петък, 12 март 2010 г.

Устойчивост по време на криза.

***


С изключение на съкращаването на известен брой служители до момента не са предприети сериозни реформи в раздутия публичен сектор. Разчиствайки кадрите на БСП,ДПС и НДСВ,ГЕРБ увеличиха неочаквано за себе си разходите за заплати на бюджетните служители и за издръжка на ведомствата. Паднаха в предварително заложените от тройната коалиция законови капани с изплащането на различен брой заплати и обезщетения. През януари 2009 г. държавата е платила за заплати 192 млн. лв., а през януари 2010 г. - 201 млн. лв. За издръжка през първия месец на м. г. са отишли 117 млн. лв., а т. г. - 130 млн. лв. Общо през януари т. г. хазната е похарчила със 112 млн. лв. повече от м. г.Западни рейтингови агенции и анализатори от категорията на "Фич", "Мудис", "Икономист интелиджънс юнит" и други зачестиха през последните дни мрачните си прогнози за България. Те съзират опасност от юг, защото 30% от нашия банков пазар е гръцко владение и защото 10% от българския износ разчита на гръцкия пазар. Правителството подозира нечисти помисли на някои анализатори,като "Фич., след като ги е отписало от кръга на своите платени клиенти.
България е сред отличниците по фискална политика в ЕС, но на последно място по производителност на труда. България е поставена в групата на държавите, които са под средното ниво за ЕС, но според експертите показва значителна устойчивост по време на кризата. По тази линия BusinessEurope ни слага на едно ниво с Франция и Унгария. В групата на страните, които се представят под средното за ЕС, са още Белгия, Естония, Гърция, Италия, Латвия, Литва, Румъния, Малта, Португалия, Испания и Великобритания. В другата група остават Австрия, Кипър, Германия, Чехия, Дания, Люксембург.


***

Сливане на "Южен поток" и "Набуко"?



България,за сега,иска двата газопровода да бъдат изградени отделно от националната газова инфраструктура,като не са много ясни доводите. Може би е по-добре да обвържем европейската инфраструктура с нашата колкото е възможно повече.
Изпълнителният директор на италианския енергиен концерн „Ени“ Паоло Скарони предложи "Южен поток" и "Набуко" да бъдат слети по поне част от трасето.Години наред Русия и повечето държави от ЕС водят антиукраинска политика,страейки се всячески да я заобиколят с най-различни разумни или не проекти за нови газопроводи и нефтопроводи. В случай ,че се стабилизират отношенията Украйна-Русия-ЕС,част от тези многомилиардни проекти могат да се обезмислят или поне да станат по-обосновани икономически. В навечерието на срещата между турският премиер Реджеп Ердоган и Владимир Путин в турската преса се появиха съобщения,че Ердоган може да предложи да се откажат въобще от Южен поток.Съгласно турската логика,при новия президент на Украйна,проблемите с газовите транзити ще намалеят и подобен газопровод може да се окаже излишен,още повече Русия може да се включи в Набуко.
Изпълнителният директор на италианския енергиен концерн „Ени“ Паоло Скарони предложи "Южен поток" и "Набуко" да бъдат слети по поне част от трасето.И двата газопровода минават през България, а „Ени“ е инвеститор в "Южен поток".
Инвестиционните банкери биха нарекли такъв ход стратегическо удобство, подчерта Скарони на енергийна конференция в Хюстън, САЩ. Главният изпълнителен директор на „Ени“ се аргументира, че "ако всички партньори решат да съединят двата газопровода поне по част от трасето, ще се намалят инвестиционните и оперативните цени и ще се увеличат общите приходи". Двата проекта могат да дадат възможност на Европа да постигне стратегическата си цел да диверсифицира своите източници и транзитни коридори за синьо гориво.
България ,за сега иска двата газопровода да бъдат изградени отделно от националната газова инфраструктура,като не са много ясни доводите. Може би е по-добре да обвържем европейската инфраструктура с нашата колкото е възможно повече.
За италианската „Ени“ създаването на „Южен поток“ е въпрос на търговска реализация, докато за България и останалите страни от ЕС тези проекти имат стратегическо значение.

*

четвъртък, 11 март 2010 г.

Немски когенератори и фотоволтаици Wurz идват у нас чрез Ритбул



Когенератори и фотоволтаици от водещата немска фирма Wurz вече са достъни у нас чрез Ритбул, след като българската компания подписа договор за дистрибуция с производителя на технологии за чиста енергия.
Когенераторните системи Wurz комбинират производството на топлина и електроенергия (оттам и другото им наименование – CHP, „combined heat and power“). По този начин достигат ниво на ефективност до 86%.Произведени във фабрика във Вилнсдорф, тези когенератори се отличават с типичната немска якост и надеждност. Капацитетът им започва от 20 KW и достига до 1000 KW.Когенераторите работят с различни видове биогорива и биомаса. Типичните горива за тях са биодизел, соево масло, палмово масло, природен газ, биогаз, масло от рапично семе.Фотоволтаичните системи на Wurz осигуряват от 40 до 240 вата мощност на модул, в зависимост от предпочетената от потребителя технология. Достъпни са три вида фотоволтаици: монокристални (130-240W), поликристални (130-240W) и тънкослойни фотоволтаици (40-240W). Последните са удобни за монтаж върху фасади и маломерни пространства.От Ритбул пък осигуряват квалифицирана услуга по проектиране и монтаж на фотоволтаичните системи.

 GreenTech.bg 

сряда, 10 март 2010 г.

Намаляване на бюрократичната тежест за микрокомпаниите.


Микрокомпаниите могат да бъдат освободени от задължението да съставят годишни счетоводни отчети, съгласно предложението за изменение на счетоводните правила в ЕС, което беше прието от депутатите в четвъртък. Въпреки това, тези изключения трябва да бъдат предоставени от държавите членки на ЕС, а микропредприятията от своя страна ще трябва да продължат да водят отчети за своите търговски сделки и финансово състояние.
В законодателната резолюция, приета с 445 гласа "за", 196 "против" и 21 "въздържали се", ЕП призовава също така за общо преразглеждане на четвърта и седма директиви относно дружественото право през 2010 г., като вниманието трябва да бъде по-специално насочено към намаляване на административната тежест за микропредприятията и към опростяването на изискванията за финансова отчетност към тях.
Около 7.2 милиона предприятия в ЕС трябва да представят отчети съгласно европейските счетоводни директиви. От тях 5.4 милиона (около 75%) са микропредприятия, например магазини за цветя или фризьорски салони. Като цяло те извършват дейност на местно или регионално ниво, с малко или без да са ангажирани в трансгранична дейност. Настоящето законодателно предложение ще позволи на държавите членки да опростят бизнес средата и по-специално изискванията за финансова отчетност за микрокомпаниите, с цел да се засили тяхната конкурентоспособност и да се разгърне техният потенциал за растеж.
Предложеното изключение в счетоводните правила на ЕС ще се прилага спрямо компании, които отговарят на следните критерии: общ баланс 500 000 евро, чист оборот 1 000 000 евро и/или 10 души среден персонал през финансовата година.
Държавите членки решават дали да прилагат облекченията
"Обхватът на дейността на микропредприятията обикновено се ограничава до регионалния и местния пазар. Поради това те не оказват трансгранично въздействие върху общия европейски пазар, и логичното заключение е, че те не трябва да бъдат обвързани с регулации за вътрешния пазар на общоевропейско ниво", е мнението на докладчика Klaus-Heiner Lehne (ЕНП, Германия).
Парламентът изтъква в своя доклад, че държавите членки трябва да имат правото на избор дали да освободят микропредприятията от тези счетоводни задължения, "като вземат предвид по-специално положението на национално равнище по отношение на броя предприятия", които не надхвърлят тези прагове.В отговор на опасенията, че изключенията от счетоводните правила може да затрудни вътрешната организация и да намали прозрачността и достъпа до информация, депутатите подчертават, че микропредприятията "трябва да останат обвързани от задължението за водене на отчети, разкриващи търговските сделки и финансовото положение на дружеството, като това задължение представлява минимален стандарт".По време на дебата в ЕП, докладчикът изтъкна, че предложението е блокирано в Съвета на министрите. В този контекст той призова държавите членки, които са част от блокиращото малцинство, да преосмислят своята позиция.
Колко пари могат да бъдат спестени?
Съгласно предварителните оценки, с които Комисията разполага, при "оптимистичния сценарий" (т.е., ако всички държави членки освободят микропредприятията и не налагат допълнителни изисквания), "в най-добрия случай потенциалните икономии" от предложението възлизат на 6.3 милиарда евро.
Проектозаконодателството се разглежда в момента на първо четене, като по него няма постигнат компромис. Предложението в момента е блокирано в Съвета на министрите от 9 държави членки.
Гласуването в пленарна зала беше отложено през февруари по искане на групата на Социалистите и демократите в ЕП, които поискаха повече време, за да могат да обсъдят по-обстойно предложението вътре в групата.

ЕП

ЕП за създаването на Съвет по отбраната на ЕС. Противоракетният щит в диалог с Европа.


.
Създаването на Съвет по отбраната.
Установяване на противоракетен щит в диалог с Европа.За по-добро разузнаване.

Депутатите подкрепят създаването на Съвет по отбраната в рамките на Съвета по външни работи и на постоянен оперативен център на ЕС под ръководството на Върховния представител за външната политика. Парламентът подчертава също така необходимостта от създаване на Европейска академия за външна дейност.Доклад на ЕП, изготвен от председателя на подкомисията за сигурност и отбрана Arnaud Danjean (EНП, Франция), разглежда въздействието на Лисабонския договор в областта на общата външна политика и политиката за сигурност. В доклада, приет с 480 гласа "за", 111 "против" и 64 "въздържали се", се призовава за засилена стратегическа автономност на ЕС.

Установяване на противоракетен щит в диалог с Европа
Депутатите смятат, че новият вариант на противоракетния щит, обмислян от американската администрация, трябва "да отчита общия подход на европейските държави за защита на Европа от заплахата от балистични ракети" и да бъде разработен на основата на диалог на "континентално равнище".
По отношение на Иран и Северна Корея, Парламентът припомня поетия от ЕС ангажимент "да се използват всички налични инструменти с оглед предотвратяването, затрудняването, спирането и, по възможност, премахването на програмите за ядрено оръжие". ЕП призовава Съвета и Комисията да увеличат значително ресурсите за граждански проекти в Афганистан.

По-бързо разгръщане на мисиите на ЕС
Депутатите настояват за постигане на "бърз напредък" по отношение на по-бързото разгръщане на мисиите по ЕПСО и на силите на ЕС, включително създаването на европейски флот за въздушен транспорт, на ново поколение сателити за наблюдение (програма MUSIS) и на система за морско наблюдение. В заключение докладът призовава за по-добро разузнаване, което да бъде осигурено на военните екипи на ЕС.

.

вторник, 9 март 2010 г.

Здравеопазването от публично ще стане частно.

+++


Здравеопазването от публично ще стане частно.
Държавата няма пари и не плаща здравните вноски, които тя дължи.Те са около 30% от бюджета на здравната каса, с който се плаща за медицински услуги. Така се стигна до решението да се вдигне здравната вноска.Здравната вноска ще скочи от 8 на 10% от 1 април и се очаква да влее още 300 млн. лв. в здравната каса.Тези пари ще са пак само от работещи и самоосигуряващи се, без участието на държавата.

Няма да се променят държавните трансфери към Здравната каса, което означава, че увеличението не се отнася за държавата. Кабинетът реши, че не се предвижда изменение в държавните трансфери към НЗОК. Тези трансфери представляват здравните вноски на деца, пенсионери, военослужещи и студенти, които държавата е длъжна да плаща. Те ще останат, както и досега - 8%.Финансовият министър обясни, че държавата е подготвена като работодател да осигури средства за новия размер на здравната вноска, но в същото време не даде категоричен отговор на въпроса, дали решението на правителството предвижда увеличаване на държавните разходи за здравно осигуряване или увеличението на вноската е валидно само за частния сектор. От правителствения пресцентър съобщиха, че такова повишение не се предвижда. Същото бе съобщено и от здравното министерство.

На НЗОК обаче са й нужни около 500 млн. лв. , за да стигне разходите си от 2009 г.Около 200 млн.лв не достигат. В момента това е едно от най-опасните неща .Заради забавянията на плащанията и недостатъчните пари задълженията на болниците вече растат застрашително. От здравното министерство не желаят да ни кажат колко са те, общините пък още не знаят или не искат да знаят. Кредиторите заплашват да спрат доставките. Скоро може да започнат запори и съдебни дела заради неизплатени задължения.Сега идва най-страшното-ще се наложи да се продават болниците,поликлиниките и здравноосигурителната система. Макар че докато това стане, вероятно част от тях вече ще са приватизирани чрез дълговете им. Кредиторите просто ще си получат активите от болниците.
Фармацевтичните фирми диктуват на здравната каса цените на лекарствата. Собствениците на някои от най-големите фирми в бранша, имат или са свързани с частни здравни фондове и са членове на надзорния съвет на НЗОК. Управляващите вече заявиха готовността си,да пуснат частните фондове на пазара на задължителното здравно осигуряване , макар че още не е ясно под каква форма. Доста по-удобно и изгодно, ако имаш фонд, да имаш и болници и да работиш с тях. А пациентите на вълците.Здравеопазването от публично ще стане частно. Това изглежда неизбежно,поради кризата.Нека поне се защити обществото от здравните спекуланти,и се въведат законова забрана и конфликт на интереси за между 1)здравни фондове,каси и дружества,2)фармацевтични корпорации,вериги,фирми,3)болници и здравни заведения.

понеделник, 8 март 2010 г.

ДЪРЖАВАТА СРЕЩУ МАЛКИЯ БИЗНЕС


+



Да се задължава някой, който се самоосигурява, да внася по-високи осигуровки, е безумно,но очевидно държавните финанси са пред колапс,за да се стига до такива спорни и от юридическа гледна точка,насилствени методи спрямо най-бедните и слаби участници в икономическия живот.
Влошава се цялостната ликвидност в държавата.Има сериозни проблеми с приходите в хазната.От публикуваните данни на финансовото министерство за изпълнението на бюджета за 2010 г. личи, че през януари приходите са с около 900 млн. лв. по-малко в сравнение с януари 2009 г. Бюджетът за януари е на дефицит в размер на 499 млн. лв.  
НАП търси всякакви възможности за набавяне на пари за бюджета и някой висш държавен чиновник се е сетил, че съдружниците в ООД могат да бъдат притиснати да внасят още повече осигуровки.Със задна дата от 1 януари 2010 г. управителите на фирми трябва да внасят двойно по-високи осигуровки, защото вече не се водят самоосигуряващи се, а ще трябва да правят вноските си върху минималния праг по икономическа дейност, който в някои случаи е двойно по-висок.Указание от 25 февруари на Красимир Стефанов шеф на НАП изисква всички вписани в регистрите управители на дружества да се осигуряват върху минималния осигурителен доход, независимо дали са подписали договор за контрол и управление на фирмата.Да се задължава някой, който се самоосигурява, да внася по-високи осигуровки, е безумно,но очевидно държавните финанси са пред колапс,за да се стига до такива спорни и от юридическа гледна точка,насилствени методи спрямо най-бедните и слаби участници в икономическия живот.Влошава цялостната ликвидност в държавата.Има сериозни проблеми с приходите в хазната. За съжаление за някои хора излизане от кризата означава "връзването" на бюджета и стъкмена "финансова стабилност". Вместо държавата да си вземе парите чрез „Агенцията по следприватизационен контрол“,където са потънали около осем милиарда лева според Валентин Николов,зам.председател на КНСБ,решиха да я скрият или закрият и пак посягат към най-бедните.
Според обясненията ,досега много управители на търговски дружества имали договори, според които управляват фирмата безвъзмездно, или въобще не подписвали. Така те получават доходите си например под формата на дивиденти, върху които не се плащат осигуровки. 
Според указанието обаче договорът за управление се приравнява на трудов договор и осигуровката трябва да се начисли върху минималния осигурителен праг за съответната икономическа дейност с праговете между 800 и 1000 лв. В случай,когато управителят е единственият човек във фирмата и няма нито едно друго наето лице, той ще трябва да се осигурява два пъти - веднъж в качеството си на управител на базата на минималния праг и втори път като наето лице. НАП принуждава по този начин малкия бизнес да премине в зоната на здрача защото единственият им изход е ,че когато фирмата няма никаква дейност, не възниква и задължение за плащане на осигуровки.Очаквайте хиляди заявления в НАП на „Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице“за прекъсване дейността на въпросните малки фирми.
От социални вноски хазната през януари е събрала 252 млн. лв., което е с около 50 млн. лв. по-малко от м. г., а от здравни осигуровки постъпленията са се увеличили с около 30 млн. лв. заради промените в здравното законодателство.Според данните на Националния статистически институт за една година заетите в България над 15-годишна възраст са намалели с 315 хил.  Бюджетът за януари е на дефицит в размер на 499 млн. лв.  




+
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com