четвъртък, 18 февруари 2010 г.

ЕС- данъчно облагане




Данъчно облагане

Данъчно облагане ©iStockphoto

Пoдкpeпa зa eдинния пaзap

Правителството на вашата страна решава колко данъци да плащате, а не Европейският съюз. ЕС гарантира, че националните данъчни правила съответстват на приоритетните цели на Съюза за създаване на работни места и че те не дават необосновано предимство на предприятията от една страна пред тези от друга. Данъчната политика на ЕС е в подкрепа на принципите на единния пазар и свободното движение на капитали.




Дизелова колонка © Carofoto
Общите правила за данъка върху петрола гарантират честна търговия.
Правителствата повишават данъците, за да финансират разходите си. Различните страни членки имат различни приоритети за разходите и ЕС не пречи на тези приоритети при условие, че страните членки задържат разходите си в разумни граници. Ако те излязат от тях и задлъжняват твърде много, могат да застрашат икономическия растеж на други страни от ЕС. Но ако са предпазливи в икономическата си политика, страните преценяват как да харчат парите си и следователно – кои данъци да повишават, за да финансират разходите си.

Защита на единния пазар

Затова нашите правителства определят нивата на данъците върху печалбите на компаниите и доходите на физически лица, спестяванията и капиталовите печалби. ЕС като цяло просто следи тези решения, за да бъде сигурно, че са коректни към Съюза като цяло. Особено внимание се обръща на данъчното облагане на компаниите поради опасността данъците да създадат препятствия пред гладкото движение на стоки, услуги и капитали на единния пазар на ЕС. Страните членки са обвързани с кодекс на поведение, за да се предотврати предоставянето на данъчни облекчения, които могат да се отразят на инвестиционните решения по несправедлив начин.

Защо ДДС е изключение

Равнищата на данък добавена стойност (ДДС) са частично изключение и изискват участие на ЕС в известна степен, тъй като са много важни за правилното функциониране на единния пазар и лоялната конкуренция в ЕС. Затова ЕС определи горна и долна граница на нивата на ДДС.
Въпреки това има значителни различия в равнищата на ДДС в отделните страни и при известни обстоятелства долната граница може дори да бъде нарушена. Могат да бъдат разрешавани освобождавания от данъка, например за стоки и услуги, които не се конкурират със стоките и услугите от друга страна членка на ЕС, или за необходими в ежедневния живот неща като храна и лекарства.
Освен това, правилата и равнищата за ДДС спазват принципа на ЕС, че решенията по данъчни въпроси могат да се вземат само ако всички държави са единодушни. Това правило предпазва националната автономия.
Двойка, гледаща данъчна декларация © Imageselect
Подоходните данъци се определят от националните правителства.

Бензин, напитки и цигари: защо цените са различни

Промените и различията в акцизите върху бензина, напитките и цигарите много лесно могат да нарушат конкуренцията в ЕС. Ето защо те също подлежат на някои общи правила. Въпреки това има доста възможности за културни различия. Това е една от причините цените на бирата и виното да са толкова различни в различните страни от ЕС. Друга причина са икономическите различия. Страна със стабилни публични финанси не може да бъде принудена да налага данъци заради самите данъци. Така ниските акцизи в Люксембург предлагат изгодни възможности на автомобилисти и купувачи от съседните страни или на преминаващите през него.

Общи правила за данъците върху енергията

Разумно е ЕС да има общи правила за данъчното облагане на енергийните продукти. Това дава възможност на ЕС да има единен подход към използването им като стимули за енергийна ефективност, но правилата отново са достатъчно гъвкави с оглед на обстоятелствата в отделните страни.

Когато става дума за физически лица

Правилата и равнищата за данъчно облагане на физически лица от друга страна са въпрос на правителствата на ЕС, освен ако не са засегнати трансгранични права на физическо лице. Европейската комисия предприе действия, за да гарантира, че гражданите на ЕС не са възпирани да работят в други страни от Съюза от проблеми, свързани с трансфера и данъчното облагане на техните пенсии и пенсионни права.
ЕС играе роля и за избягването на трансграничното укриване на данъци. Въпреки че гражданите на ЕС могат да държат спестяванията си там, където според тях ще имат най-голяма възвръщаемост, те не могат да използват това като средство за избягване на плащането на данъци. Правителствата от ЕС губят законни приходи, ако жителите на техните страни не декларират доходите от лихви върху спестяванията си в чужбина.
Страните от ЕС и правителствата на някои други европейски страни се споразумяха да обменят информация за спестяванията на чужди граждани. Единствените изключения са Австрия, Белгия и Люксембург, както и някои други европейски страни, които засега вместо това налагат данък, удържан при източника. След това те прехвърлят голяма част от парите на страната, в която спестителят живее. Тъй като това е крупно плащане, анонимността на отделния спестител не се нарушава, но данъкът се плаща там, където се дължи.


ПОРТАЛ НА ЕС

сряда, 17 февруари 2010 г.

Договорът от Лисабон


Договорът от Лисабон изменя сега действащите закони за ЕС и ЕО, без да ги заменя. Той осигурява на Съюза необходимата законова рамка и инструменти, за да отговори на бъдещите предизвикателства и на исканията на гражданите.
По-демократична и прозрачна Европа, със засилена роля на Европейския парламент и националните парламенти, повече възможности мнението на гражданите да бъде чуто и по-ясна представа кой какво прави на европейско и национално равнище.
    • Засилена роля на Европейския парламент: Европейският парламент, избиран директно от гражданите на ЕС, има важни нови правомощия във връзка със законодателството на Съюза, неговия бюджет и международните споразумения. Например по-широкото използване на процедурата за съвместно вземане на решения при приемането на закони гарантира, че Европейският парламент е равностоен на Съвета, представляващ държавите-членки, по отношение на голяма част от законодателството на ЕС.
    • Засилено участие на националните парламенти: националните парламенти имат повече възможности да участват в работата на ЕС, най-вече благодарение на нов механизъм, гарантиращ че Съюзът действа само тогава, когато резултатите могат да бъдат постигнати по-добре на равнище ЕС (субсидиарност). Заедно със засилената роля на Европейския парламент това ще повиши демократичността и легитимността на функционирането на Съюза.
    • По-силен глас за гражданите: благодарение на гражданската инициатива 1 милион граждани от известен брой страни членки имат възможността да призоват Комисията да внесе предложения за нови политики.
    • Кой какво прави: отношенията между държавите-членки и Европейския съюз стават по-ясни с категоризацията на компетенциите.
    • Напускане на Съюза: Договорът от Лисабон изрично посочва за пръв път възможността държава-членка да напусне Съюза.

  1. По-ефективна Европа с опростени методи на работа и правила за гласуване, ефикасни и модерни институции за ЕС с 27 страни членки и повишена способност за действие в приоритетни за днешния Съюз области.

    • Резултатно и ефикасно вземане на решения: гласуването с квалифицирано мнозинство в Съвета обхваща и нови области от политиката, за да може вземането на решения да е по-бързо и по-ефикасно. От 2014 г. изчисляването на квалифицираното мнозинство ще се базира на двойно мнозинство - на страни членки и брой хора, представляващо двойната легитимност на Съюза. Двойно мнозинство ще бъде постигнато, когато решението е взето от 55 % от държавите-членки, представляващи най-малко 65 % от населението на ЕС.
    • По-стабилна и опростена институционална рамка: Договорът от Лисабон създава поста председател на Европейския съвет, избиран с мандат от две години и половина, въвежда пряка връзка между избора на председател на Комисията и резултатите от европейските избори, приема нови разпоредби за бъдещия състав на Европейския парламент, както и по-ясни правила за засиленото сътрудничество и финансовите разпоредби.
    • Подобряване на живота на европейците: Договорът от Лисабон подобрява способността на ЕС да действа в няколко политически области, които днес са приоритетни за Съюза и неговите граждани. Става въпрос преди всичко за области от политиката на свобода, сигурност и правосъдие като борба с тероризма и престъпността. В известна степен това се отнася и за други области, сред които са енергийната политика, общественото здраве, гражданската защита, изменението на климата, услугите от общ интерес, изследванията, космосът, териториалното сближаване, търговската политика, хуманитарната помощ, спортът, туризмът и дминистративното сътрудничество.

  2. Европа на правата и ценностите, свободата, солидарността и сигурността, популяризиране на ценностите на Съюза, включване на Хартата за основните права в първичното европейско законодателство, предоставяне на нови механизми за солидарност и гарантиране на по-добра защита на европейските граждани.

    • Демократични ценности: Договорът от Лисабон уточнява и утвърждава ценностите и целите, на базата на които е изграден Съюзът. Тези ценности са отправна точка за европейските граждани и демонстрират какво предлага Европа на партньорите си по света.
    • Права на гражданите и Харта за основните права: Договорът от Лисабон запазва съществуващите права и въвежда нови. По-специално той гарантира свободите и принципите, изложени в Хартата за основните права, и дава на нейните клаузи задължителна юридическа сила. Става въпрос за граждански, политически, икономически и социални права.
    • Свобода на европейските граждани: Договорът от Лисабон съхранява и засилва „четирите свободи“ и политическата, икономическата и социалната свобода на европейските граждани.
    • Солидарност между страните членки: Договорът от Лисабон постановява, че Съюзът и неговите страни членки действат съвместно в дух на солидарност, ако някоя държава-членка стане обект на терористично нападение или е жертва на природно или предизвикано от човека бедствие. Поставен е акцент и на солидарността в областта на енергията.
    • Повишена сигурност за всички: Съюзът получава по-голяма възможност да действа в областта на свободата, сигурността и правосъдието, което се отразява пряко и благоприятно на способността му да се бори с престъпността и тероризма. Нови разпоредби за гражданската защита, хуманитарната помощ и общественото здраве също имат за цел да повишат способността на Съюза за реагиране на заплахите за сигурността на европейските граждани.
  3. Европа като световна сила ще бъде постигната чрез обединяването на инструментите на европейската външна политика както при разработването на нови политики, така и при вземането на решения за тях. Договорът от Лисабон прави ясна позицията на Европа в отношенията с нейните партньори по света. Той използва силните страни на Европа в икономиката, хуманитарната сфера, политиката и дипломацията за отстояване на европейските интереси и ценности по света, като в същото време уважава специфичните интереси на страните членки във външните работи.
    • Нов върховен представител на Съюза във външните отношения и политиката на сигурност, който ще бъде и заместник-председател на Комисията, ще увеличи въздействието, съгласуваността и забележимостта на външната дейност на ЕС.
    • Нова Европейска служба за външна дейност ще оказва помощ и подкрепа на върховния представител.
    • Статутът на единно юридическо лице на Съюза ще увеличи правомощията му за преговори, правейки го по-ефективен на световната сцена и улеснявайки партньорството му с трети страни и международни организации.
    • Напредъкът в европейската политика на сигурност и отбрана ще запази специалните клаузи за вземане на решения, но освен това ще открие пътя към засилено сътрудничество между по-малки групи държави-членки.



неделя, 14 февруари 2010 г.

Ромите с право на жилищно финансиране от ЕС

Право на жилищно финансиране от ЕС за всички маргинализирани общности


Бедните общности в градските и селските райони в рамките на ЕС може да получат регионално финансиране, за да ремонтират своите жилища или да ги заменят с нови. "Наличието на прилични жилищни условия е важно условие в борбата срещу бедността и социалната изолация", заяви пред нас парламентарният докладчик Lambert van Nistelrooij.

Досега единствено ремонтите на жилища в градските райони в 12-те нови държави-членки на ЕС отговаряха на условията за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), поради което много голяма част от маргинализираните общности, живеещи в селските райони и в постройки в окаяно състояние, се оказваха пренебрегнати.

Ако предложението бъде одобрено, всички държави в ЕС ще могат да използват средства от ЕФРР за ремонт на жилища за маргинализираните общности или замяната им с нови, без значение къде се намират те. "Положението на уязвимите общности е въпрос, който силно тревожи всички, не само новите държави-членки", коментира г-н van Nistelrooij.

Сред целевите групи са ромите и законните мигранти

Ромите, които са най-голямата социална общност в Европа, засегната от бедността, ще бъдат едни от бенефициерите, но и други групи като мигрантите, например, също би трябвало да получат помощ. "Комисията ще приеме списък с критерии за определяне на районите, страдащи или заплашени от физическо разрушение и социална изолация", каза г-н van Nistelrooij.

В допълнение той даде разяснения относно финансирането. "За периода 2007-2013 г. ЕФРР предоставя около 28 млрд. евро годишно. Жилищните разходи, предназначени за маргинализираните общности, ще съставляват максимум 3°% от съответните оперативни програми или 2°% от общия размер на помощта по линия на ЕФРР във всяка държава-членка."

Предназначението на Европейския фонд за Регионално развитие е да подпомага най-слабо развитите региони в ЕС, и по-специално инфраструктурни проекти като строежа на пътища и телекомуникационни мрежи.


ЕВРОПЕЙСКИ ПАРЛАМЕНТ

БЕЗУМНА АКЦИЯ В АФГАНИСТАН.



Военната операция бе обявена публично достатъчно отрано, за да бъде предупредено местното население и може би за да има повече жертви и ранени от собствените войници.

5000 американски морски пехотинци и 2000 афганистански войници навлезли в главната крепост на талибаните - град Марджа в южната афганистанска провинция Хелманд в рамките на най-широкомащабната офанзива на САЩ и очевидно само част от международна коалиция. 
Целта е да се измие срамът за САЩ от отправянето на покана към лидерите на талибаните за участие в управлението и отказът на талибаните,които обявиха, че нямат намерение да участват в мирни преговори нито с властите в Кабул, нито със западните сили, тъй като се намират "на крачка от пълната победа" в дългогодишната борба за Афганистан.По-голям шамар САЩ не бяха получавали от войната във Виетнам.
Обединените сили срещат слаба съпротива ,но доста проблеми от мини и крайпътни бомби.  Талибаните са заложили голямо количество бомби в района след като били предупредени от американското командване.
За разлика от обичайната военна практика, тази офанзива бе обявена публично достатъчно отрано, за да бъде предупредено местното население и може би за да има повече жертви и ранени от собствените войници. Това естествено е дало повече време на талибаните да поставят допълнителни крайпътни бомби и мини, които са главен източник на човешки загуби в редиците на НАТО през последните три години.От 2006 г. инцидентите в Афганистан са нараснали от 6577 до 18 322 през миналата година. Близо 75% от случаите са атентати с импровизирана взривни устройства.
Афганистан произвежда 92% от количеството опиум, добивано в целия свят.Печалбата от пазара на дрога носи печалба от 65 милиарда долара. Изданието допълва, че той финансира екстремистки и престъпни групи предимно в Централна Азия, Русия и Балканите.
Граничният регион на анфганистанско-пакистанската граница се е превърнал в най-голямата зона в света, в която трафикантите упражняват дейността си без на това да се оказва каквато и да е пречка и контрол.
В Марджа и околностите му живеят около 125 000 души. Районът е извън контрола на централните власти от 2001 г. Южната провинция Хелманд заедно със съседната провинция Кандахар е най-големият производител на опиум в света благодарение на огромните макови полета. Талибаните се окопаха в Марджа, след като бяха прогонени от други окръзи на Хелманд от офанзиви на американската морска пехота пред две години.
САЩ и НАТО имат общо 113 000 войници в Афганистан, а някои натовски държави обещаха да изпратят допълнително общо 7000 войници до лятото.
Цената на хероина се променя на всяка граница. Aко в Кабул грам от дрогата струва три долара, то на улиците в Милано и Москва цената за същото количество надхвърля 100 долара.
Търси се  новата американска стратегия за Афганистан.САЩ искат да предадат отговорността за сигурността в страна на афганистанската армия и полиция и постепенно да се изтеглят. Трагедията е,че всички са убедени -Карзай не може да задържи властта и две седмици.
В Европа и в САЩ все по-малко хора използват хероин, а кокаинът,синтетичните наркотици и някои нови субстанции стават все по-популярни сред младите хора. Зависимостта от хероина обаче става все по-горещ проблем в Русия и в Китай.  Тъй,че Китай и Русия да сменят САЩ и НАТО.




.

събота, 13 февруари 2010 г.

ЕС:НИЩО НО ОТ СЪРЦЕ. Прехвърлянето на суверенитет се отлага.

http://yphalachev1.blogspot.com/

ЕС:НИЩО НО ОТ СЪРЦЕ

Прехвърляне на суверенитет от националните столици към Брюксел няма да се състои скоро. Никола Саркози, Ангела Меркел и Гордън Браун не изглеждат склонни да отстъпят нови правомощия в икономическата и социалната сфера на Брюксел в момент на криза. На срещата на върха на Европейския съюз, свикана от новия президент на Европейския съвет Херман ван Ромпой сеочакваше най-вече спасителен план за затъналата Гърция и стратегия за предотвратяване на подобни проблеми в други страни от еврозоната, като Испания, Португалия, Италия и Ирландия. Обезценяването на еврото и нуждата от допълнителна координация на антикризисните планове на отделните държави подхранваха очакванията за спешни и сериозни решения.Самият Ван Ромпой също беше натоварен с големи очаквания,но нищо не се случи - абсолютно нищо.Очакваното предложение на Ван Ромпой - за засилване на "общностния" елемент в управлението на европейската икономика, беше посрещнато хладно от британския премиер Гордън Браун и германския канцлер Ангела Меркел.
Йежи Бузек произнесе скучна реч в стил:"Всички слухове за ненавременната смърт на Европа са силно преувеличени" (вероятно с цел да оправдае съмненията в съживителната сила на Лисабонския договор). Барозу, представи стратегията си "Европа 2020"която беше подкрепен от лидерите на страните членки, но с половин уста само неформално.Атина получи обещания встил“аз казах на оня,той каза ще видим“но не и конкретни решения как и кога ще стане това. За Хаити, водещите политици се съгласиха, че хуманитарната криза там остава сериозна. Поради липса на време стратегиите за борбата с климатичните промени бяха оставени за друг път. Накрая, когато Ван Ромпой излезе пред медиите и микрофонът му не работеше фразата че Европа е единна и амбициозна прозвуча като шега.
И всичко това на фона на все по-острия натиск върху еврозоната, все по-високата безработица в ЕС и за капак - отказът на американския президент Барак Обама да участва в среща на високо равнище с лидерите на съюза поради липсата на сериозна координация в икономиката и на външната политика на ЕС,доколкото има такава.
Дори Москва не е настроена да жертва каквото и да било за ново съглашение с ЕС,след като е очевидно, че соловта игра на европейските държави, дава на Русия много по-голям шанс за успешен политико-икономически рекет.
Предложението на Ван Ромпой за завишен контрол върху националните финанси чрез редовни одити от Европейската комисия, които да водят до публични предупреждения и за засилено участие на Брюксел в икономическите политики реално бе бламирано.
"Икономическата координация между страните членки ще се засилва все повече занапред - но за нея ще отговаря Европейският съвет, това е координация между националните лидери", заяви след срещата френският президент Никола Саркози под одобрителния поглед на Ангела Меркел. Подобно на тях повечето други държавни ръководители не изглеждат склонни да отстъпят нови правомощия в икономическата и социалната сфера на Брюксел в момент на криза. Което може би е обяснимо на фона на липсата на визия и сериозно звучащи стратегии там.Повечето национални лидери официално споделиха задоволството на Ван Ромпой от резултатите от срещата, което звучи смехотворно и дава повод за съмнение в европейските им амбиции.
Светъл лъч за надеждата за обединена Европа беше българският премиер Бойко Борисов, който заяви, че Европа е "изостанала" в реакцията си на икономическата криза, борбата с безработицата и инвестициите си в иновации. "Не съм доволен от темпото и ефективността".
Европейската политическа и икономическа интеграция остават недовършени,несъвършени и възпрепятствани от инстинктите за политически суверинитет.Рискът незначителни членове на клуба като Гърция да съборят еврозоната остава съвсем реален.

+

петък, 12 февруари 2010 г.

ЗАЩО ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ Е СТРОГ КЪМ ТУРЦИЯ?

ЗАЩО ЕП Е СТРОГ КЪМ ТУРЦИЯ?


Pезолюция на Европейския парламент с препоръки към Турция.




ТУРЦИЯ И КЮРДИТЕ.
Борбата между турци и кюрди се води от десетилетия. За Турция, кюрдите са сепаратисти, желаещи отделяне на територии от държавата и независимост. В населената основно с кюрди югоизточна част на Турция все още има широко разпространен скептицизъм по повод ангажираността на държавата към нуждите на регион, асоцииран със сепаратистки конфликт, довел до смъртта на 40 хиляди души. Кюрдите в Турция, са 18-20 милиона . Кюрдският език е официален език в Ирак.
В Турция живеят 18-20 млн., Ирак - около 7, Сирия - 3, Иран - 5 млн. Отделно са стотиците хиляди хора, пръснати по света. Турските власти заселват кюрди от Югоизточен Анадол в тракийския регион на страната в стари български села и градове.  След като изчака да мине поредният доклад на Брюксел за "напредъка на Турция", Анкара направи така, че да забрани партията DTP , а Ердоган да не изглежда отговорен за това.  Партията е забранена от турския конституционен съд по внесена преди 2 години (т.е. отпреди местните избори през март 2009 г.) жалба на главния прокурор. Външния министър Ахмет Давутоглу да заяви в Босна, че Османската империя била идеал, към който съвременните Балкани трябвало да се стремят.  
ТУРЦИЯ И ПРАВАТА НА ЧОВЕКА.
Турското правителство се чувства неловко заради все по-изострящата се дискриминация спрямо религиозните малцинства в страната.Според актуалното допитване 35% от турците не искат да имат за съседи християни. Негативното отношение към евреите и атеистите е дори още по-голямо – 42% от хората с еврейски произход и 57% от гражданите, които не изповядват никаква религия, са нежелани от нашата южна съседка.44% от турците пък не искат да бъдат обслужвани в болниците от християнски или еврейски лекари и медицински сестри. Външния министър Ахмет Давутоглу да заяви в Босна, че Османската империя била идеал, към който съвременните Балкани трябвало да се стремят. В Турция продължават убийствата в името на честта - най-вече по отношение на жени, независимо че Турция бе принудена под натиска на ЕС да премахне от НПК алинеи, позволяващи семейна саморазправа.Повод за опасения в Европа поражда стремежът за легитимиране на ислямските организации , като представители на мюсюлмански анклави на европейския континент и юридическо признаване на единната световна ислямска нация и нейната превъзхождаща всички други религиозна доктрина.  Млада туркиня е убита защото е разговаряла с мъже. 16-годишната е била погребана жива и в пълно съзнание в дупка в земята. Миналата година тя решава да се обърне към полицията. Стъпка, която на практика й коства живота. В полицейското управление тя разказва, че дядо й я малтретира, защото разговаря с мъже. В Турция има райони, в които жените нямат никакви права. Нерядко те нямат дори документи за самоличност и са подчинени изцяло на своеволията на семействата си. Става дума за страшна и безмислена хилядолетна традиция, която се базира на понятие, което нито един юрист не може да формулира - семейната чест. 
ТУРЦИЯ И КИПЪР.
Гърция и Кипър подкрепят членството на Турция в ЕС и виждат в това възможност да бъде приключен дългогодишният спор за разделението на Кипър.
Президентът на Кипър Димитрис Христофиас и лидерът на кипърските турци Мехмет Али Талят се надяват през 2010 г. кипърският проблем да бъде разрешен. Според анализатори обаче те имат много малко време да постигнат тази цел, като се има предвид, че предстоящите избори сред кипърските турци вероятно ще изведат на власт хардлайнер.
Разделението на Кипър вече няколко десетилетия е главната пречка за влизането на Турция в ЕС и източник на напрежение с Гърция.„Това е проблем, който или трябва да бъде разрешен,защото ни свързва, или в противен случай ще ни разделя и занапред", каза новоизбраният гръцки премиер Георгос Папандреу в кипърската столица Никозия.Папандреу е заявил, че Турция има пълното право да стане държава-членка на Европейския съюз, но трябва да изпълни всички условия за влизането си.
Ако България наложи на вето срещу Турция, тя ще бъде втората страна след Кипър, която използва подобен похват с Анкара, за да решава двустранни въпроси. 
ТУРЦИЯ СРЕЩУ ТУРЦИЯ.
В самата Турция въпросът за членството също не е еднозначен. Решението дали Турция трябва да стане член на Европейския съюз не е взето както на ниво обществено мнение, така и на ниво интелектуален, политически и държавен елит.
Поставеното условие за демократизация например отслабва много сериозно позициите на военния и държавническия елит, на който именно се дължат прозападните реформи от самото основаване на републиката  от Кемал Ататюрк. На първо място са поставени опасенията, че това отслабване може да доведе до заплаха за вътрешната сигурност и териториалната цялост на страната предвид засилената активност на кюрдските партизани в югоизточните райони на страната. Съществуват притеснения, че така се отваря пътят за ислямизация на Европа “чрез демократични средства”.От своя страна в съвременна Турция все повече се засилва интересът към имперското минало и митологизираното величие.Това означава съпротива срещу постнационалния и постхристиянски по същността си европейски проект.
Съчетано с тип национализъм,позабравен вече в Европа, тази съпротива - от страна както на ислямистките, така и от светските националистически кръгове, - не би приела прекомерна намеса от типа, който бе наблюдаван при приемането на България и Румъния примерно.При всички случаи членството на Турция в Европейския съюз поставя предизвикателства, надхвърлящи рамките на досегашните кръгове на разширавяне. То поражда дебати, поставящи аргументи и контрааргументи, на които няма лесни отговори.
ТУРЦИЯ И ГЪРЦИЯ:
Гърция реши, че е в нейна полза европейски ориентирана Турция, а не разкъсвана от фундаменталисти.Сега на Гърция не й е лесно да провежда външна политика.Министър-председателят Георгиос Папандреу е призовал своя турски колега Реджеп Тайип Ердоган към подновяване на усилията за подобряване на двустранните отношения, обяви самият Папандреу на 25 януари. Гръцкият министър-председател е поканил Ердоган на официално посещение, заявявайки, че желае „да бъдат установени по-жизнени и продуктивни връзки” между Анкара и Атина. Той е призовал също Турция да спре да оспорва гръцкия суверенитет в Егейско море, по-специално чрез нарушаване на въздушното пространство на Гърция.
За Гърция е от полза европеизирана Турция,но не на всяка цена. 
ЕВРОПА И ТУРЦИЯ.
Обобщената картина на резултатите от провежданите изследвания на общественото мнение показва като цяло по-скоро негативното отношение на европейските граждани към проекта за разширяване на Европейския съюз с Турция. Ако въпросът за членството на Турция бъде подложен на референдум към днешна дата, то Турция не би могла да стане страна, пълноправен член на Съюза.Практическото значение на това е, че ЕС ще отдели съществено количество финансови средства в опит да обърне негативните обществени нагласи в полза на разширяването с Турция. Не липсват мнения, че изразходването на парите на данъкоплатците за постигане на обществена подкрепа ще има по-скоро отрицателен ефект. Засилване на нагласи като антисемитизъм, антиислямизъм и ксенофобия се наблюдават и в Западна Европа. Това сочи представително проучване за антисемитизма и ислямофобията в Европа, представено от проф. Дарио Падован - преподавател в университета в Торино, Италия.Дания забранява ислямското облекло съобщиха световните агенции на 20 януари.Датският премиер Ларс Льоке Расмусен заяви, че бурките и никабите нямат място в Дания и съобщи, че правителството обсъжда начини да се ограничи носенето на тези ислямски облекла, които покриват цялото тяло. 
Френска парламентарна комисия представи доклад, в който препоръчва приемане на закон за забрана над забулването на мюсюлманките на обществени места.
Над 57 процента от швейцарците подкрепиха забраната за строеж на минарета, показаха окончателните резултати референдума в Швейцария.Активността на избирателите бе доста висока.
Коментаторите определиха този резултат като " изненада", тъй като не потвърди предварителните анкети, според които се очакваше предложението на популистката десница да бъде отхвърлено с 53 процента.Искането за забрана бе подкрепено от консервативни християнски групи и от най-голямата партия в швейцарския парламент, дясната Швейцарска народна партия. Техният аргумент гласи: изграждането на още повече минарета ще доведе до ислямизирането на Швейцария. 
Един от заслужаващите най-голямо внимание сценарии в тази връзка през идните години е вероятността, макар и след доведени докрай изтощителни преговори, договорът за присъединяване на Турция да бъде отхвърлен на референдум от гражданите на ЕС.От друга страна, в Турция съществува огледално положение с въпроса за общественото мнение. Редица турски експерти са на мнение, че турското обществено мнение би подкрепило прекъсване на преговорите от страна на турско правителство, когато реши, че ще бъдат засегнати важни национални интереси.Силната и ясно демонстрирана американска подкрепа за членството на Турция често дразни Европа, която вижда в това опит за внедряване на “американско протеже” в ЕС и опит за разбиване на интеграционния проект в ЕС. Вероятно след навлизането на Турция в преговорния процес ще има нова динамика на политическите отношения между Турция и САЩ. 


В Турция през 1926 се установява европейски модел на семейно и наследствено право , което е в разрез с ислямските понятия. Турците отхвърлят многобрачието, възможността за едностранно разтрогване на брака от мъжа, неравното разпределение на наследството между мъжете и жените.


Защо не бива да се отклонява най-близкият ни и най-голям съсед- Турция от светското начало,и защо ние трябва да ги подкрепяме, можем да си отговорим,като се замислим над Шериата и практиките в държави с ислямско управление,право и морал.


.

сряда, 10 февруари 2010 г.

ЕС избра лого за биологичните продукти



Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com