросите за конкурентоспособността са съществен аспект от перспективите на Европа за растеж. Във връзка с изменението на климата ЕС постигна съгласие, че е необходимо да се внесе нова динамика в преговорите, и набеляза следващите стъпки.
Възстановяването на макроикономическата стабилност и връщането на публичните финанси към устойчив курс са предпоставки за растеж и работни места. Във връзка с това, ще бъде важно извънредните мерки за подпомагане, приети с цел противодействие на кризата, да бъдат прекратени, след като възстановяването бъде напълно гарантирано.
Структурните реформи са от съществено значение за стабилното и устойчиво възстановяване и за съхраняване на устойчивостта на нашите социални модели. Европейският съвет носи отговорността да посочи пътя напред.
ЕС се нуждае от стратегия, основана на засилена координация на икономическите политики, която ще бъде официално приета през юни.
Необходимо е да се стимулират конкурентоспособността, производителността, потенциалът за растеж и икономическото сближаване в Европа:
Новата стратегия ще акцентира върху ключовите области - по-устойчива икономика, високи нива на заетост и социално приобщаване.
Европейският съвет постигна съгласие по следните водещи цели, които представляват общи цели, ръководещи действията на държавите-членки и на ЕС:
- стремеж към постигане на 75-процентна заетост на жените и мъжете на възраст 20—64 години, включително чрез по-активно участие на младите хора, на по-възрастните и нискоквалифицираните работници и чрез по-добра интеграция на законните мигранти;
- подобряване на условията за научноизследователска и развойна дейност, по-специално с цел за постигане на равнище на комбинирани инвестиции в тази област от страна на публичния и частния сектор в размер на 3 % от БВП;
- намаляване на емисиите на парникови газове с 20 % в сравнение с нивата от 1990 г.; увеличаване на 20 % на дела на възобновяемите източници на енергия в крайното енергийно потребление; и постигане на увеличение с 20 % на енергийната ефективност; ЕС поема ангажимент да вземе решение за постигане на 30 % намаление до 2020 г. в сравнение с нивата от 1990 г., като условно предложение с оглед на глобално и всеобхватно споразумение за периода след 2012 г., при условие че други развити страни се ангажират със сравними нива на намаление на емисиите и развиващите се страни допринасят по подходящ начин съобразно своите отговорности и респективни възможности;
- повишаване на равнищата на образование, по-специално с цел намаляване на дела на преждевременно напусналите училище и увеличаване на дела от населението със завършено висше или равностойно на висше образование;
- насърчаване на социалното приобщаване, по-специално чрез намаляване на бедността
Тези цели са взаимно свързани и взаимно се подсилват. Някои от тези цели са отразени в законодателството на ЕС, докато други нямат регулаторен характер и не предполагат поделяне на тежестта; те представляват общи цели, които да бъдат преследвани чрез съчетание от действия на национално равнище и на равнище ЕС.
В светлината на водещите цели държавите-членки ще определят националните си цели, отчитайки съответните си изходни позиции и национални условия. Държавите-членки ще направят това в съответствие с националните си процедури за вземане на решения, в диалог с Комисията, за да се провери наличието на съгласуваност с водещите цели на ЕС.
Новата стратегия ще търси решения на основните трудности, ограничаващи растежа на национално равнище и на равнище ЕС, включително във връзка с функционирането на вътрешния пазар и инфраструктурата. Държавите-членки ще изготвят национални програми за реформи, съдържащи подробно изложени действия за изпълнението на новата стратегия, като специално се акцентира върху усилията за постигане на националните цели, както и върху мерките за преодоляване на трудностите пред растежа на национално равнище. Устойчивият, производителен и конкурентоспособен селскостопански сектор ще допринесе значително за новата стратегия. ЕС изтъква колко е важно да се насърчават икономическото, социалното и териториалното сближаване, както и да се развиват инфраструктури.
Стратегията ще включва и силно външно измерение, за да се гарантира, че инструментите и политиките на ЕС се използват за утвърждаване на нашите интереси и позиции на световната сцена чрез участие в отворени и справедливи световни пазари.
От ключово значение за успешното изпълнение на стратегията са ефективните механизми за наблюдение: Въз основа на осъществяваното от Комисията наблюдение и извършваната в рамките на Съвета работа Европейският съвет ще изготвя веднъж годишно цялостна оценка на постигнатия напредък в изпълнението на стратегията както на равнище ЕС, така и на национално равнище. През октомври 2010 г. Европейският съвет ще обсъди въпроса за научноизследователската и развойната дейност, по-специално като проучи начини за насърчаване на потенциала на Европа за иновации. Европейският съвет ще обсъди енергийната политика, включително най-подходящите начини тя да подпомогне прехода към икономика с ниски нива на въглеродни емисии и по-голяма сигурност на доставките.
Цялостната координация на икономическите политики ще бъде засилена.
Ще бъде засилена координацията на равнището на еврозоната с цел да се преодолеят предизвикателствата; Необходимо е ЕС да се съсредоточи върху неотложните предизвикателства на конкурентоспособността и промените в платежния баланс. Тесният диалог между държавите-членки и Комисията ще спомогне за подобряване на качеството на наблюдението и за насърчаване на обмена на най-добри практики. Този диалог може да включва срещи на експерти от Комисията и от държавите-членки, за да се направи преглед на положението.
Надеждното и ефективно наблюдение ще зависи от осигуряването на качествени, достоверни и навременни статистически данни от страна на националните служби.
Европейският съвет отправя искане към съвета да създаде специална група, съставена от представители на държавите-членки, ротационното председателство и ЕЦБ, която да представи на Съвета до края на годината мерките, необходими за постигане на целта да се усъвършенства рамката за разрешаване на кризи и да се подобри бюджетната дисциплина, като се проучат всички възможности за укрепване на правната рамка.
Особено необходим е напредък по въпроси като капиталови изисквания; важни за системата финансови институции; финансови инструменти за управление на кризи; по-голяма прозрачност на пазарите на деривати и обмислянето на конкретни мерки по отношение на суаповете за кредитно неизпълнение, свързани с държавни ценни книжа; и прилагане на международно съгласувани принципи за бонуси в сектора на финансовите услуги.
II. ИЗМЕНЕНИЕ НА КЛИМАТА: ПРЕНАСОЧВАНЕ НА УСИЛИЯТА НИ СЛЕД КОПЕНХАГЕН
Единственият ефективен начин за постигане на договорената цел за ограничаване на повишаването на средната световна температура до 2 °C в сравнение с прединдустриалните равнища остава сключването на глобално и всеобхватно правно споразумение. Следва да се възприеме поетапен подход, основаващ се на споразумението от Копенхаген, което следва да се приложи своевременно:
По време на конференция на страните за изменението на климата в Канкун следва да се преодолеят съществуващите пропуски, включително по отношение на адаптирането, горското стопанство, технологиите и наблюдението, докладването и проверката.
ЕС и държавите-членки ще изпълнят ангажимента си за осигуряване на 2,4 милиарда евро годишно през периода 2010—2012 г. за бързо финансиране. ЕС и други развити страни са заявили общ ангажимент за мобилизиране на 100 милиарда щатски долара годишно до 2020 г., с които да се подпомогне борбата на развиващите се страни с изменението на климата. ЕС ще засили диалога, насочен към трети държави. Необходимо е да се използват възможностите за сътрудничество, включително с индустриализирани партньори, в области като екологични технологии, норми и техники за проверка. Следва своевременно да се определят общите интереси с държавите с бързоразвиващи се икономики по въпроси, които биха могли да повлияят в дебата за изменението на климата. Необходимо е да се спрат продължаващите тенденции на загуба на биологично разнообразие и на влошаване на екосистемите.
ПРИЛОЖЕНИЕ
НОВА ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА РАБОТНИ МЕСТА И РАСТЕЖ
СЛЕДВАЩИ СТЪПКИ
Комисията е в процес на определяне на основните трудности пред растежа на равнище ЕС, които впоследствие ще бъдат обсъдени от Съвета; същият процес ще бъде извършен и от държавите-членки на национално равнище, в тясно сътрудничество с Комисията. На заседанието на Европейския съвет през юни 2010 г. ще бъде направен преглед на работата по този въпрос, за да може тя да бъде отчетена при изработването на националните програми за реформи.
Националните цели, следва да бъдат представени своевременно, за да се вземат предвид при изработването на националните програми за реформи.
През първата година на новата стратегия държавите-членки ще представят националните си програми за реформи през есента на 2010 г., като изложат подробно действията, които ще предприемат за зпълнението на стратегията. В подкрепа на тези действия следва да се мобилизират всички подходящи инструменти на ЕС, включително иновативни инструменти за финансиране в сътрудничество с групата на ЕИБ, като стимули за реформи.
До октомври 2010 г. Комисията ще представи необходимите действия на равнище ЕС с оглед на изпълнението на новата стратегия, най-вече чрез водещите инициативи.
Съветът ще определи по-добре съгласуван график на процесите, за да се подобри цялостната последователност на политическите препоръки към държавите-членки.
Заключенията на Европейския съвет - 25—26 март
събота, 17 април 2010 г.
Испания, Финландия, Португалия и Люксембург ще бъдат подложени на оценка от Еврозоната.
Испания, Финландия, Португалия и Люксембург ще бъдат подложени на оценка от Еврозоната.
Еврозоната е 5-и пореден месец в инфлация, след като преживя 5-месечен период на дефлация. Годишната инфлация в еврозоната продължава да расте и през март достига 1.4%, показва статистиката на Евростат. През февруари ръста на потребителките цени във валутния съюз беше 0.9%. Продължава да расте инфлацията и в целия Европейски съюз, която за март достига 1.9% на годишна база, след регистриран ръст от 1.5% за февруари.
Страните от еврозоната се споразумяха на срещата в Мадрид да затегнат съвместния контрол над икономиките в европейския валутен съюз. Това ще бъде част от усилията за противодействие на дълговата криза, която вече ги принуди да имат готовност да отпуснат заеми за милиарди евро на затруднената Гърция.Председателят на Еврогрупата, която обединява финансовите министри на 16-те страни в еврозоната, Жан-Клод Юнкер заяви, че те ще започнат да обсъждат как държавите членки се справят като стъпка към разрешаването на по-широки проблеми, излизащи извън обхвата на вниманието на групата, което е сведено до равнищата на дълговете и дефицитите.Първи ще бъдат подложени на оценка Испания и Финландия, последвани от Португалия и Люксембург.Дискусиите са в рамките на еврозоната, но в тях могат да участват и всички останали страни в ЕС, стана ясно в Брюксел. В разговорите участват Европейската комисия и Европейската централна банка, като идеята е комисията да излезе с предложение до 1 юли, въпреки че този срок може и да не бъде спазен.
Възможно е в крайна сметка решението да се вземе само в еврозоната с формалното одобрение на другите страни членки, но може и да изисква и процедура, обхващаща всичките 27 държави от евроблока.
По време на валутната криза в Азия от 1997-1998 г. някои страни от региона предложиха създаването на Азиатски валутен фонд. Осъществяването на тази идея обаче беше туширано от САЩ и МВФ.
Подробностите тепърва ще се изясняват, но основната идея е да се помага на страни в еврозоната, които имат фискални проблеми, като техните правителства платят сурова цена за слабата си политика.
Ключов момент е строгият надзор, който ще се осъществява, включително до замразяване на достъпа до кохезионни еврофондове, временно отнемане на право на глас на министерски срещи на ЕС и дори ясни правила как една страна нарушител обявява спиране на плащанията по външните си дългове и напуска еврозоната.
Въпросът е какво може да направи ЕС, за да си помогне. Възможно е такъв механизъм да не е съвместим с принципите на паричния съюз и ще е начало на финансова уравниловка в Европа и да компрометира еврото, да накаже страните с фискална дисциплина и да окуражи харчещите безразсъдно.Джордж Сорос оценява вероятността еврозоната да продължи да съществува в настоящия си вид на 50%.
Дори слуховете за смъртта на европейския валутен съюз да са силно преувеличени, той наистина е изправен пред най-критичния тест от създаването му 1999 г. Начинът, по който се справи с него, ще определи бъдещето на общата валута, на еврозоната и на желаещи да влязат там страни като България.
Случват се неща, смятани доскоро за немислими - в еврозоната беше допуснат да влезе Международният валутен фонд , а страните в нея се съгласиха да помогнат на затънал партньор. Въпреки временния оптимизъм на пазарите обаче драмата съвсем не е свършила - гръцкият пожар не е потушен, а само временно овладян. И то по начин, който не дава отговор на най-горещия въпрос - как ще се справя ЕС в бъдеще с подобни кризи.
Еврозоната е 5-и пореден месец в инфлация, след като преживя 5-месечен период на дефлация. Годишната инфлация в еврозоната продължава да расте и през март достига 1.4%, показва статистиката на Евростат. През февруари ръста на потребителките цени във валутния съюз беше 0.9%. Продължава да расте инфлацията и в целия Европейски съюз, която за март достига 1.9% на годишна база, след регистриран ръст от 1.5% за февруари.
Страните от еврозоната се споразумяха на срещата в Мадрид да затегнат съвместния контрол над икономиките в европейския валутен съюз. Това ще бъде част от усилията за противодействие на дълговата криза, която вече ги принуди да имат готовност да отпуснат заеми за милиарди евро на затруднената Гърция.Председателят на Еврогрупата, която обединява финансовите министри на 16-те страни в еврозоната, Жан-Клод Юнкер заяви, че те ще започнат да обсъждат как държавите членки се справят като стъпка към разрешаването на по-широки проблеми, излизащи извън обхвата на вниманието на групата, което е сведено до равнищата на дълговете и дефицитите.Първи ще бъдат подложени на оценка Испания и Финландия, последвани от Португалия и Люксембург.Дискусиите са в рамките на еврозоната, но в тях могат да участват и всички останали страни в ЕС, стана ясно в Брюксел. В разговорите участват Европейската комисия и Европейската централна банка, като идеята е комисията да излезе с предложение до 1 юли, въпреки че този срок може и да не бъде спазен.
Възможно е в крайна сметка решението да се вземе само в еврозоната с формалното одобрение на другите страни членки, но може и да изисква и процедура, обхващаща всичките 27 държави от евроблока.
По време на валутната криза в Азия от 1997-1998 г. някои страни от региона предложиха създаването на Азиатски валутен фонд. Осъществяването на тази идея обаче беше туширано от САЩ и МВФ.
Подробностите тепърва ще се изясняват, но основната идея е да се помага на страни в еврозоната, които имат фискални проблеми, като техните правителства платят сурова цена за слабата си политика.
Ключов момент е строгият надзор, който ще се осъществява, включително до замразяване на достъпа до кохезионни еврофондове, временно отнемане на право на глас на министерски срещи на ЕС и дори ясни правила как една страна нарушител обявява спиране на плащанията по външните си дългове и напуска еврозоната.
Въпросът е какво може да направи ЕС, за да си помогне. Възможно е такъв механизъм да не е съвместим с принципите на паричния съюз и ще е начало на финансова уравниловка в Европа и да компрометира еврото, да накаже страните с фискална дисциплина и да окуражи харчещите безразсъдно.Джордж Сорос оценява вероятността еврозоната да продължи да съществува в настоящия си вид на 50%.
Дори слуховете за смъртта на европейския валутен съюз да са силно преувеличени, той наистина е изправен пред най-критичния тест от създаването му 1999 г. Начинът, по който се справи с него, ще определи бъдещето на общата валута, на еврозоната и на желаещи да влязат там страни като България.
Случват се неща, смятани доскоро за немислими - в еврозоната беше допуснат да влезе Международният валутен фонд , а страните в нея се съгласиха да помогнат на затънал партньор. Въпреки временния оптимизъм на пазарите обаче драмата съвсем не е свършила - гръцкият пожар не е потушен, а само временно овладян. И то по начин, който не дава отговор на най-горещия въпрос - как ще се справя ЕС в бъдеще с подобни кризи.
18% от геотермалната енергия в България се използва.
Геотермалната енергия – колосален ресурс, който слабо използваме
Само около 18% от геотермалната енергия в България се използва от човека. Това значи едва една пета от огромния ресурс, който природата ни е дала – горещите извори, които още римляните са открили и използвали по нашите територии. Това обяви Ангел Семерджиев от Европейския съвет за геотермална енергия по време на шестия международен конгрес за ЕЕ и ВЕИ за Югоизточна Европа.
Останалите 80% от горещите води, носещи огромен енергиен заряд, се оттича надолу в земята – водата намира своя път обратно по посока на гравитацията, добави Семерджиев.От друга страна топлата вода, която излиза на повърхността на земята, представлява едва 5,8-6% от енергията, която е налице под повърхността на земята. Това означава, че използваме много малка част от ресурса, който имаме под земята.В България ние разполагаме с геотермални източници с 98 градуса на водата – защо се говори за нея само като за минерална, т.е. само за химията в нея? – реторично попита Семерджиев. “Ние я охлаждаме до 36 градуса, за да е комфортна за бани – но къде отива останалата енергия?” По думите му, на относително малка дълбочина водата под земята е с температура 290 градуса – “тоест имаме нагорещен котлон, на който обаче не слагаме нито една тенджера – защо”?Потенциалът на геотермалната енергия е огромен и по изчисления на геотермалната асоциация, всяка секунда земята излъчва 40 милиарда мегавата енергия. Този потенциал може да се използва за генериране на електричество, отопление и охлаждане. “85-90% от територията на Европа дава възможност за отопление и охлаждане чрез геотермални ресурси”, заяи Семерджиев. Според него, почти на всямо място от стария континент при дълбочина от само няколко метра под земята може да се изгради термопомпена система с ефективност, много по-висока от тази на въздушните термопомпени системи.Геотермалната енергия трябва да бъде уважавана и случаят с Исландия ни напомня точно това, обяви Семерджиев по повод повсеместното пренебрегване на ресурсите на земята.
от GreenTech.bg
петък, 16 април 2010 г.
Обама не знае кого да покани на вечеря
Обама не знае кого да покани на вечеря.
Върнаха се страховете на някои източноевропейски страни от засилване на руското влияние в Централна и Източна Европа.Дали САЩ се кланят на Русия и жертват новите еврочленки заради презареждането на отношенията с Москва? За да успокои тези страхове, Обама събра на официална вечеря лидерите на 11-те бивши социалистически и съветски страни, днес членки на ЕС. В Прага не бяха поканени нито върховният представител за външната политика и сигурността баронеса Катрин Аштън, нито европейският президент Херман ван Ромпой, нито премиерът на сегашния председател на ЕС - Испания.Намекът е, че Вашингтон няма време за безплодни дискусии и очаква ЕС най-сетне да определи как точно ще изглежда неговото международно присъствие. Езикът на американската дипломация е доста променен.Решението на САЩ да не поканят в Прага нито един от висшите представители на Европейския съюз бе посрещнато в Брюксел като още една проява на пренебрежение.Като се знае за по-рано отменената среща на високо равнище ЕС-САЩ в Испания. Срещата се възприе и като отговор на отвореното писмо, което видни представители на региона, между които първите президенти и премиери на страните след падането на комунизма, призоваха Обама да не изоставя Източна Европа.
Натрапва се естествения въпрос дали САЩ продължават да смятат ЕС за един от важните играчи на световната сцена.Белият дом обяви, че целта на срещата с 11-те лидери от Централна и Източна Европа е била Обама да се запознае с гледната точка на бившите социалистически държави по проблемите на европейската сигурност. Срещата в Прага се състоя в момент, в който в столиците на страните членки на ЕС се промъква съмнението, че САЩ поставят на преден план отношенията си с Русия.
Действието на новото споразумение между Съединените американски щати и Руската федерация за съкращаване и ограничаване на стратегическите нападателни оръжия обхваща всички налични стратегически системи на САЩ - както използваните, така и свалените от въоръжение, включително междуконтиненталните балистични ракети "Ем Хикс" ("Пийскийпър") и "Минитмън-2", а също и стратегическите нападателни оръжия в неядрен вариант, ако такива бъдат създадени.За разлика от СТАРТ-1 всяка от страните ще може самостоятелно да определя структурата на своите стратегически сили в общите граници, установени с договора.
Договорът забранява стратегически нападателни оръжия да се базират извън териториите на съответните държави.Споразумението включва клауза, според която всяка страна може да го напусне. Документът подлежи на ратификация и ще влезе в сила от момента, в който бъдат разменени ратификационните грамоти.
Последните действия на Обама нанесоха нов удар по неубедителните опити на Брюксел да се наложи като ключов играч на международната сцена.Намекът е, че Вашингтон няма време за безплодни дискусии и очаква ЕС най-сетне да определи как ще изглежда неговото международно присъствие, и че очаква да види сериозен върховен представител по външната политика.С половин уста САЩ казват,че нямат претенции как Европа ще изгражда отбранителните си способности, стига те да допринасят в по-голяма степен за международната сигурност. На всички е ясно,че САЩ вече нямат сили да поддържат военно присъствие навсякъде, а ще трябва да разчитат много повече на съюзниците си. Вашингтон не се притеснява да изисква много повече от тях и то под заплахата от отказа си за сътрудничество.
"В момент, когато Европейският съюз полага усилия да оформи своите външнополитически структури така, че да оказва по-силно влияние на глобално равнище, срещи като тази в Прага отразяват губеща ситуация и за САЩ, и за страните от ЕС, участвали в нея", заяви Верхофстат- лидерът на либералите в Европейския парламент . Срещата в Прага според него изтъкнала още веднъж необходимостта от обща външна политика на ЕС, "така че Барак Обама да знае на кого да се обади и кого да покани на вечеря".
.
Върнаха се страховете на някои източноевропейски страни от засилване на руското влияние в Централна и Източна Европа.Дали САЩ се кланят на Русия и жертват новите еврочленки заради презареждането на отношенията с Москва? За да успокои тези страхове, Обама събра на официална вечеря лидерите на 11-те бивши социалистически и съветски страни, днес членки на ЕС. В Прага не бяха поканени нито върховният представител за външната политика и сигурността баронеса Катрин Аштън, нито европейският президент Херман ван Ромпой, нито премиерът на сегашния председател на ЕС - Испания.Намекът е, че Вашингтон няма време за безплодни дискусии и очаква ЕС най-сетне да определи как точно ще изглежда неговото международно присъствие. Езикът на американската дипломация е доста променен.Решението на САЩ да не поканят в Прага нито един от висшите представители на Европейския съюз бе посрещнато в Брюксел като още една проява на пренебрежение.Като се знае за по-рано отменената среща на високо равнище ЕС-САЩ в Испания. Срещата се възприе и като отговор на отвореното писмо, което видни представители на региона, между които първите президенти и премиери на страните след падането на комунизма, призоваха Обама да не изоставя Източна Европа.
Натрапва се естествения въпрос дали САЩ продължават да смятат ЕС за един от важните играчи на световната сцена.Белият дом обяви, че целта на срещата с 11-те лидери от Централна и Източна Европа е била Обама да се запознае с гледната точка на бившите социалистически държави по проблемите на европейската сигурност. Срещата в Прага се състоя в момент, в който в столиците на страните членки на ЕС се промъква съмнението, че САЩ поставят на преден план отношенията си с Русия.
Действието на новото споразумение между Съединените американски щати и Руската федерация за съкращаване и ограничаване на стратегическите нападателни оръжия обхваща всички налични стратегически системи на САЩ - както използваните, така и свалените от въоръжение, включително междуконтиненталните балистични ракети "Ем Хикс" ("Пийскийпър") и "Минитмън-2", а също и стратегическите нападателни оръжия в неядрен вариант, ако такива бъдат създадени.За разлика от СТАРТ-1 всяка от страните ще може самостоятелно да определя структурата на своите стратегически сили в общите граници, установени с договора.
Договорът забранява стратегически нападателни оръжия да се базират извън териториите на съответните държави.Споразумението включва клауза, според която всяка страна може да го напусне. Документът подлежи на ратификация и ще влезе в сила от момента, в който бъдат разменени ратификационните грамоти.
Последните действия на Обама нанесоха нов удар по неубедителните опити на Брюксел да се наложи като ключов играч на международната сцена.Намекът е, че Вашингтон няма време за безплодни дискусии и очаква ЕС най-сетне да определи как ще изглежда неговото международно присъствие, и че очаква да види сериозен върховен представител по външната политика.С половин уста САЩ казват,че нямат претенции как Европа ще изгражда отбранителните си способности, стига те да допринасят в по-голяма степен за международната сигурност. На всички е ясно,че САЩ вече нямат сили да поддържат военно присъствие навсякъде, а ще трябва да разчитат много повече на съюзниците си. Вашингтон не се притеснява да изисква много повече от тях и то под заплахата от отказа си за сътрудничество.
"В момент, когато Европейският съюз полага усилия да оформи своите външнополитически структури така, че да оказва по-силно влияние на глобално равнище, срещи като тази в Прага отразяват губеща ситуация и за САЩ, и за страните от ЕС, участвали в нея", заяви Верхофстат- лидерът на либералите в Европейския парламент . Срещата в Прага според него изтъкнала още веднъж необходимостта от обща външна политика на ЕС, "така че Барак Обама да знае на кого да се обади и кого да покани на вечеря".
.
неделя, 11 април 2010 г.
БОЙКО БОРИСОВ: БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА Е АКТИВНА СТРАНА ПО ВЪПРОСИТЕ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПРОТИВОРАКЕТНА ОТБРАНА
понеделник, 5 април 2010 г.
Lincoln с хибриден модел; Porsche с електрически Cayenne; Hyundai с първия си хибрид
Масовата сред автопроизводителите тенденция да се лансират хибридни и електрически модели все по-уверено върви към пределите на разумното. След като Porsche обяви, че готви хибриден модел Cayenne, сега най-новото име сред еко-возилата е… Lincoln.
Lincoln ще вгради хибриден двигател в своя модел MKZ – това стана ясно на автосалона в Ню Йорк. MKZ използва същата платформа като Ford Fusion и Mercury Milan, които се сдобиха с хибридни версии в моделите си от линия 2010.Първият хибриден модел на Lincoln разполага с 2,5-литров двигател в съчетание с електромотор, никел-метал-хидридна батерия и регенеративна спирачна система. Само на електромотор може да развие до 75,6 км./ч.Като всеки Lincoln този модел разполага с присъщите екстри като THX аудио-система, навигационна система за показване на трафика и времето, гласово управление на музикалния плейър и Bluetooth телефоните, отопление и охлаждане на седалките, дебела кожа за тапицерията и др.Porsche Cayenne може да е сред най-бързите – и доста харесвани у нас – автомобилни зверове, но големият производител си е наумил да го направи и един от най-екологичните. Затова скоро светът ще види и хибриден Cayenne. Моделът Cayenne S Hybrid бе разкрит на авто-изложението в Ню Йорк.
Способен е да се движи с до 50 км./ч. само на електрическа батерия. Електроенергията се съхранява чрез никел-метал-хидридна батерия, поставена под багажния отсек, която захранва електрически мотор с 47 к.с. Той работи в тандем с 3-литров, 6-цилиндров инжекцион с 8-скоростна автоматична трансмисия.Общата мощ на този модел възлиза на 380 к.с. Машината ускорява до 100 км./ч. за 6,2 секунди, според Porsche. В него има някои интересни решения като например възможността машината да се изключва по време на чакане на червен светофар, както и специалният режим „плаване“. В този случай при високи скорости, когато шофьорът не настъпва газта, Cayenne S Hybrid си позволява да гази електромотора и да го изключи от системата за задвижване, оставяйки машината да се носи свободно. Електромоторът се включва веднага с първото докосване на педала на газта.Очаква се Porsche Cayenne S Hybrid да започне да се продава към есента на 2011.
След като се закани да стъпи на пазара на хибридни автомобили и в продължение на две години показваше концептуални модели, сега компанията Hyundai е готова да демонстрира първия си реален хибриден модел – средноголям седан Sonata, който ще блесне на автошоу в Ню Йорк. Миналата година Sonata придоби нов облик с дизайн в стил „флуидна скулптура“, а сега моделът може да се похвали и с хибридната система „Blue Drive“.Хибридът Sonata е първият в производство, който използва литиево-полимерни батерии, които имат доста по-голяма плътност от никел-метал-хидридните батерии, използвани в хибридните модели на Toyota, Ford, Nissan, пише Cnet News. Благодарение на тези батерии хибридният модел Sonata може да хвърчи със 100 км./ч. само с мощта на батериите, при изключен двигател. Консумацията на гориво е сходна с тази на хибридния Ford Fusion и една идея по-голяма от Toyota Prius. От производителя обаче не посочват колко може да измине возилото, ако разчита само на батерията си.От Hyundai посочват, че хибридният модел Sonata се радва на мощта на 209 конски сили, което би трябвало да осигури на шофьорите достатъчно задоволително преживяване зад волана.
от GreenTech.bg
Абонамент за:
Публикации (Atom)
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс.
За контакти: yphalachev@gmail.com