събота, 15 май 2010 г.

ДСБ предлага реформа за качествено здравеопазване



Реформи срещу кризата в здравеопазването
 
България е в трудната ситуация да посреща предизвикателствата на икономическата криза на фона на тежкото наследство на едно провалено управление, оставило след себе си нереформирани публични сектори, колабирали солидарни системи и трудно преодолими финансови задължения. В тези условия е от особена важност системата на здравеопазване да бъде предпазена от по-нататъшен разпад, стабилизирана и структурно подготвена, за да може адекватно да посрещне медицинските потребности на българските граждани.
 
В условията на криза ДСБ поставя 3 приоритетни цели и предлага 13 конкретни мерки за постигането им.
 
Нужно е изработване на финансова и социална стратегия, осигуряваща мотивацията, запазването и развитието на кадровия ресурс в системата на здравеопазването, което да е в състояние да отговори на следните цели:
 
1.      Осигуряване на достъпна за всеки един български гражданин здравна помощ
2.      Гарантиране на модерна и качествена медицинска помощ чрез бързо преструктуриране на системата на здравеопазване
3.      Налагане на максимална ефективност на публичните разходи за здравеопазване
 
Основните антикризисни мерки в областта на здравеопазването трябва да бъдат насочени в две основни направления:
А. Политика спрямо болничната помощ
1. Формиране от болниците на публичен регистър на безспорните и изискуеми задължения. (Създаване на яснота за размера и структурата на болничните задължения и оценка за качеството на мениджърските екипи, ръководещи болниците)
2. Формиране на регионални здравни рамки и стратегическа национална здравна рамка със задължителен характер, които да дефинират максималния необходим брой болнични легла, които могат да имат достъп до публичния ресурс. Формиране на модел на болнично здравеопазване, характеризиращ се с предвидимост на финансовия ресурс, нужен за осигуряване на качество, достъпност
3. Изработване на ценови механизъм за отчитане на различното качество при изпълнението на едни и същи клиницни пътеки в различните категории болници, заложени в националната здравна рамка
4. Замразяване на процедурите за закупуване с публични средства на апаратура и дълготрайни материални активи до приемане на здравната рамка. Утвърждаване на инвестиционна програма за обезпечаване на лечебните заведения съобразно целите в дългосрочната програма на МЗ.
5. Изработване на механизъм за остойностяване на труда в здравеопазването базиран на нивото на съответната болница и личната квалификация на работещите.
6. Въвеждане на електронно здравеопазване. Въвеждането на индивидуална електронна здравна карта води след себе си два основни ефекта. Първо, драстично намаляване на отчитането пред НЗОК на неизвършени медицински процедури и второ – решава проблема с достъпа на пациентите до специализирани изследвания в доболничната помощ. Чрез електронната си карта здравноосигуреният пациент се превръща в носител на собственото си право за определено количество медицински изследвания, необвързано с административно наложени лимити.
7. Средствата по програма „Човешки ресурси” на ЕС за здравеопазване (284 млн. лева) да бъдат насочени за извършване на структурната реформа.
8. Административна реформа на структурите на МЗ, съобрпазена с новите приоритети на здравната политика
 
Б. Лекарствена политика
9. Закриване на досега съществуващите (девет на брой) институции, отговарящи за формирането на лекарствената политика и за регулацията на цените на медикаментите и създаване на Агенция за лекарствена политика, регулация на цените и контрол върху лекарствената терапия към МС. - Административната реформа на институциите, формиращи регулацията на лекарствената политика е задължително условие за осигуряване на провеждането на единна политика, осигуряваща достъп на българските граждани до модерни лекарствени средства, координирана политика на регулация на цените и осигуряване на стабилност, устойчивост и предвидимост в отношенията между фармацевтичната индустрия и публичните фондове за здравеопазване. Причината за формиране на единна агенция на мястото на досегашната разпокъсана и некоординирана система е формиране на видимо за обществото и държавата място за среща на медицинската необходимост и финансовия/бюджетен ресурс
- Формирането на Агенцията създава ясна институционална отговорност в сферата на лекарствената ценова политика.
 10. Изработване на комплексен механизъм за регулация на цените на медикаментите от Агенцията - Формиране на лекарствена политика и регулация, основани на приоритетите на Министерството на здравеопазването, които са базирани на социалната значимост на заболяванията
- Формиране на устойчиво по-висока база за качество и срещу изразходвания публичен ресурс
- Осигуряване на достъп до пазара на иновативни медикаменти
11. Прехвърляне на процедурите по разплащане на лекарства от МЗ към НЗОК
12. Въвеждане на принципа Заплащане за резултат при договаряне на скъпоструващи медикаменти. Въвеждането на този принцип гарантира лечението със скъпоструващи медикаменти на нуждаещите се от него български граждани, като същевременно превръща фармацевтичната индустрия от фактор за корупционен натиск върху публичните фондове в активен контрольор на показанията, стандартите и методите на прилагане на тези медикаменти.
13. Допускане на тръжни процедури за лекарства с публични средства на не повече от един представител на производителя за определена лекарствена позиция. Такъв подход ще елиминира практиката на участие в търговете с няколко фиктивни представители, задаващи по-ниски цени, с цел отстраняване на конкуренцията. Подобна промяна ще осигури реална ценова конкуренция между фирмите и ще даде възможност за договаряне на по-големи обеми с наличния финансов ресурс.
 ДСБ

петък, 14 май 2010 г.

Публикувана е наредба на военното министерство, с която се урежда получаването на 20-те заплати при напускане или пенсиониране. УЛЕСНЯВАТ УВОЛНЕНИЕ И СЪКРАЩЕНИЕ НА ВОЕННИ,ПОЛИЦАИ И АГЕНТИ.

Улесняване на процедурата по съкращаване на военни, полицаи и служители на Държавна агенция "Националнасигурност" - това предвиждат промени в Закона за държавния служител, които вече са внесени в парламента от ГЕРБ.В деловодството на парламента е внесен проект за изменение на Закона за държавния служител и Кодекса за социално осигуряване. С промените се иска с едномесечно предизвестие да могат да бъдат прекратявани правоотношенията на военни, полицаи и агенти на ДАНС. Според социалния кодекс служителите от сектора за сигурност имат право на „ранна пенсия" заради условията на работа и затова не е нужно да чакат пенсионна възраст. Много от тях обаче продължават работа в държавните силови структури. Според вносителите това създава пречки пред съда, когато работодателят, в случая държавата, иска да прекрати договора на служител, който все още не е навършил години за пенсия, но е придобил право за такава.
В Държавен вестник беше публикувана наредба на военното министерство, с която се урежда получаването на 20-те заплати при напускане или пенсиониране от системата. С нея се предвижда до четири заплати да се дават в срок от 30 дни след отписването от списъчния състав, а останалата част от обезщетението ще се дава до шест месеца.

вторник, 11 май 2010 г.

УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ПО ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ


БОЙКО БОРИСОВ: УСВОЯВАНЕТО НА СРЕДСТВАТА ПО ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ТРЯБВА ДА ДОСТИГНЕ 100%
11 Май 2010
3106.jpg„Усвояването на европейските средства по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. трябва да достигне 100% до края на нашия мандат”. Това каза премиерът Бойко Борисов по време на връчването на договори по програмата на 24 малки общини, което се състоя в Гранитна зала на Министерски съвет. По думите му до момента усвояването на средства по програмата е достигнало 15 на сто. Премиерът отбеляза, че в началото на управлението тези проценти са били между 3 и 5. „Това, че в пъти сме повишили усвояемостта обаче не ни успокоява, а точно обратното. Работата по проектите трябва да се засилва, защото това са средства, които отиват за по-добър живот на децата, на социално слабите хора в малките общини. Това са европейски пари, от които сме длъжни да се възползваме, особено във време на криза”, подчерта още министър-председателят.

Той припомни, че след решение на Министерски съвет от 21 април т.г. държавата вече ще поема финансирането на разходите за ДДС по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони. Ще бъде правено и авансово финансиране по проектите с 50 на сто. „По този начин 100% от спечелените европейски средства ще отидат директно в общината”, допълни премиерът Борисов. Той пожела успех на присъстващите в залата кметове и призова за прозрачно и публично провеждане на конкурсите за обществени поръчки.

На събитието присъстваха още министърът на земеделието и храните д-р Мирослав Найденов, министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев, изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” Калина Илиева и представители на Националното сдружение на общините в Република България.

„Различното днес е, че за първи път сключваме договори за социални услуги – за домове за възрастни хора и домове за деца. Нека да покажем, че Програмата за развитие на селските райони е насочена към повишаване на жизнения стандарт и равнище в най-изостаналите райони. Надявам се, че там ще спре обезлюдяването, което наблюдаваме през последните години”, заяви министър Мирослав Найденов. „С днешното подписваме показваме решимостта на правителството да се пребори с един от големите проблеми, които има страната ни – свръхцентрализацията. Не е добра тази държава, в която огромна част от населението е концентрирана само в един град”, допълни министър Томислав Дончев и предупреди присъстващите в залата кметове да бъдат внимателни и изключително предпазливи особено, когато се организират процедури по Закона за обществените поръчки. „Ще носите отговорност не само пред правителството и пред Европейската комисия. Най-тежката отговорност, която ще носите, е пред гражданите на вашата община”, подчерта той.

По време на церемонията бяха връчени нови договори за над 87,9 млн. лв. на 24 общини за общо 34 проекти по Програмата за пазвитие на селските райони 2007-2013 г.

неделя, 9 май 2010 г.

Ислямът в настъпление.Промени в конституцията на Турция.



+++



Великото национално събрание на Турция одобри законопроект, представен от управляващата Партия на справедливостта и развитието за промени в конституцията.Конституционните промени, предложени от управляващата партия, са опит тя да засили влиянието си над съдебната система и че с тях се поставят под въпрос светските принципи, на които се основава турската република. Вероятно Народнорепубликанската партия ще се обърне към Конституционния съд по две от поправките, свързани с промяната на състава на самия Конституционен съд, както и с промените във Висшия съдебен съвет.
Реджеп Тайип Ердоган,заяви: "Новият етап, в който влизаме, е да започнем кампанията за референдума. Зпочнахме подготовката. Ще представим на народа реформите."
Опозицията заплашва да блокира законопроекта чрез Конституционния съд.
Вероятно Народнорепубликанската партия ще се обърне към Конституционния съд по две от поправките, свързани с промяната на състава на самия Конституционен съд, както и с промените във Висшия съдебен съвет.
Пакетът от реформи, който засяга най-вече съдебната система и ролята на военните, трябва да бъде подписан от президента Абдулах Гюл, след което ще бъде представен на референдум, който трябва да бъде организиран в срок до 60 дни.
Законопроектът е подкрепен от 336 депутати, което е по-малко от две трети от членовете на 550-местния парламент. По тази причина пакетът с конституционни реформи, и след подписа на президента, трябва да бъде одобрен чрез референдум.
Турският президент има 15 дни срок да проучи поправките преди да ги одобри или отхвърли. Очаква се референумът за конституционните поправки да бъде насрочен за втората половина на юли и те да бъдат подкрепени от 60 на сто от участниците в него,защото толкова приблизително са ислямистки настроените избиратели в Турция.
Управляващата партия успя да прокара две ключови реформи в пакета. За промените в структурата на Висшия съвет на съдиите и прокурорите - институция, която отговаря за назначаване на магистрати, следи дейността им и взима дисциплинарни мерки. Съветът често се е протипоставял на действията на Партията на справедливостта и развитието, която има ислямистки корени.
Друга важна поправка е увеличаването от 11 на 17 на съдиите на Конституционния съд и даването на право на парламента да назначава някои от тях.
Третата важна поправка, предвиждаща усложняване на процеса на забрана на политическите партии, бе отхвърлена от депутатите.Партията на Ердоган е перманентно заплашена от забрана,поради зле прикритата си ислямистка същност.
Поправките ограничават юрисдикцията на военните съдилища и разрешва на гражданския съд да съди военни, в мирно време, за опит за преврат или за престъпления срещу националната сигурност.Отменен бе и член на конституцията, който не позволяваше да бъдат изправени пред съда авторите на военния преврат през 1980 година.
+++

неделя, 2 май 2010 г.

Eвродепутатка призова всички страни членки на ЕС да забранят носенето на бурки. И БЕЛГИЯ СРЕЩУ ИСЛЯМА.

Белгия прие закон,с който се забранява носенето на обществени места на каквато и да е дреха или було, които не позволяват човек да бъде разпознат.
За всички е ясно че е насочен срещу крайните мюсюлмани в страната, женската половина на които носи т. нар. бурки или никаби. Подобен закон ще бъде приет и във Франция. Очаква,се да бъдат последвани и от редица други европейски страни, където отдавна се надигат гласове насочени против мюсюлманите и агресивния ислям. Европа започва да се осъзнава и да се отказва от крайната толерантност, така отличаваше доскоро.
Повод за опасения поражда стремежът за легитимиране на Федерацията на ислямските организации в Европа , като представител на мюсюлмански анклави на европейския континент и юридическо признаване на единната световна ислямска нация и нейната превъзхождаща всички други религиозна доктрина.
Наред с това смущават наглите искания за признаване на недопустимите според международните стандарти ,колективни права по общностен признак.
 Най-видимото ниво приема за основа Копенхагенските критерии и се отнася до въпроси като спазването на човешките права, съдебната практика и икономическите  стандарти, както и стратегическите и външнополитическите съображения, свързани с членството. На едно друго ниво обаче дебатът се отнася до различните културни традиции на мюсюлманското население и опасенията от навлизането на турски и мюсюлмански работници в пазара на работна сила на страните-членки.Засилване на антиислямизма действително се наблюдава в Западна Европа. Това сочи и представително проучване на проф. Дарио Падован - преподавател в университета в Торино, Италия.Дания забрани ислямското облекло на 20 януари.Датският премиер Ларс Льоке Расмусен заяви, че бурките и никабите нямат място в Дания и съобщи, че правителството обсъжда начини да се ограничи носенето на тези ислямски облекла, които покриват цялото тяло. Френска парламентарна комисия представи доклад, в който препоръчва приемане на закон за забрана над забулването на мюсюлманките на обществени места.Над 57 процента от швейцарците подкрепиха забраната за строеж на минарета, показаха окончателните резултати референдума в Швейцария.Германската евродепутатка Силвана Кох-Мехрин призова всички страни членки на ЕС да забранят носенето на облекло, което закрива цялото тяло и лицето. Кох-Мехрин изтъква, че "дрехите, които скриват тялото и лицето, са открит израз на подкрепа за ценности, които Европа не споделя". 

събота, 1 май 2010 г.

БЛАГОСЛОВЕНА БЪЛГАРИЯ

Милен Велчев -


 "Финансов министър на година"., сп."Юромъни" 2002 г
- "Министър на годината" на електронното издание "Бизнесуърлд" 2002 г.
- "Глобален лидер на утрешния ден" - един от 100-те млади лидери на света, Давос; 2004 г. - "Мистър Икономика" за особен принос в българската икономика през 2003 г.

Пламен Орешарски



 - Финансов министър на развиващите се икономики на Европа – 2007 година.
- Номинация сред 10-те топ-реформатори глобален мащаб – Световна банка 2008 година.
- Почетен знак от организаторите на международното финансово изложение „Банки, инвестиции и пари” за цялостния принос на министъра на финансите към изданието.
- Специална награда и звание „Рицар на книгата” от Асоциация „Българска книга”. Отличието е за ползотворния диалог с книгоиздателите за техните проблеми и проявата на разбиране.
-Награда „Личност на годината за 2007 г.”, връчена от Дона Стайгър, съветник към Конгреса и Сената на САЩ и председател на Международния трибунал за престъпления срещу човечеството в областта на хората с увреждания. Наградата е за проявеното от министъра на финансите разбиране и толерантност към хората с увреждания, чрез упражняване на принципа на социално партньорство.

Симеон Дянков



- Доктор е по икономика от Мичиганския университет.
-От 1995 г. работи за Световната банка, където е главен икономист по финанси и частно дело. От пролетта на 2009 г. ръководи групата на Световната банка за антикризисни политики. Директор е на научен център в Харвард. 

Зелена икономика


Коя страна се справя най-добре в изграждането на зелена икономика? За много държави по света най-сложната задача, с която ще трябва да се справят през следващите няколко години, е изграждането на устойчива, екологична икономика, оставайки конкурентоспособни на глобалния пазар.
Изграждането на зелена икономика е сериозно предизвикателство, защото често пъти бизнесът е неохотен по отношение въвеждането на еко-практики. Така е, защото фирмите се опасяват, че това може да засегне приходите им, пише LowCarbonEconomy.com.
Въпреки това Годишният индекс на климатичната конкурентоспособност, съставян от Програмата за развитие на околната среда към ООН показва, че много нации вече се справят доста добре с тази сложна задача и полагат големи усилия да продължат доброто развитие.
В доклада са анализирани дейностите на 95 големи страни по света. Заедно, тези нации формират 97 процента от световната икономическа дейност и 96% от вредните емисии.
Германия, най-голямата икономика в Европа, се представя много добре в много от областите, които докладът изследва. Страната е окачествена като „ярко изпъкващ пример“ за държава, която постига значителен напредък в посока икономика с ниски вредни емисии. Държавата е описана още като имаща „постоянен прогрес“ както в отчитането на постигнатото, така и по отношение производителността.
Швеция, Дания, Япония, Франция също се представят много добре и са на водещи места в индекса. Севера Африка и Средният Изток пък се представят най-зле.
Програмата за развитие на околната среда към ООН анализира данните, като посочва, че страните, заемащи добри позиции в индекса, се справят забележително добре с отчитането и управлението на вредните въглеродни емисии, както и в разработването на нискоемийсини продукти и услуги. В страните, които се справят най-добре, всъщност действат мрежи от организации, посветени на подкрепата за постигане на икономика с ниски вредни емисии.
Интересни образци са страните Боливия, Гана, Виетнам и Бангладеш. Там загрижеността на членовете на обществото, т.е. на самите граждани, е особено силно изразена и е ключов фактор за промените в посока зелена икономика. Струва си да се споменат и Скандинавските страни и Сингапур, където не държавата, а именно бизнесът играе водеща роля в развитието на зелена икономика.
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com