петък, 2 април 2010 г.

2,3 млрд. евро за най-големият пакет средства за енергетиката в историята на ЕС


43 проекта в областта на природния газ и електричеството ще си поделят 2,3 млрд. евро - най-голямата сума, отпускана от ЕС за енергийна инфраструктура.
31 от проектите са свързани с газопроводи, включително проектът „Набуко“ за изграждане на газопровод от района на Каспийско море до Австрия през Турция и проектът Galsi за строителство на газопровод от Алжир до Италия през Сардиния. 12 други проекта включват подобряване на връзките между електрическите мрежи, свързващи периферни страни като Ирландия, Малта, Литва, Латвия и Естония с по-широката енергийна мрежа на ЕС.
Пакетът използва последните останали средства от 3,98 млрд. евро, които ЕС задели по време на рецесията, за да подкрепи растежа. Очаква се проектите да създадат работни места и да помогнат на малките предприятия - по-специално от секторите на строителството и услугите - да преживеят трудните времена. Участието на ЕС в поемането на първоначалните разходи може да привлече до 22 млрд. евро частни инвестиции.
Според новия комисар по енергетика Гюнтер Йотингер проектите ще доведат до диверсифициране на вноса на газ и до подобряване на снабдяването на Европа с енергия.
„Никога преди Комисията не е одобрявала толкова голяма сума за енергийни проекти“, заяви той, добавяйки, че финансирането ще поддържа инвестициите в енергетиката в трудни времена.
„Целите на Европа в областта на енергетиката и климата изискват големи и рискови инфраструктурни инвестиции, чийто период на изплащане ще бъде дълъг. Проблемът е, че в днешните икономически условия има риск подобни проекти да бъдат отложени“.
Първата група безвъзмездни средства бе оповестена през декември. Тя бе на стойност 1,5 млрд. евро и с нея бяха финансирани 9 вятърни парка в открито море и 6 проекта за „погребване“ на променящия климата въглерод.
Над 50 % от енергията в ЕС идва от страни извън него. Източник на голяма част от енергийните доставки е Русия, чиито спорове с Украйна и други транзитни страни доведоха до нарушаване на снабдяването през последните години.

четвъртък, 1 април 2010 г.

01.04.2010.Пресконференция на президента Георги Първанов

Георги Първанов: Време е да се стреснем и да прекратим с тази омраза, защото това е път за никъде
01-04-2010 13:00 |

Време е да се стреснем и да прекратим с тази омраза, защото това е път за никъде, заяви президентът Георги Първанов на пресконференция за медиите, на която взе отношение по представените в Народното събрание мотиви в подкрепа на процедурата по импийчмънт, както и по основните тези от вчерашния парламентарен дебат.

Президентът Първанов подчерта, че в самите мотиви на обвинението към него е записано, че проведената среща е била между президента на Република България и вицепремиера и министър на финансите, с което в самия документ на обвинението се подчертава институционалния характер на срещата. Георги Първанов уточни, че във въпросния разговор не се засяга нито едно обстоятелство от личния живот на министър Симеон Дянков, поради което позоваването на чл. 32 от конституцията е крайно неуместно.

Огромната част от „аргументите” срещу мен се намират - забележете - в пресконференцията, проведена след обявеното намерение да се иска импийчмънт, заяви Георги Първанов и добави, че неведнъж е изразявал свои позиции, в които многократно е критикувал министри, инициативи и политиката на предишните две правителства. Има опит да се стесни политическата територия на президентската институция, посочи държавният глава и подчерта, че няма да приеме обезличаване на президентската институция и свежданото й само до чисто протоколен характер. Българският президент няма да бъде церемониалмайстор, отбеляза Георги Първанов.

Президентът изтъкна, че въпреки, че най-често срещаната дума във вчерашната парламентарна дискусия е била „конституция”, конституционен дебат не се е състоял. Българският президент припомни изпратеното писмо до него от Цветан Цветанов, в качеството му на председател на ГЕРБ, през лятото на 2008 г., в което на държавния глава се предлага да издаде указ за прекратяване мандата на правителството на Сергей Станишев и да назначи служебен кабинет. Припомням го, защото това е не просто пример на едно крещящо непознаване на българската конституция, а защото това е подбудителство към едно от най-тежките нарушения, които държавният глава може да извърши по отношение на конституцията, заяви Георги Първанов.

Президентът остро разкритикува опитите да бъдат налагани “граници на легитимното президентско говорене”, каквато е била целта на искането за отстраняване и добави, че в изявите си няма да се ръководи от критериите за изисканост, стил и аргументираност, зададени по време на вчерашния парламентарен дебат.

Слуховете, че съм бил архитект на тройната коалиция, са силно преувеличени, но без преувеличение може да се каже, че са вдъхновение на новата, ако не четворна, то „4 минус” коалиция, отбеляза президентът и посочи, че днес парламентарното мнозинство се обединява срещу него на принципа на агресията и злобата. Впрочем, аз не съм забравил, че сам премиерът определи това обединение през есента, още далеч преди да обсъждаме всякакви стенограми, определи го като „коалиция на мразещите”, заяви Георги Първанов.

Президентът припомни, че с Решение №25 от 1995 г. на Конституционния съд „Държавният глава има политически функции и има право на политически изявления. В тях той може да изразява свои становища по държавни, обществени или политически въпроси. Конституцията на Република България е включила и такива правомощия на президента, при които той може да се ръководи и от своите политически убеждения.”

Той припомни също така, че е обявил своята департизация, още когато е поел поста Президент на Република България и не се е клел във вярност на партийни форуми. Старал съм се да бъде президент не само на тези които се ме избрали, а и на противниците си, заяви Георги Първанов.

Време е да се стреснем и да прекратим с тази омраза, защото това е път за никъде, посочи президентът и изтъкна, че националното единство не означава политическо единомислие. Взаимната критичност е едно от средствата за оздравяването на управлението. Имаме нужда от здрава и стабилна държава, което означава повече ефективност, по-малко ефектност в работата на институциите, на всички нас, посочи президентът Първанов.

http://www.president.bg/main.php

сряда, 31 март 2010 г.

Гиньо Ганев призова пациентите да търсят правата си


Гиньо Ганев призова пациентите да търсят правата си

Гиньо Ганев призова пациентите да търсят правата си
 
Омбудсманът на Република България Гиньо Ганев присъства на специализираното изложение „Алея на здравето” в Националния дворец на културата, за да се срещне с граждани.
Граждани отправиха питания към омбудсмана, свързани с правата на инвалидите и трудностите пред тяхното социализиране в обществото.
Интерес представляваха и въпроси, отнасящи се до пенсионното осигуряване, проблемите с топлофикационите дружества, вредното излъчване на антените от мобилните оператори и др.
Все повече хора се интересуват от правата си като пациенти, потребители и граждани, стана видно от големия интерес към информацията предоставена от омбудсмана.
Гиньо Ганев посочи, че Европейската харта за правата на пациента трябва да бъде в съзнанието на лекуващите като критерий, задължение и основен морален дълг. Времето е наложило да има едно активно отношение на обществото в подкрепа на отделния гражданин не като потребител, а като пациент.
По отношение на повишението на здравните осигуровки омбудсманът заяви: „общото впечатление на много хора и партии е, че по-скъпото здравно осигуряване накърнява чувството за справедливост”.
Сред основните приоритети в дейността на омбудсманската институция са правата на пациента и тяхната ефикасна защита. Гиньо Ганев активно насърчава провеждането на здравна реформа, която да бъде обърната най-вече с лице към пациента.

неделя, 28 март 2010 г.

28.03.2010.Гарантиране гъвкавостта на пазара на труда. Мерки за допълнителни приходи.


ПАРТНЬОРИТЕ В НСТС ОДОБРИХА МЕРКИ, С КОИТО ДО КРАЯ НА ГОДИНАТА ЩЕ БЪДАТ ОСИГУРЕНИ ДОПЪЛНИТЕЛНИ ПРИХОДИ В РАЗМЕР НА 230 МЛН. ЛВ.

Предприемат се и стъпки за гарантиране гъвкавостта на пазара на труда

img_1510.jpgДопълнителни мерки в подкрепа на фиска в размер на 230 млн. лева до края на годината договориха на днешното си заседание партньорите в Националния съвет за тристранно сътрудничество. На част от срещата днес присъства и министър-председателят Бойко Борисов, който подчерта, че в името на 8 млн. български граждани трябва да се намери съгласие между трите страни в диалога, за да се излезе от кризата и да се запази жизнеспособността на икономиката ни. 
Представителите на правителството и социалните партньори одобриха днес предложението на директора на НАП Красимир Стефанов индивидуалните печалби от хазартни игри да бъдат обложени с 10-процентен данък, което ще доведе до 80 млн. лева допълнителни приходи в бюджета до края на тази година. Запазват се ставките за облагане на застрахователната дейност със 7% за общото застраховане и с 2% за животозастраховането, но ще се промени начинът за облагане на застрахователните дружества. Предвижда се да се облагат приходите на застрахователите, а не печалбите, както е в момента. Очаква се мярката да влее в бюджета около 100 млн. лева допълнително. Като временна мярка се предлага връщане на стария коефициент от 1,1 за авансовите вноски по корпоративния данък. В момента той е единица. Промяната по отношение на авансовите вноски се очаква да донесе 50 млн. лв. в бюджета. 
Партньорите в НСТС приеха и пакет от предложения за подобряване на финансовата дисциплина. Министерството на финансите ежемесечно ще публикува подробни данни за изпълнението на приходната и разходната част на бюджета и анализ към тях, както и салдото по ДДС. МФ ще оповестява и движението на външния дълг и данни за състоянието на фискалния резерв, придружавана от разбивка на наличностите в него. На всяко тримесечие министерството ще предоставя баланс и отчет за приходите и разходите на предприятията с преобладаващо държавно участие. 
Постигнато беше единомислие и по комплекс от мерки, свързани с пазара на труда. Те са свързани с повишаване мобилността на работната сила чрез създаване на система за наблюдение и разпределение на квалифицирани работници и служители на секторно или териториално ниво; увеличаване от 45 на 90 дни в рамките на една календарна година на срока, за който работодателят възлага временно извършването на друга работа в същото или друго предприятие; ограничаване достъпа до пазара на труда на работници от трети страни, с изключение на висококвалифицираните; създаване на механизми за намиране на първа заетост на младежи, завършващи училище; въвеждане на законова регулация, гарантираща лоялна конкуренция и недопускане изкривяване на пазара чрез оказване на монополен натиск върху доставчиците на стоки и услуги. Изпълнението на тези мерки ще се финансира по ОП „Развитие на човешките ресурси”.


събота, 27 март 2010 г.

Още 9.5 млрд. долара в Dubai World.



+


В началото на декември Абу Даби отпусна 10 млрд. долара на Дубай, с които емирството да погасява дълговете на държавния холдинг - "Дубай уърлд". Заемът помогна на строителната компания "Нахийл", която е част от холдинга, да погаси задълженията по ислямските си облигации сукук на стойност 4.1 млрд. долара.
Останалата част от заема бе за погасяване на лихвите по заемите на "Дубай уърлд" и покриване на оперативните разходи на компанията. "Дубай уърлд" договори замразяване на част от плащанията по дългове, възлизащи на 26 млрд. долара.
Сега Дубай ще инжектира още 9.5 млрд. долара в държавния си холдинг Dubai World.Финансовата инжекция ще стане чрез комбинация от капитализация на дълг и директно финансиране. По-голяма част от парите са предвидени за строителната компания Nakheel. Част от средствата били заделени от "собствените резерви на Дубай". Сред най-големите кредитори на компанита са гиганти като HSBC, Royal bank of Scotland , Bank of Tokyo-Mitsubishi, Barclays. В списъка на кредиторите има и редица банки от Обединените арабски емирства.
Според предоставените от Дубай данни над 50% от парите, с които ще бъде финансиран Dubai World, ще дойдат от съседното емирство Абу Даби - около 5.7 млрд. долара.Не е новина че,стига да иска, Абу Даби може да разреши проблемите на Дубай за един миг. Суверенният му фонд за $750 млрд. е само върхът на айсберга.  Очевидно Абу Даби се стреми към контрол в културно и политическо отношение. Целта е семейство Мактум да склони глава пред новата представа на Абу Даби за модерната ислямска държава.  Нежеланието на Абу Даби да отпусне неограничено финансиране, и да гарантира риска на Дубай, бе много любопитна новина.Местните хора от месеци знаеха, че бизнесът на Дубай с инвестиции в недвижими имоти е в критично положение. Обсъждаха се не толкова начините за покриване на пропуснатите от DubaiWorld лихвени плащания, а как точно Абу Даби ще избере да помогне на съседа си.Спасяването символизира началото на кампания за регионално надмощие и за смяна на властта в Обединените арабски емирства . Абу Даби заложи на търпеливия подход, спокойно трупаше огромни петролни богатства, чийто истински размер не е ясен, и следваше дългосрочна цел – централизиране на ОАЕ под ръководството на управляващата династия Ал Нахиан.
Като жест на благодарност към емира на Абу Даби, спасил засега Дубай  от фалит  с безлихвения кредит от 10 млрд. долара и надежда за последваща финансова инжекция, след официалното откриване,най-високата сграда в света,тя  бе прекръстена от "Бурдж Дубай" на "Бурдж Халифа"- на името на президента на Обединените арабски емирства и емир на Абу Даби.Унизителното за Дубай решение бе съобщено от емира на Дубай шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум,който е и вицепрезидент и премиер на ОАЕ.


+

четвъртък, 25 март 2010 г.

Cisco инвестира в компания за смарт-грид системи



сряда, 24 март 2010 г.

Конгреса на САЩ одобри реформа в здравеопазването. Еврото с най-голям спад. Германският президент критикува Меркел. Азия в борба с инфлацията.


+

В Конгреса в САЩ бе одобрена историческа реформа, която да даде достъп до здравеопазване на над 32 млн. американци, оставащи засега извън системата за здравно осигуряване. Планът на стойност 940 милиарда долара ще даде здравни осигуровки на 32 милиона души, които сега нямат такива, като задължи отделните хора да си купят осигуровки и субсидира онези, които не могат да си ги позволят. Американският бюджетен дефицит се увеличи до рекордно ниво през февруари след големите разходи на правителството, имащи за цел възстановяване на икономиката. Той най-вероятно ще надмине досегашния връх за фискална година от 1,4 трлн. долара, постигнат през септември 2009 г.Американският Конгрес в момента работи по начини за регулиране на финансовите компании, които се смятат за прекалено големи, за да фалират. Проблемът според Бернанке е, че ако централната банка надзирава единствено големите компании с активи над 50 млрд. долара, тя ще придобие погрешна представа за състоянието на целия сектор.
Бен Бернанке определи правителствените помощи за големите банки като неразумни, предаде агенция "Блумбърг". Според него планираната регулаторна реформа на сектора трябва да предвижда премахване на тази порочна практика.
Европейската комисия иска да има по-голям контрол при планирането на бюджетите и ще се бори за внасяне на подобни изменения в Пакта за стабилност и растеж. Еврокомисарят Рен отбеляза, че в момента членовете на ЕС информират комисията , когато бюджетите вече са приети, а тогава късно.
Еврото регистрира най-голям спад от два месеца насам, като това беше очакваният ефект след поредното неразбирателство в европейското семейство. Противоположните мнения на част от страните в ЕС за помощта за Гърция постави нови въпросителни относно комуникацията и способността на големите европейски държави да се обединяват при взимането на важни решения. Логично всички опити за движение нагоре на европейската валута приключиха с неуспех.Германия може да се съгласи все пак с оказване на двустранна помощ от европейските страни на Гърция, съобщи германският финансови министър Волфганг Шойбле. В краен случай може да има координирани двустранни помощи на доброволна основа, заяви Шойбле. Той припомни, че Атина има също възможността да поиска заем от МВФ. Германия засега не е съгласна ЕС да помогне пряко на Гърция.Германският президент Хорст Кьолер разкритикува политиката на канцлера Ангела Меркел Кьолер се обяви срещу голямото намаляване на данъците . Според него една от главните задачи на правителството е решаването на проблема с огромния държавен дълг. Берлин прие своя годишен бюджет с рекорден държавен дефицит от 80 млрд. евро, което е рекорд в историята на германската държава.
Развитите икономики ще трябва да се изправят срещу изострящия се проблем с обществения си дълг, тъй като досегашните мерки на най-силните държави за довеждането на дефицитите им до нормалното равнище са безуспешни, според зам.-директорът на Международния валутен фонд Джон Липски . Той уточни, че всички страни от Г-7 с изключение на Канада и Германия ще имат дългове, надхвърлящи собствения им БВП до 2014 г. Днес по този показател светът се върна във времето след Втората световна война, допълва още експертът. Правителствата на развитите страни се опитват да се борят с дълговете си в момент, когато здравните и пенсионните разходи се увеличават и оказват силно влияние върху икономиката.
Обезпокоително е, че някои правителства могат да прибегнат до изкуствено увеличаване на инфлацията като опит за намаляване на стойността на дълговете си, което пък, от друга страна, може да доведе до различни неприятни икономически последици.
Големите икономики в Азия се готвят за борба с инфлацията. Парите, налети в глобалната икономика през последните години, ще доведат до засилване на инфлационните процеси. Китай повиши няколко пъти минималните задължителни резерви на банките и основната лихва.Една от основните причини, поради които Китай устоя на финансовата криза по-добре от прогнозите на някои анализатори и дори по-добре от Германия, е, че износът представлява много по-малка част от икономиката на страната, отколкото се смята. През 2008 г. износът е представлявал едва 20% от китайската икономика.
Индия също вдигна лихвите за първи път от 2 години насам. Инфлацията се връща в Азия. Цените на дребно в Китай се повишиха до 16-месечен връх през февруари, а индустриалното производство регистрира ръст от над 20% през първите два месеца на 2010 г., което е рекорд за последните 5 години. Голямата седморка (Г-7) - САЩ, Япония, Германия, Франция, Великобритания, Италия и Канада - ще бъдат изместени от нова група - Е-7. Тя обединява страните с нововъзникваща пазарна икономика Китай, Русия, Индия, Бразилия, Мексико, Индонезия и Турция. Към 2020 Е-7 ще се изравни с Г-7 по брутен вътрешен продукт (БВП), а след още десет години, към 2030 година, нейният БВП ще бъде по-голям с около 30 на сто.
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com