Tiga hari selepas tenggelamnya yang "Costa Concordia" menyelamat pasukan dicari "Costa Concordia" untuk mangsa menghadapi risiko untuk keselamatan mereka sendiri.
Sebahagian kapal tenggelam tenggelam atau turun ke laut kerana angin kencang di awal hari.
Pada petang hari Isnin bilangan hilang telah meningkat 16-29 orang, walaupun pihak berkuasa rasmi Itali tidak dapat menjelaskan sebab peningkatan bilangan. Wakil rasmi Pengawal Pantai Itali itu melaporkan bahawa 25 penumpang dan empat anak kapal yang hilang tiga hari selepas kapal merempuh terumbu berhampiran pantai Tuscan.
Tiada siapa yang menjelaskan sebab kenaikan itu, tetapi sekurang-kurangnya tiga keluarga Itali yang dilaporkan sebelum ini bahawa walaupun keluarga mereka adalah antara senarai dipindahkan dengan selamat, tidak ada notis daripada mereka. Wakil rasmi melaporkan bahawa beberapa Jerman 10 orang di kalangan 29 hilang. Beliau berkata bahawa terdapat "satu sinar harapan" bahawa beberapa hilang mungkin dapat diselamatkan.
Terdapat kebimbangan bahawa kapal itu boleh dikecualikan dari bawah berbatu, di mana ia ialah untuk menenggelamkan ke dalam laut dalam daripada Mediterranean.
Terdapat bahaya bencana alam sekitar dan jika kapal itu bergerak walaupun sedikit, tangki bahan api yang boleh digerudi.
52 tahun kapten daripada "Costa Concordia", Francesco Shetty didakwa insiden kapal belayar.
Beribu-ribu di internet, menyuarakan kemarahan pada apa yang mereka istilah "Kapten Coward," yang memberi tumpuan kapal berbahaya dekat berhampiran Tuscan pulau Gillian bukan sahaja untuk mengucapkan tahniah kepada tentera bersara, tetapi untuk menarik perhatian keluarga pelayan di pantai.
Induk undang-undang maritim dihormati melanggar bahawa "kapten kiri kapal yang terakhir" dan tidak bertindak atas arahan untuk kembali di papan untuk menguruskan operasi menyelamat.
Francesco Shetty telah mengelak apabila beliau telah diarahkan oleh wakil rasmi pihak berkuasa pelabuhan untuk menyelia menyelamatkan, jam selepas kapal itu disebut-sebut untuk satu pihak dan beratus-ratus orang pada risiko dan disekat operasi menyelamat telah dijalankan.