сряда, 10 март 2010 г.

Намаляване на бюрократичната тежест за микрокомпаниите.


Микрокомпаниите могат да бъдат освободени от задължението да съставят годишни счетоводни отчети, съгласно предложението за изменение на счетоводните правила в ЕС, което беше прието от депутатите в четвъртък. Въпреки това, тези изключения трябва да бъдат предоставени от държавите членки на ЕС, а микропредприятията от своя страна ще трябва да продължат да водят отчети за своите търговски сделки и финансово състояние.
В законодателната резолюция, приета с 445 гласа "за", 196 "против" и 21 "въздържали се", ЕП призовава също така за общо преразглеждане на четвърта и седма директиви относно дружественото право през 2010 г., като вниманието трябва да бъде по-специално насочено към намаляване на административната тежест за микропредприятията и към опростяването на изискванията за финансова отчетност към тях.
Около 7.2 милиона предприятия в ЕС трябва да представят отчети съгласно европейските счетоводни директиви. От тях 5.4 милиона (около 75%) са микропредприятия, например магазини за цветя или фризьорски салони. Като цяло те извършват дейност на местно или регионално ниво, с малко или без да са ангажирани в трансгранична дейност. Настоящето законодателно предложение ще позволи на държавите членки да опростят бизнес средата и по-специално изискванията за финансова отчетност за микрокомпаниите, с цел да се засили тяхната конкурентоспособност и да се разгърне техният потенциал за растеж.
Предложеното изключение в счетоводните правила на ЕС ще се прилага спрямо компании, които отговарят на следните критерии: общ баланс 500 000 евро, чист оборот 1 000 000 евро и/или 10 души среден персонал през финансовата година.
Държавите членки решават дали да прилагат облекченията
"Обхватът на дейността на микропредприятията обикновено се ограничава до регионалния и местния пазар. Поради това те не оказват трансгранично въздействие върху общия европейски пазар, и логичното заключение е, че те не трябва да бъдат обвързани с регулации за вътрешния пазар на общоевропейско ниво", е мнението на докладчика Klaus-Heiner Lehne (ЕНП, Германия).
Парламентът изтъква в своя доклад, че държавите членки трябва да имат правото на избор дали да освободят микропредприятията от тези счетоводни задължения, "като вземат предвид по-специално положението на национално равнище по отношение на броя предприятия", които не надхвърлят тези прагове.В отговор на опасенията, че изключенията от счетоводните правила може да затрудни вътрешната организация и да намали прозрачността и достъпа до информация, депутатите подчертават, че микропредприятията "трябва да останат обвързани от задължението за водене на отчети, разкриващи търговските сделки и финансовото положение на дружеството, като това задължение представлява минимален стандарт".По време на дебата в ЕП, докладчикът изтъкна, че предложението е блокирано в Съвета на министрите. В този контекст той призова държавите членки, които са част от блокиращото малцинство, да преосмислят своята позиция.
Колко пари могат да бъдат спестени?
Съгласно предварителните оценки, с които Комисията разполага, при "оптимистичния сценарий" (т.е., ако всички държави членки освободят микропредприятията и не налагат допълнителни изисквания), "в най-добрия случай потенциалните икономии" от предложението възлизат на 6.3 милиарда евро.
Проектозаконодателството се разглежда в момента на първо четене, като по него няма постигнат компромис. Предложението в момента е блокирано в Съвета на министрите от 9 държави членки.
Гласуването в пленарна зала беше отложено през февруари по искане на групата на Социалистите и демократите в ЕП, които поискаха повече време, за да могат да обсъдят по-обстойно предложението вътре в групата.

ЕП

ЕП за създаването на Съвет по отбраната на ЕС. Противоракетният щит в диалог с Европа.


.
Създаването на Съвет по отбраната.
Установяване на противоракетен щит в диалог с Европа.За по-добро разузнаване.

Депутатите подкрепят създаването на Съвет по отбраната в рамките на Съвета по външни работи и на постоянен оперативен център на ЕС под ръководството на Върховния представител за външната политика. Парламентът подчертава също така необходимостта от създаване на Европейска академия за външна дейност.Доклад на ЕП, изготвен от председателя на подкомисията за сигурност и отбрана Arnaud Danjean (EНП, Франция), разглежда въздействието на Лисабонския договор в областта на общата външна политика и политиката за сигурност. В доклада, приет с 480 гласа "за", 111 "против" и 64 "въздържали се", се призовава за засилена стратегическа автономност на ЕС.

Установяване на противоракетен щит в диалог с Европа
Депутатите смятат, че новият вариант на противоракетния щит, обмислян от американската администрация, трябва "да отчита общия подход на европейските държави за защита на Европа от заплахата от балистични ракети" и да бъде разработен на основата на диалог на "континентално равнище".
По отношение на Иран и Северна Корея, Парламентът припомня поетия от ЕС ангажимент "да се използват всички налични инструменти с оглед предотвратяването, затрудняването, спирането и, по възможност, премахването на програмите за ядрено оръжие". ЕП призовава Съвета и Комисията да увеличат значително ресурсите за граждански проекти в Афганистан.

По-бързо разгръщане на мисиите на ЕС
Депутатите настояват за постигане на "бърз напредък" по отношение на по-бързото разгръщане на мисиите по ЕПСО и на силите на ЕС, включително създаването на европейски флот за въздушен транспорт, на ново поколение сателити за наблюдение (програма MUSIS) и на система за морско наблюдение. В заключение докладът призовава за по-добро разузнаване, което да бъде осигурено на военните екипи на ЕС.

.

вторник, 9 март 2010 г.

Здравеопазването от публично ще стане частно.

+++


Здравеопазването от публично ще стане частно.
Държавата няма пари и не плаща здравните вноски, които тя дължи.Те са около 30% от бюджета на здравната каса, с който се плаща за медицински услуги. Така се стигна до решението да се вдигне здравната вноска.Здравната вноска ще скочи от 8 на 10% от 1 април и се очаква да влее още 300 млн. лв. в здравната каса.Тези пари ще са пак само от работещи и самоосигуряващи се, без участието на държавата.

Няма да се променят държавните трансфери към Здравната каса, което означава, че увеличението не се отнася за държавата. Кабинетът реши, че не се предвижда изменение в държавните трансфери към НЗОК. Тези трансфери представляват здравните вноски на деца, пенсионери, военослужещи и студенти, които държавата е длъжна да плаща. Те ще останат, както и досега - 8%.Финансовият министър обясни, че държавата е подготвена като работодател да осигури средства за новия размер на здравната вноска, но в същото време не даде категоричен отговор на въпроса, дали решението на правителството предвижда увеличаване на държавните разходи за здравно осигуряване или увеличението на вноската е валидно само за частния сектор. От правителствения пресцентър съобщиха, че такова повишение не се предвижда. Същото бе съобщено и от здравното министерство.

На НЗОК обаче са й нужни около 500 млн. лв. , за да стигне разходите си от 2009 г.Около 200 млн.лв не достигат. В момента това е едно от най-опасните неща .Заради забавянията на плащанията и недостатъчните пари задълженията на болниците вече растат застрашително. От здравното министерство не желаят да ни кажат колко са те, общините пък още не знаят или не искат да знаят. Кредиторите заплашват да спрат доставките. Скоро може да започнат запори и съдебни дела заради неизплатени задължения.Сега идва най-страшното-ще се наложи да се продават болниците,поликлиниките и здравноосигурителната система. Макар че докато това стане, вероятно част от тях вече ще са приватизирани чрез дълговете им. Кредиторите просто ще си получат активите от болниците.
Фармацевтичните фирми диктуват на здравната каса цените на лекарствата. Собствениците на някои от най-големите фирми в бранша, имат или са свързани с частни здравни фондове и са членове на надзорния съвет на НЗОК. Управляващите вече заявиха готовността си,да пуснат частните фондове на пазара на задължителното здравно осигуряване , макар че още не е ясно под каква форма. Доста по-удобно и изгодно, ако имаш фонд, да имаш и болници и да работиш с тях. А пациентите на вълците.Здравеопазването от публично ще стане частно. Това изглежда неизбежно,поради кризата.Нека поне се защити обществото от здравните спекуланти,и се въведат законова забрана и конфликт на интереси за между 1)здравни фондове,каси и дружества,2)фармацевтични корпорации,вериги,фирми,3)болници и здравни заведения.

понеделник, 8 март 2010 г.

ДЪРЖАВАТА СРЕЩУ МАЛКИЯ БИЗНЕС


+



Да се задължава някой, който се самоосигурява, да внася по-високи осигуровки, е безумно,но очевидно държавните финанси са пред колапс,за да се стига до такива спорни и от юридическа гледна точка,насилствени методи спрямо най-бедните и слаби участници в икономическия живот.
Влошава се цялостната ликвидност в държавата.Има сериозни проблеми с приходите в хазната.От публикуваните данни на финансовото министерство за изпълнението на бюджета за 2010 г. личи, че през януари приходите са с около 900 млн. лв. по-малко в сравнение с януари 2009 г. Бюджетът за януари е на дефицит в размер на 499 млн. лв.  
НАП търси всякакви възможности за набавяне на пари за бюджета и някой висш държавен чиновник се е сетил, че съдружниците в ООД могат да бъдат притиснати да внасят още повече осигуровки.Със задна дата от 1 януари 2010 г. управителите на фирми трябва да внасят двойно по-високи осигуровки, защото вече не се водят самоосигуряващи се, а ще трябва да правят вноските си върху минималния праг по икономическа дейност, който в някои случаи е двойно по-висок.Указание от 25 февруари на Красимир Стефанов шеф на НАП изисква всички вписани в регистрите управители на дружества да се осигуряват върху минималния осигурителен доход, независимо дали са подписали договор за контрол и управление на фирмата.Да се задължава някой, който се самоосигурява, да внася по-високи осигуровки, е безумно,но очевидно държавните финанси са пред колапс,за да се стига до такива спорни и от юридическа гледна точка,насилствени методи спрямо най-бедните и слаби участници в икономическия живот.Влошава цялостната ликвидност в държавата.Има сериозни проблеми с приходите в хазната. За съжаление за някои хора излизане от кризата означава "връзването" на бюджета и стъкмена "финансова стабилност". Вместо държавата да си вземе парите чрез „Агенцията по следприватизационен контрол“,където са потънали около осем милиарда лева според Валентин Николов,зам.председател на КНСБ,решиха да я скрият или закрият и пак посягат към най-бедните.
Според обясненията ,досега много управители на търговски дружества имали договори, според които управляват фирмата безвъзмездно, или въобще не подписвали. Така те получават доходите си например под формата на дивиденти, върху които не се плащат осигуровки. 
Според указанието обаче договорът за управление се приравнява на трудов договор и осигуровката трябва да се начисли върху минималния осигурителен праг за съответната икономическа дейност с праговете между 800 и 1000 лв. В случай,когато управителят е единственият човек във фирмата и няма нито едно друго наето лице, той ще трябва да се осигурява два пъти - веднъж в качеството си на управител на базата на минималния праг и втори път като наето лице. НАП принуждава по този начин малкия бизнес да премине в зоната на здрача защото единственият им изход е ,че когато фирмата няма никаква дейност, не възниква и задължение за плащане на осигуровки.Очаквайте хиляди заявления в НАП на „Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице“за прекъсване дейността на въпросните малки фирми.
От социални вноски хазната през януари е събрала 252 млн. лв., което е с около 50 млн. лв. по-малко от м. г., а от здравни осигуровки постъпленията са се увеличили с около 30 млн. лв. заради промените в здравното законодателство.Според данните на Националния статистически институт за една година заетите в България над 15-годишна възраст са намалели с 315 хил.  Бюджетът за януари е на дефицит в размер на 499 млн. лв.  




+

АФГАНИСТАН,ТАЛИБАНИТЕ И НАТО



+


В средата на януари генералният секретар на НАТО Расмусен направи странното изказване, че виждаме как афганистанците се надигат срещу бунтовниците и сами организират алтернатива на талибанското управление в сянка.
В отговор талибаните обявиха, че са предприели серия от нападения срещу правителствени сгради и Централната банка на Афганистан в столицата Кабул.
Карзай разочарова САЩ,като каза самата истина-че в близките 15-20 години Афганистан няма да е в състояние да поддържа в необходимия размер и подготовка армия,за да противостои на талибаните.Силите на НАТО там (сред които и българският контингент) нямат шанс да постигнат успех срещу талибаните от афганистанската страна на границата, ако Исламабад не натиска техните съюзници от обратната посока. Преди няколко година Пакистан изглеждаше пред разпад. Талибаните укрепваха позициите си на север и навлизаха все по-дълбоко във вътрешността на страната.В сетен опит да спре насилието, гражданската власт гласува  да отстъпи контрола над долината на Суат на талибаните.Талибаните навлязоха и в областта Бунер, само на стотина километра от Исламабад.Общественият гняв от тези събития беше насочен срещу армията.
В отговор на няколко нападения над нейни съоръжения и персонал в средата на май 2009 г.пакистанската армия започна операции срещу бунтовниците в долината Суат. До началото на юни вече бяха завзети обратно няколко града. Към октомври военната кампания беше приключена. Мушараф успя да изхвърли от страната и цялата опозиция.Истинската битка в Пакистан е правителството срещу армията, а сред пакистанците съществува разделение по въпроса дали да се прилага военна сила срещу талибаните. В страната източните сунити колят западните шиити. Най-популярният политик в Пакистан, притежател на ядрено оръжие, съвсем не е Бхуто, нито Мушараф, а Осама бин Ладен.
Офанзивата на Пакистан е съдбоносна и за съседен Афганистан. Сега Обама предлага смесена политика ,която не се доближава до това, което е необходимо за победа поради липса на пари,а и целите и средствата за постигане на победа са неясни.За победа са необходими доста по-големи сили и ясни цели пред военните.За сега талибаните имат ясни цели,а силите на НАТО са в защита и не знаят какво точно правят в Афганистан.Изпаднаха в ролята на САЩ във Виетнам,но ясни цели няма формулирани.Това означава ,че победа в Афганистан не може да има.Русия вижда краха на западните сили,подобно на собствения си крах в Афганистан,довел до разпадането на СССР.Може би не напразно коригира военната си доктрина,за нанасяне на превантивни ядрени удари.
Невъзможният край на войната с талибаните дано не означава начало на нов конфликт – този път за овладяване на властта в Исламабад.Търси се  новата американска стратегия за Афганистан.САЩ искат да предадат отговорността за сигурността в страна на афганистанската армия и полиция и постепенно да се изтеглят. Трагедията е,че всички са убедени -Карзай не може да задържи властта и две седмици.
Военачалниците от НАТО декларират,че са "много доволни" от развоя на операцията в  провинция Хелманд. Дали операцията е в отговор на отказът на талибаните за съвместно управление,защото те обявиха, че нямат намерение да участват в мирни преговори нито с властите в Кабул, нито със западните сили, тъй като се намират "на крачка от пълната победа"или резултат на дългосрочно планиране е много съмнително.Подобен  шамар САЩ не бяха получавали от войната във Виетнам. Колкото лесно се почва война, толкова трудно се приключва. Война може да се почне едностранно, но след първия изстрел вече няма как да се приключи едностранно,в този случай без съгласието на пущуните. Надеждите на НАТО и съюзниците му , че с преговори ще изведат войната в Афганистан от задънената улица, се провалиха.
Бързите победи в мащабната операция срещу талибаните в Южен Афганистан представляват "фар на надеждата", каза британският премиер Гордън Браун по време на изненадващо посещение в британския лагер Камп Басртион и добави  че е жизненоважно "да се спечели мира, както и войната" и обеща британските войски да останат в Афганистан докато приключат своята задача. Каква точно е тяхната задача?Всички помним как преди 10 години, през 2000-та година,по-време властта на талибаните годишното производство на опиум рязко падна до нула на следващия сезон. Това стана след нареждане на талибанския лидер молла Омар, който обяви опиума за "харам" - забранен. Такова постижение прилича повече на сън, отколкото на реална действителност. В момента в Афганистан има максимално производство на опиум и хероин. Афганистан произвежда 92% от количеството опиум, добивано в целия свят.
Печалбата от пазара на дрога носи печалба от 65 милиарда долара.
За разлика от обичайната военна практика, тази офанзива бе обявена публично достатъчно отрано, за да бъде предупредено местното население и може би за да има повече жертви и ранени от собствените войници. Това естествено е дало повече време на талибаните да поставят допълнителни крайпътни бомби и мини, които са главен източник на човешки загуби в редиците на НАТО през последните три години.От 2006 г. инцидентите в Афганистан са нараснали от 6577 до 18 322 през миналата година. Близо 75% от случаите са атентати с импровизирана взривни устройства.

До този момент войната в Афганистан  е най-продължителната, най-кръвопролитната и най-сложната, която НАТО някога е предприемала. От свалянето на режима на талибаните през 2001 г. при бойни действия в Афганистан са убити почти 1600 войници на алианса и САЩ. Кампанията в Афганистан по начало не беше обезпечена с достатъчно ресурси и днес това продължава.
Ние все още си мислим, че можем да предложим на афганистанците плодовете на нашето  общество. Афганистанците искат свобода.И тяхната свобода за сега не съвпада с нашата демокрацията.

.

неделя, 7 март 2010 г.

Европейски валутен борд и Европейски валутен фонд.*

*
За сега никой не мисли сериозно, ЕС да се подчини на Германия,но това е най-верният изход.


Проблемът, е как всички държави от ЕС, ще успеят да разпределят интересите си чрез единната валута,без прехвърляне на суверенитет от националните столици към Брюксел, и нуждата от по-ефективна организация в ЕС за постигане на интеграция на икономиките. Сега валутен борд надвисва и над Европа.Вървят и приказки за ЕВФ-Европейски валутен фонд. Дали националните лидери на континента не започват да се се замислят над идеята, за координирани действия в икономическата политика? Само увеличаващ се надзор и дебат, движещ се в посока да се разреши на евробюрократите в Брюксел да налагат санкции на държавите в ЕС ,може да даде някакъв шанс в конкуренцията с Китай и САЩ.
Гърция, Испания, Португалия и Италия имат огромни дефицити. Безработицата в Испания и Португалия ще достигне 20%. Гърция е с реален дефицит надвишаващ 17% и трябва да намери 25-30 милиарда евро, само за да балансира близките дни. Испания, Португалия и Италия към второ полугодие ще бъдат в невъзможност да участват в преразпределението на средствата от Евросъюза. Пари за тях няма откъде да дойдат.Великобритания е в тежко състояние и е в криза на доверието на финансова система в Лондонското сити. В Обединеното кралство свърхнарастналото потребление не може да се поддържа от изоставащата икономика и все по-голямата деиндустрализация. Все по-сериозно се очертава конфликта между произведените на изток стоки и намаляващите работни места.
Европейската валута може да остане стабилна, ако еврочленките имат хармонизирани бюджети и програмите им не поставят под съмнение различията в БВП и темпа на потребление. Няма го огромния износ, освен в Германия,няма ги онези курсови разлики, които стопяваха до 10% от стойносттите на големите национални валути.За сега никой не мисли сериозно ЕС да се подчини на Германия,но това е най-верния изход.
 Китай сега действа с пряка икономическа инвазия, много директно и безкомпромисно. САЩ, вече не искат инвестиции в Европа, защото именно от Холандия и някои кръгове в Лондонското сити тръгна кризата. Дефицита в САЩ е на предела. Двете войни в Ирак и Афганистан в следващите 3 години ще глътнат нови 2.5 трилиона долара,които никой не знае от къде ще дойдат.След като в Европа се провокира старта на кризата, от която в Америка за няколко месеца загубиха 1.170 трилиона долара и последните месеци закриха доста елитни банки,САЩ ще иска подкрепата на Китай, но не и равнопоставеност с ЕС. Проблемите ЕС-САЩ тепърва предстоят, защото ако Китай субсидира дефицита на Щатите за 2010 и 2011 г. , доларът ще скочи с 20 % и ще изяде целия ефект от износа към тях.
В ЕС правото да се извършва одит на страни членки е първата крачка към по-централизирана система за бюджетно координиране.  Никола Саркози, Ангела Меркел и Гордън Браун не изглеждат склонни да отстъпят нови правомощия в икономическата и социалната сфера на Брюксел в момент на криза. На срещата на върха на Европейския съюз, свикана от новия президент на Европейския съвет Херман ван Ромпой се очакваше най-вече спасителен план за затъналата Гърция  и стратегия за предотвратяване на подобни проблеми в други страни от еврозоната, като Испания, Португалия, Италия и Ирландия. Предложението на Ван Ромпой за завишен контрол върху националните финанси чрез редовни одити от Европейската комисия, които да водят до публични предупреждения и за засилено участие на Брюксел в икономическите политики реално бе бламирано.
 "Икономическата координация между страните членки ще се засилва все повече занапред - но за нея ще отговаря Европейският съвет, това е координация между националните лидери", заяви след срещата френският президент Никола Саркози под одобрителния поглед на Ангела Меркел. Подобно на тях повечето други държавни ръководители не изглеждат склонни да отстъпят нови правомощия в икономическата и социалната сфера на Брюксел в момент на криза. Което може би е обяснимо на фона на липсата на визия и сериозно звучащи стратегии там.Повечето национални лидери официално споделиха задоволството на Ван Ромпой от резултатите от срещата, което звучи смехотворно и дава повод за съмнение в европейските амбиции.


За сега никой не мисли сериозно, ЕС да се подчини на Германия,но това е най-верният изход.




.

събота, 6 март 2010 г.

Турция не признава геноцида над арменците.

+

В годините 1915 - 1918-та, по времето на насилествена депортация на арменците от техните земи на територията на Османската империя, умират повече от 1.5 милиона души - повечето от които жени, възрастни хора и деца. Поведението на османските власти е определено от света като "престъпление срещу човечеството" Много страни в Европа и Америка официално са признали Геноцида над арменците. Но и много страни се въздържат да го направят заради желанието си да поддържат добри отношения с Турция. Самата Турция не желае да признае геноцида, отричайки историческия факт, което пречи на нормализирането на отношенията й с Армения, която е неин съсед.
Турция никога не е признала точно число на изселените или убитите арменци. Според укриван дълго време документ, който е принадлежал на вътрешното министерство на Османската империя , през 1915 г. в Османската империя живеят 1 256 000 арменци. Две години по-късно броят им е намалял до 284 157 души, казва Мурат Бардакчъ авторът на книгата “Запазените документи на Талат паша”.972 хил. турски арменци са изчезнали от официалната статистика на населението между 1915 и 1916 г. Поколения турци не знаеха нищо за арменския геноцид между 1915 и 1918 г., когато повече от един милион арменци са убити от Османската империя, която “прочиства” населението. Миналата година група от интелектуалци пусна петиция, с която се извинява за отричането на масовото клане. Под нея се подписват 29 хиляди души.Политиката на империята е продукт на схващането, че арменците не са мюсюлмани, на тях не може да се вярва и те са проблематична прослойка от обществото. Миналото лято филм, разказващ за арменците, създаден от турски военни, се излъчваше в началните училища. След обществено недоволство той беше спрян.
Турският външен министър заплаши американския президент Обама, че отношенията им ще се влошат, ако признае убийствата на арменците за геноцид, преди да дойде на официално посещение в Турция.Крахът на Османската империя беше кървав, казват турските власти, и тези арменци, които са умрели, са жертви на този хаос. Администрацията на президента Обама призова Комисията по външни отношения към Камарата на представителите в Конгреса на САЩ да отложи гласуването на резолюцията, определяща като геноцид избиването на повече от милион арменци, в опит да се избегне конфликт в Турция.Хилари Клинтън предупреди влиятелни конгресмени от комисията, че резолюцията ще предизвика напрежение в отношенията с Турция - съюзник на НАТО с около 1700 военнослужещи в Афганистан, а освен това може да застраши и крехкия процес на възстановяване на отношенията между Турция и Армения. Намесата на администрацията, стана след като официални лица в Анкара предположиха, че Турция може да отзове посланика си във Вашингтон, ако САЩ признаят убийствата преди девет десетилетия за геноцид.  Въпреки политическия натиск,комитетът по външни отношения към Камарата на представителите в Конгреса на САЩ одобри резолюцията, в която действията на Османската империя срещуарменците в началото на 20 век се признават за геноцид.За да подкрепи думите си и да илюстрира колко сериозни могат да станат нещата, Анкара привика посланика си от САЩ за консултации. На дипломатически език това е нещо като последно предупреждение към страната.
Резолюцията, която не е обвързваща, призовава президента Барак Обама да гарантира, че външната политика на САЩ отразява разбирането за „геноцид" и да окачестви масовите убийства като такива в годишното си обръщение по въпроса.
Турция не признава геноцида над арменците Турската страна нееднократно предупреди САЩ, че подобен документ ще влоши не отношенията между Анкара и Вашингтон, а между Турция и Армения, които в последно време се опитват да възстановят двустранните отношения.  
Армения и Турция имат обща граница от 330 км. но до този момент не са установили дипломатически отношения. Като условие за нормализиране на двустранните отношения Анкара иска от Ереван да се откаже от постъпките си за международно признаване на геноцида над арменския народ и от подкрепата за Нагорни Карабах в конфликта с Азербайджан, както и връщане на окупираните азербайджански територии. За Армения пък международното признаване на геноцида е приоритет на външната политика. Той беше признат от редица страни, както и от Европейския парламент.
"ЕС подкрепя започнатия процес между Армения и Турция и призовава страните да останат верни на този процес. ЕС призовава страните да ратифицират протоколите без условия", е казал Моратинос -  министърът на външните работи и сътрудничеството на Испания  . Външните министри на Армения и Турция - Едуард Налбандян и Ахмед Давудоглу подписаха в Цюрих на 10 октомври 2009 година "Протокол за установяване на дипломатически отношения"


+
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com