.
1. Hak tindakan pencegahan.
Setiap orang adalah berhak untuk perkhidmatan yang tepat untuk mencegah penyakit. Perkhidmatan kesihatan diharuskan untuk memiliki menimbulkan kesedaran orang.
2. Hak akses.
Setiap orang mempunyai hak ke atas akses terhadap perkhidmatan kesihatan sebagai keperluan kesihatan mereka memerlukan. Perkhidmatan kesihatan harus memastikan akses yang sama bagi semua, tanpa diskriminasi atas dasar sumber kewangan, tempat tinggal, jenis penyakit atau masa untuk perkhidmatan akses.
3. Hak atas maklumat.
Setiap orang mempunyai hak untuk mengakses semua maklumat tentang keadaan kesihatannya, perkhidmatan kesihatan dan bagaimana menggunakannya, dan semua inovasi penyelidikan dan teknologi.
4. Hak untuk kelulusan.
Setiap orang mempunyai hak untuk mengakses semua maklumat yang mungkin membolehkan dia untuk aktif menyertai dalam keputusan-keputusan mengenai kesihatan nya, maklumat ini merupakan prasyarat untuk setiap prosedur dan rawatan, termasuk penyertaan dalam kajian.
5. Hak pilihan bebas.
Setiap orang adalah berhak dengan bebas untuk memilih di antara prosedur rawatan yang berbeza dan pembekal berdasarkan maklumat yang mencukupi.
6. Privasi dan kerahsiaan.
Setiap orang mempunyai hak untuk privasi maklumat peribadi, termasuk maklumat tentang status kesihatan dan prosedur diagnostik atau terapi yang berpotensi, kerahsiaan selama prestasi prosedur diagnostik, rawatan perubatan dan bedah secara keseluruhan.
7. Hak untuk menghargai waktu pesakit.
Setiap orang adalah berhak untuk menerima rawatan yang diperlukan dalam masa yang cukup atau suatu tempoh masa yang telah ditentukan. Hak ini berlaku pada setiap tahap rawatan.
8. Hak pematuhan standard high.
Setiap orang mempunyai hak ke atas akses terhadap perkhidmatan kesihatan yang bermutu berdasarkan spesifikasi dan ketaatan standard yang tepat.
9. Hak untuk keselamatan.
Setiap orang berhak untuk tidak cacat, daripada fungsi yang buruk dari perkhidmatan kesihatan, kesalahan perubatan dan tindakan menyalahi undang-undang, dan untuk mempunyai akses kepada perkhidmatan kesihatan dan ubat-ubatan yang memenuhi standard keselamatan yang tertinggi.
10. Hak inovasi.
Setiap orang mempunyai hak akses kepada prosedur yang inovatif, termasuk prosedur diagnostik, sesuai dengan standard antarabangsa dan bebas daripada pertimbangan ekonomi atau kewangan.
11. Hak untuk mengelakkan penderitaan yang tidak perlu dan rasa sakit.
Setiap orang adalah berhak untuk mengelakkan rasa sakit dan penderitaan sebanyak mungkin pada setiap fasa penyakitnya.
12. Hak untuk rawatan peribadi.
Setiap orang adalah berhak untuk program diagnostik atau terapeutik disesuaikan sebanyak keperluan peribadinya.
13. Hak banding.
Setiap orang adalah berhak untuk mengeluh, ketika setiap kali anda mengalami kerosakan dan hak-hak untuk menerima tanggapan atau umpan balik yang lain.
14. Berhak atas pampasan.
Setiap orang adalah berhak untuk menerima pampasan yang mencukupi dalam waktu yang cukup singkat ketika industri mengalami kerosakan fizikal atau moral dan psikologi yang disebabkan oleh rawatan kesihatan.