понеделник, 18 април 2011 г.

Suci Minggu GEREJA ORTHODOX Bulgaria

Putih minggu


Ibadah selama minggu terakhir sebelum Paskah mengingat hari-hari terakhir kehidupan duniawi Yesus Kristus, penderitaan, kematian dan pengebumian. Minggu ini disebut "bergairah", iaitu diterjemahkan dari Slavia "pesakit." Juga disebut "Besar" kerana pentingnya peristiwa besar yang terjadi di dalamnya.
St John Chrysostom mengajarkan: "Minggu ini telah dihapuskan kezaliman kuno iblis, kematian ditekan, terikat kuat (musuh) dan senjata itu tersebar; dihapuskan adalah dosa, akan dipadam sumpah dan adalah syurga terbuka, syurga tidak lagi boleh diakses orang yang datang kepada para malaikat, partisi diangkat, batas - dihapuskan. Tuhan alam semesta diperdamaikan langit dan bumi. "
Ibadah ini besar dalam erti dan minggu kandungan yang ditandakan oleh beberapa keagungan luaran. Mereka dihiasi dengan pembacaan kenabian, kerasulan dan Injil bijaksana dipilih, semangat, nyanyian terinspirasi dan sangat bermakna, ritual khidmat. Apapun cabaran Perjanjian Lama berbentuk atau dianggarkan dalam Perjanjian Baru menggambarkan atau mengatakan tentang hari-hari terakhir dan jam kehidupan duniawi Allah-manusia - itu adalah dikumpulkan oleh Gereja dalam gambar hidup dan mengesahkan bahawa secara berperingkat diwahyukan kami dalam ibadah dari Minggu Suci.
Jamaah hadir selama hari-hari di bait suci, yang mampu secara konsisten mengisi mental dan spiritual di Baitulmuqaddis, Bukit Zaitun, di Sion atas, di Getsemani, atau di taman Yusuf dari Arimatea. Ibadah minggu ini kita membawa penderitaan Penyelamat pusingan sukarela. Mereka memberikan kita kesempatan berharga untuk mental bagi kita merenungkan menumpahkan darah murni-Nya untuk mendengar seolah-olah langsung dari mulutnya kata-kata terakhirnya mati dan sila. Dengan menghadiri ibadah Minggu Suci, yang kehidupan sekarang kita dan membentuk semua peristiwa hari-hari duniawi terkini Yesus Kristus, yang meskipun dilakukan di depan mata kita, kita, orang Kristian, bersama-sama dengan Penyelamatnya pergi ke Kalvari dan disalibkan bersama-sama dengan dia - dan soraspinaemsya sshestvuem Emu Emu "seperti yang dinyanyikan dalam lagu gereja.
Pekan Suci adalah waktu yang luar biasa. Kemudian orang Kristian bangkit dan ditetapkan untuk adopsi dari fikiran dan perasaan yang paling tinggi. St John Chrysostom bersaksi bahawa umat Kristian pertama dalam keinginan untuk menjadi panas dengan Tuhan secara konsisten dalam hari-hari terakhir kehidupan duniawi-Nya, dalam doa-doa Pekan Suci mendalamkan dan mengukuhkan kepahlawanan pos. Mereka ditiru oleh TUHAN, yang hanya jatuh cinta untuk kemanusiaan mengalami penderitaan yang besar, cubalah untuk menjadi baik dan memaafkan kepada kelemahan saudara-saudara mereka dan melakukan banyak sebagai tindakan cinta dan amal. Menimbang untuk tidak senonoh untuk mengucapkan keyakinan dan kalimat yang dikeluarkan pada hari-hari pembenaran kita dengan darah Anak Domba murni Tak Bernoda, mereka menamatkan segala tuntutan, proses undang-undang di tempat umum, berhenti setiap perselisihan dan denda dan bahkan membebaskan para tahanan selama tempoh rantai mereka, jika tidak pernah terlibat dalam tindak pidana yang serius.

Isnin Paskah


"Sesungguhnya, akan datang mempelai lelaki di tengah malam, dan terpujilah hamba ini, siapa pun terjaga tetapi tidak layak dia yang menemukan riang. Jadi awas, jiwaku, kau kewalahan oleh tidur, ia harus dihukum mati dan tidak tinggal di depan pintu tertutup kerajaan, tapi sedar dan menangis dengan suara keras: Kudus, Kudus, kudus kepada Allah, Grasi kami Ibu " (Troparion, ch. 8)
Dalam ibadah pada hari ini Gereja St mengajak umat beriman untuk menemani Kristus untuk disalibkan dengan Dia, untuk mati dalam nama-Nya kepada semua kenikmatan duniawi untuk tinggal bersamanya.
Sebagai peristiwa misteri lebih dekat dalam kontemplasi Lama dan Perjanjian Baru, Kudus Gereja mengatakan kepada kita lebih banyak penderitaan Penyelamat di predobraz Perjanjian Lama Yusuf suci, yang, yang tidak bersalah, dihina dan dijual sebagai budak oleh saudara-saudaranya, tetapi sekali lagi telah ditinggikan oleh Allah . Dalam sinaksara pada hari ini mengatakan: "Yusuf adalah predobraz Kristus, kerana Kristus adalah iri nya ednoplemennitsi - orang Yahudi, Dia dikhianati oleh murid-Nya selama tiga puluh keping perak, itu terkunci di sebuah lubang, gelap sempit - kubur, tetapi memberontak oleh-Nya melalui kekuatan sendiri, memerintah atas Mesir - iaitu atas segala dosa dan akhirnya mengalahkan dia, menjadi biskop atas seluruh dunia, filantropis ditebus melalui engkau menarik keluar gandum misteri dan memberi kami makan dengan roti dari langit kita -. daging zhivotonosnata nya "
Dari Acara Gereja Injili St ingat pengeringan pohon ara nabezplodnata, yang melambangkan masyarakat Yahudi di mana Yesus Kristus tidak menemukan buah sejati, tetapi bayangan hanya munafik undang-undang. Pohon ara ini dikutuk dan mengherdik olehnya. Hal ini juga melambangkan setiap jiwa yang tidak membawa buah pertobatan.
Selain itu, perumpamaan tentang pohon ara layu Injil pagi meneguhkan kita melalui kisah-kisah para Penyelamat mengatakan pada hari ini perumpamaan tentang husbandmen jahat, membunuh hamba pertama dari tuannya, dan kemudian dihantar oleh puteranya.
Perumpamaan ini menggambarkan mengeras orang-orang Yahudi yang membunuh para nabi pertama, tapi setelah kedatangan di bumi Anak Allah, dan membunuh dirinya sendiri. Hal ini juga berlaku bagi orang Kristian yang melanggar Rasul dan perintah-perintah Bapa dan dengan demikian terus menyalibkan Anak Allah oleh dosa-dosa mereka.
Dalam Injil membaca Liturgi Gereja Kudus mengingatkan pada nasib orang-orang Yahudi dan akhir bogootstapniya dunia, dianggarkan oleh Yesus Kristus. Dengan menggambarkan bencana besar dan banyak dan tanda-tanda yang mendahului kehancuran Jerusalem dan akhir zaman, orang percaya menghasut walaupun jahat yang terletak di dunia ke, keadilan kesabaran kemurahan hati,, dan vigils doa. Mereka terhibur oleh persekutuan Penyelamat untuk menyebarkan Injil di seluruh dunia dan mengurangkan bencana "untuk memilih" (Matius 24:14, 22).
Fikirkan tentang jam terakhir, celaka jiwa, dan berhati-hatilah tidak akan dipotong sebagai pohon ara. Rajin mengembangkan bakat yang diberikan anda, seperti terjaga dan berteriak: tidak tinggal di luar Istana Kristus!

Selasa BESAR


"Dalam Grace anda bagaimana tidak layak aku pergi? ... Kerana jika anda berani untuk masuk istana, mengecam saya baju saya kerana tidak berkahwin, dan disambungkan akan terlempar keluar dari malaikat. Tuhan, membersihkan jiwa saya skvernotata dan menyimpan saya sebagai seorang filantropis (Stichera, Ch. 1)
Utrenyata Pada hari itu mengingat peristiwa yang digambarkan oleh penginjil St Matius (Matius 22:15-46, 23:1-39). Tetapi sebahagian besar daripada semua ibadah pada Selasa Great menarik isi dari perumpamaan tentang sepuluh gadis, bakat dan Kedatangan Kedua Kristus. Melalui peringatan St Gereja percaya panduan untuk rohani terjaga dalam nama penderitaan Tuhan bagi kita untuk perkhidmatan yang bijak dari kamu menarik pasukan kita dan kemampuan, terutama dalam karya amal. Dalam nyanyian mereka St Gereja pada hari ini dengan ketekunan yang besar menginspirasi kita mengikat kita secara rohani terjaga dan agama dan moral pembaikan.
Mempelai Kristus, membuat kita peserta bersama-sama dengan gadis-gadis yang bijaksana dalam kerajaan surgawi anda dan kami ditugaskan untuk kawanan-Mu yang dipilih, kerana anda yang baik dan umat manusia!

Rabu Velika


Lebih dari pelacur telah melakukan kesalahan, O Good One. Tidak ada air mata, tidak ada pertobatan anda yang ditawarkan. Tapi keheningan sila jatuh sebelum kamu dan mencium kakimu menggelegak untuk menerima pengampunan dosa dari kamu, Penyelamat, yang panggil: Bebaskan aku dari perbuatan busuk saya!
Rabu malam terhadap Tuhan yang dihabiskan di Betania (Matius 26:6-17). Di sini, di rumah Simon si kusta, seorang perempuan "pendosa" adalah vazlivala salep berharga atas kepala Penyelamat ketika Dia duduk di meja. Sementara itu, dewan imam, ahli Taurat dan tua-tua sudah memutuskan untuk menangkap Penyelamat melalui licik dan pengkhianatan dan untuk membunuhnya.
Di sini, sebaliknya wanita pendosa dan bertindak tanpa pamrih di jiwa treadmill Yudas, salah satu daripada dua belas murid Tuhan, dilahirkan maksud jenayah untuk memberikan papan jahat Guru dan Tuhan.
Jadi di kantor gereja Greater Rabu merayakan berdosa wanita dan Syurga dan mengutuk ketamakan dan pengkhianatan Yudas.
"Tuhan, jatuh menjadi perempuan banyak dosa, mengamati keilahian anda, mengambil pangkat mironositsa dan menangis, anda menawarkan salep sebelum pemakaman. Alas, katanya, kerana bagi saya itu adalah malam - penyalahgunaan melampaui batas, gelap dan daya tarikan yang kuat berbulan dosa! Terima aliran air mata saya, yang melalui awan menghasilkan air di laut. Lereng untuk mendesah hatiku, Engkau bahawa dengan rahmat-Mu Syurga bengkok tak terucapkan! Berikan ciuman dan menyeka dengan rambut kepala kaki anda yang memurnikan suara Hawa di syurga di siang hari ketika ia mendengar ketakutan bersembunyi. Siapa yang akan disiasat Dushespasitelyu, Simpan tambang, banyak dosa-dosa saya dan jurang putusan-Mu? Jangan membenci saya, Mu rabinya anda yang kasihanilah tak terbatas "(Glory, suara, 8).
St John Chrysostom menulis: "Bermain adalah apa yang Kristus telah menubuatkan wanita berdosa. Di mana pun anda pergi di alam semesta ada di mana-mana menyatakan untuk wanita ini, meskipun ia tidak menandatangani dan tidak mempunyai banyak saksi. Yang kemudian memproklamirkan dan memberitakan semua ini? - Kekuatan orang yang diramalkan itu. Gone waktu yang lama, tapi memori peristiwa ini tidak dibatalkan. . Dan Parsi dan India dan Scythians dan Thracia, dan sarmatite dan Moor, dan penduduk dari Kepulauan Inggeris povestvuvat apa yang membuat seorang perempuan berdosa di rumah Simon si kusta "Dan Yudas Zlatoustiyat guru berkata:" Saya bertanya - jadi bagaimana Yudas menjadi pengkhianat ketika ia dipanggil oleh Kristus? Allah ketika memanggil orang untuk sendiri, tidak dipaksa dan tidak memaksa kehendak orang-orang yang tidak mahu memilih kebajikan. Ia meyakinkan menyarankan melakukan segala kemungkinan untuk menghasut mereka untuk menjadi baik Tetapi jika beberapa tidak hidup untuk menjadi baik, Dia tidak memaksa mereka .. "
Yesus Kristus, yang diurapi dengan minyak yang mahal, dan membebaskan kita dari penderitaan yang menimpa kita dan rahmat kami, kerana anda lyubets baik dan chevoko! Amin!

Kamis Putih


Dalam liturgi hari ini mengingati peristiwa yang berlaku sebelum jalan dorovolnite Penyelamat penderitaan - eksekusi Yesus Kristus dari Jamuan Paskah terkini, yang ia membasuh kaki murid-Nya dan mendirikan Sakramen Ekaristi dan pengirimannya.
Dalam membaca apostolik menggambarkan pembentukan sakramen dan tujuannya, dan bagaimana layak penerimaannya. Pada hari pendirian ini sakramen maha kudus dari Gereja Kudus menyeru kepada orang percaya untuk persekutuan khusus dengan Tubuh dan Darah Penyelamat, meskipun ini terjadi di tangan Ilahi Pengasas syarikat sendiri. Bahkan Heruvimska khidmat lagu liturgi ini dikeluarkan dan bukannya menyanyikan lagu menyentuh, memperlihatkan Yehuda dan menyeru untuk meniru pengakuan dari pencuri bijaksana: "Malam hari rahsia Mu." Juga lagu menyambut biasa untuk Perawan Maria digantikan oleh Eirmos kanon di mana umat beriman dijemput untuk Perjamuan Kristus, untuk mengadopsi dicadangkan oleh jadual Kristus abadi.
membaca Injil bercerita tentang peristiwa yang berlaku sebelum, semasa dan selepas Perjamuan Terakhir dan dipilih oleh penginjil Matius, Markus dan Yohanes.
Peristiwa naas itu banyak terjadi pada hari itu, memenuhi perasaan pedih dan fikiran yang terkandung dalam nyanyian liturgi. Dengan merenungkan Penyelamat di minit terakhir sebelum menderita gerejanya di bini mereka penderitaan yang mendalam dan kesusahan. Tapi mengetahui siapa yang pesakit, mengapa dan untuk siapa ia pergi ke kematian salib, Gereja St laman dan memberikan rasa cinta hormat untuk pergi untuk penderitaan sukarela.
Sebagai kasih yang tak terbatas dimuliakan dari pembuat Penyelamat berat penuh dengan dosa manusia dan kerendahan hati yang tak terkatakan mencuci kaki hamba-Nya, Gereja St menghormati cawan hidup kekal, yang ditawarkan oleh Sang Pencipta. Dipuji keringat doa berdarah di Getsemani Penyelamat yang mengajari kami contoh suci - itu adalah dalam doa untuk mencari penghiburan dan sokongan di antara penderitaan dalam menjalankan salib dalam hidup dan di saat mendekati kematian.
Setelah utrenyata menyanyikan (otpustitelen) Troparion berikut: "Ketika para murid mulia dalam mencuci makan malam adalah pencerahan, kemudian Yudas zlochestiviyat dikonsumsi oleh keserakahan, kabut dan anda, hakim benar, menghantar hakim tanpa undang-undang. Lihat, lyubitelyu kekayaan satu (Yudas), yang gantung diri kerana mereka. Main dari jiwa tak terpuaskan, yang odarzosti untuk membuatnya kepada Guru. Tuhan, yang seni ramah untuk semua, memuliakan Engkau. "

Jumaat Agung (Jumaat Agung)


Hari ini bergantung di pohon Dia yang membahagi tanah air, dengan sebuah mahkota duri dinobatkan Dia yang adalah raja malaikat, dalam satu pakaian palsu ungu yang (di Jordan) dikeluarkan Adam; dengan kuku adalah kuku Mempelai Gereja, dengan salinan untuk menembusi Anak Perawan. Ibadah Kristus, penderitaan-Mu. Papar kita Mu Kebangkitan mulia.
Seluruh liturgi Jumaat Agung ini dikhususkan untuk peringatan hormat dan pedih dari penderitaan dan kematian sakrum kelangsungan hidup dari orang-Tuhan. Setiap jam hari itu merupakan prestasi baru dalam penderitaan penebusan Penyelamat. Gema penderitaan mereka dapat didengar setiap kata ibadah Ortodoks, yang kekuasaan sebagai tunggal dan tak tertandingi kelembutan dan ketajaman dan kedalaman belas kasih tak terhad untuk penderitaan Penyelamat.
Sebagai sebuah fikiran membawa kita selama berabad-abad yang lalu, Gereja St tampaknya membawa kita ke kaki salib Kristus, didirikan di Kalvari, dan mengubah kita menjadi saksi penyiksaan terhadap Penyelamat.
Pagi ibadah memainkan malam yang mengerikan. Kegelapan alam, kegelapan hitam kebencian orang Yahudi merancang untuk membunuh dia, kematian dan berkabung Penebus dalam kegelapan Getsemani, penghinaan Nya mahasiswa dan musuh - semua ini menguatkan kengerian malam itu. Saya dulu berfikir melihat kuil berdoa untuk menukar imej sedih dan mengerikan. Di satu sisi, tampaknya ia bermandikan cahaya surgawi, Pencipta segala sesuatu, Penyelamat menyembuhkan orang sakit, yang membuka mata orang buta, membangkitkan orang mati ... Bahkan sekarang ketika dia mengatasi nya penyeksaan, penderitaan, tidak begitu banyak untuk dirinya sebagai bagi para penganiaya-Nya, bukan kerana luka-lukanya, namun luka moral dari mereka yang tunduk dia untuk penghinaan dan penyiksaan.
Dengan kedengkian neraka menimbulkan luka dan diseksa dia disukai oleh dia: mana nya mereka kembali hempedu dan air - cuka, untuk semua cintanya kepada mereka - Salib dan kematian.
Dimanapun kita memfokuskan fikiran kita lihat - mana-mana adalah alasan untuk menangis rosak dan baru. hati kami membenci orang Yahudi yang hanya beberapa hari yang lalu dengan antusias berteriak: "Hosana bagi anak Daud, sekarang menjadi sumpah palsu jenayah panik berteriak:" perselisihan, salibkan Dia! " neraka kekebasan hitam akta salah satu murid yang dipilih daripada Penyelamat, yang mengkhianati selama tiga puluh keping perak. fikiran melihat kami berhenti di depan pesakit ilahi, yang disebut oleh dera, dalam memalukan merah, basah dari darah murni, dengan sebuah mahkota duri, yang gigitan ke kepalanya - tanpa ampun dimalukan, brutal dipukul dan akhirnya dibunuh dengan cara yang menyakitkan salib.
Ini kontemplasi yang menakjubkan dari pada kali ini belum pernah terjadi sebelumnya dan mengerikan menghujat Gereja Kudus menarik orang setia pada Salib Kristus dan cuba untuk membawa mereka ke keadaan yang ramah yang ditemui pada Rasul yang tidak mahu tahu apa-apa "selain Yesus Kristus, dan Yesus Kristus yang disalibkan" (1 Kor. 2:2). Tetapi untuk seperti keadaan fikiran dapat mencapai hanya mereka yang hidup dengan penglibatan hati yang penuh kasih, fikiran merenungkan penderitaan sukarela Penyelamat dunia, menyerah segala sesuatu yang dapat mengalihkan perhatiannya dari Tuhan penderitaan yang tidak bersalah, yang benar-benar seiring dengan semakin sarazpava "Penyelamat kembali dan membunuh dia kerana semua kesenangan hidup.
Dirosakkan oleh fikiran kotor dan fikiran sia-sia tidak dapat melihat cahaya kemuliaan Allah dimanifestasikan dalam penebusan umat manusia melalui penderitaan dan kematian Anak Allah.
St Efrem orang Siria mengajarkan: "Semua kanak-kanak datang ke Gereja jujur ​​dan dibeli dari dunia Uskup darah dimurnikan. Datanglah ke merenungkan penderitaan dengan air mata dan mendesah, dengan takut dan gentar, berkata pada dirinya sendiri: Sedarilah, saudara, apa yang anda dengar sekarang tidak berdosa "Bagi kami, orang jahat harus dihukum kematian Kristus Penyelamat kita.". Allah, Anak dari Yang Maha Tinggi, yang disampaikan kepada anda Buka hati anda, melihat penderitaan dan ia berkata:. tanpa dosa Allah osmyan hari ini disampaikan hari ini dicaci maki hari ini, hidup adalah hari ini, hari ini mengalami cambuk, memakai mahkota duri hari ini Anak Domba Surgawi disalibkan hari ini. bergidik Biarlah hatiku menjadi takut jiwaku Setiap hari saya perlu menitiskan air mata di meditasi pada penderitaan biskop. Sweet adalah air mata, kerana melalui mereka jiwa prosvetlavya yang terus-menerus mencerminkan penderitaan Kristus .
http://www.bg-patriarshia.bg/
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com