Заключенията на Европейския съвет - 25—26 март
2010 г.)Европейският съвет обсъди новата стратегия на Европейския съюз за работни места и растеж. Той постигна съгласие по основните й елементи, включително по основните цели, които ще ръководят изпълнението й, и договореностите за по-доброто й наблюдение. Въпросите за конкурентоспособността са съществен аспект от перспективите на Европа за растеж. Във връзка с изменението на климата ЕС постигна съгласие, че е необходимо да се внесе нова динамика в преговорите, и набеляза следващите стъпки.
Възстановяването на макроикономическата стабилност и връщането на публичните финанси към устойчив курс са предпоставки за растеж и работни места. Във връзка с това, ще бъде важно извънредните мерки за подпомагане, приети с цел противодействие на кризата, да бъдат прекратени, след като възстановяването бъде напълно гарантирано.
Структурните реформи са от съществено значение за стабилното и устойчиво възстановяване и за съхраняване на устойчивостта на нашите социални модели. Европейският съвет носи отговорността да посочи пътя напред.
ЕС се нуждае от стратегия, основана на засилена координация на икономическите политики, която ще бъде официално приета през юни.
Необходимо е да се стимулират конкурентоспособността, производителността, потенциалът за растеж и икономическото сближаване в Европа:
Новата стратегия ще акцентира върху ключовите области - по-устойчива икономика, високи нива на заетост и социално приобщаване.
Европейският съвет постигна съгласие по следните водещи цели, които представляват общи цели, ръководещи действията на държавите-членки и на ЕС:
- стремеж към постигане на 75-процентна заетост на жените и мъжете на възраст 20—64 години, включително чрез по-активно участие на младите хора, на по-възрастните и нискоквалифицираните работници и чрез по-добра интеграция на законните мигранти;
- подобряване на условията за научноизследователска и развойна дейност, по-специално с цел за постигане на равнище на комбинирани инвестиции в тази област от страна на публичния и частния сектор в размер на 3 % от БВП;
- намаляване на емисиите на парникови газове с 20 % в сравнение с нивата от 1990 г.; увеличаване на 20 % на дела на възобновяемите източници на енергия в крайното енергийно потребление; и постигане на увеличение с 20 % на енергийната ефективност; ЕС поема ангажимент да вземе решение за постигане на 30 % намаление до 2020 г. в сравнение с нивата от 1990 г., като условно предложение с оглед на глобално и всеобхватно споразумение за периода след 2012 г., при условие че други развити страни се ангажират със сравними нива на намаление на емисиите и развиващите се страни допринасят по подходящ начин съобразно своите отговорности и респективни възможности;
- повишаване на равнищата на образование, по-специално с цел намаляване на дела на преждевременно напусналите училище и увеличаване на дела от населението със завършено висше или равностойно на висше образование;
- насърчаване на социалното приобщаване, по-специално чрез намаляване на бедността
Тези цели са взаимно свързани и взаимно се подсилват. Някои от тези цели са отразени в законодателството на ЕС, докато други нямат регулаторен характер и не предполагат поделяне на тежестта; те представляват общи цели, които да бъдат преследвани чрез съчетание от действия на национално равнище и на равнище ЕС.
В светлината на водещите цели държавите-членки ще определят националните си цели, отчитайки съответните си изходни позиции и национални условия. Държавите-членки ще направят това в съответствие с националните си процедури за вземане на решения, в диалог с Комисията, за да се провери наличието на съгласуваност с водещите цели на ЕС.
Новата стратегия ще търси решения на основните трудности, ограничаващи растежа на национално равнище и на равнище ЕС, включително във връзка с функционирането на вътрешния пазар и инфраструктурата. Държавите-членки ще изготвят национални програми за реформи, съдържащи подробно изложени действия за изпълнението на новата стратегия, като специално се акцентира върху усилията за постигане на националните цели, както и върху мерките за преодоляване на трудностите пред растежа на национално равнище. Устойчивият, производителен и конкурентоспособен селскостопански сектор ще допринесе значително за новата стратегия. ЕС изтъква колко е важно да се насърчават икономическото, социалното и териториалното сближаване, както и да се развиват инфраструктури.
Стратегията ще включва и силно външно измерение, за да се гарантира, че инструментите и политиките на ЕС се използват за утвърждаване на нашите интереси и позиции на световната сцена чрез участие в отворени и справедливи световни пазари.
От ключово значение за успешното изпълнение на стратегията са ефективните механизми за наблюдение: Въз основа на осъществяваното от Комисията наблюдение и извършваната в рамките на Съвета работа Европейският съвет ще изготвя веднъж годишно цялостна оценка на постигнатия напредък в изпълнението на стратегията както на равнище ЕС, така и на национално равнище. През октомври 2010 г. Европейският съвет ще обсъди въпроса за научноизследователската и развойната дейност, по-специално като проучи начини за насърчаване на потенциала на Европа за иновации. Европейският съвет ще обсъди енергийната политика, включително най-подходящите начини тя да подпомогне прехода към икономика с ниски нива на въглеродни емисии и по-голяма сигурност на доставките.
Цялостната координация на икономическите политики ще бъде засилена.
Ще бъде засилена координацията на равнището на еврозоната с цел да се преодолеят предизвикателствата; Необходимо е ЕС да се съсредоточи върху неотложните предизвикателства на конкурентоспособността и промените в платежния баланс. Тесният диалог между държавите-членки и Комисията ще спомогне за подобряване на качеството на наблюдението и за насърчаване на обмена на най-добри практики. Този диалог може да включва срещи на експерти от Комисията и от държавите-членки, за да се направи преглед на положението.
Надеждното и ефективно наблюдение ще зависи от осигуряването на качествени, достоверни и навременни статистически данни от страна на националните служби.
Европейският съвет отправя искане към съвета да създаде специална група, съставена от представители на държавите-членки, ротационното председателство и ЕЦБ, която да представи на Съвета до края на годината мерките, необходими за постигане на целта да се усъвършенства рамката за разрешаване на кризи и да се подобри бюджетната дисциплина, като се проучат всички възможности за укрепване на правната рамка.
Особено необходим е напредък по въпроси като капиталови изисквания; важни за системата финансови институции; финансови инструменти за управление на кризи; по-голяма прозрачност на пазарите на деривати и обмислянето на конкретни мерки по отношение на суаповете за кредитно неизпълнение, свързани с държавни ценни книжа; и прилагане на международно съгласувани принципи за бонуси в сектора на финансовите услуги.
II. ИЗМЕНЕНИЕ НА КЛИМАТА: ПРЕНАСОЧВАНЕ НА УСИЛИЯТА НИ СЛЕД КОПЕНХАГЕН
Единственият ефективен начин за постигане на договорената цел за ограничаване на повишаването на средната световна температура до 2 °C в сравнение с прединдустриалните равнища остава сключването на глобално и всеобхватно правно споразумение. Следва да се възприеме поетапен подход, основаващ се на споразумението от Копенхаген, което следва да се приложи своевременно:
По време на конференция на страните за изменението на климата в Канкун следва да се преодолеят съществуващите пропуски, включително по отношение на адаптирането, горското стопанство, технологиите и наблюдението, докладването и проверката.
ЕС и държавите-членки ще изпълнят ангажимента си за осигуряване на 2,4 милиарда евро годишно през периода 2010—2012 г. за бързо финансиране. ЕС и други развити страни са заявили общ ангажимент за мобилизиране на 100 милиарда щатски долара годишно до 2020 г., с които да се подпомогне борбата на развиващите се страни с изменението на климата. ЕС ще засили диалога, насочен към трети държави. Необходимо е да се използват възможностите за сътрудничество, включително с индустриализирани партньори, в области като екологични технологии, норми и техники за проверка. Следва своевременно да се определят общите интереси с държавите с бързоразвиващи се икономики по въпроси, които биха могли да повлияят в дебата за изменението на климата. Необходимо е да се спрат продължаващите тенденции на загуба на биологично разнообразие и на влошаване на екосистемите.
ПРИЛОЖЕНИЕ
НОВА ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА РАБОТНИ МЕСТА И РАСТЕЖ
СЛЕДВАЩИ СТЪПКИ
Комисията е в процес на определяне на основните трудности пред растежа на равнище ЕС, които впоследствие ще бъдат обсъдени от Съвета; същият процес ще бъде извършен и от държавите-членки на национално равнище, в тясно сътрудничество с Комисията. На заседанието на Европейския съвет през юни 2010 г. ще бъде направен преглед на работата по този въпрос, за да може тя да бъде отчетена при изработването на националните програми за реформи.
Националните цели, следва да бъдат представени своевременно, за да се вземат предвид при изработването на националните програми за реформи.
През първата година на новата стратегия държавите-членки ще представят националните си програми за реформи през есента на 2010 г., като изложат подробно действията, които ще предприемат за зпълнението на стратегията. В подкрепа на тези действия следва да се мобилизират всички подходящи инструменти на ЕС, включително иновативни инструменти за финансиране в сътрудничество с групата на ЕИБ, като стимули за реформи.
До октомври 2010 г. Комисията ще представи необходимите действия на равнище ЕС с оглед на изпълнението на новата стратегия, най-вече чрез водещите инициативи.
Съветът ще определи по-добре съгласуван график на процесите, за да се подобри цялостната последователност на политическите препоръки към държавите-членки.
Заключенията на Европейския съвет - 25—26 март