сряда, 10 февруари 2010 г.

24 милиона "интернет наркомани" в Китай



Най-засегнати са младежите на възраст от 18 до 23 години


Над 24 милиона китайци страдат от интернет зависимост, сочат резултати от официално изследване за 2009 година. Като правило, засегнатите са млади хора на възраст до 29 години, предадеGreenTech.bg.


Според проучване, цитирано от AFP, броят на интернет зависимите в страната се е увеличил двойно от 2005 година досега. Към декември миналата година интернет е оказвал негативно влияние на всеки седми млад китаец.


Най-силно изложени на интернет зависимост са потребителите на възраст от 18 до 23 години, които са 15,6% от общия брой на зависимите. Процентът на “интернет наркоманите” е значително по-малък в големите градове, отколкото в бедните отдалечени райони. Най-голяма зависимост предизвикват онлайн игрите и чат комуникациите.


Китай е може би единствената държава, в която съществуват лагери за интернет зависими. Да не попадаш там обаче! Наскоро се разчу запокъртителен случай на насилие в един такъв лагер, където китайско момче е било пребито до смърт от надзирателя, още в първия ден на постъпването си.


Обикновено родителите сами завеждат своите деца в лагерите, безсилни да се справят с тяхната маниакална зависимост от интернет. “Лечението” не е  безплатно. Освен пари обаче, понякога то струва и човешки живот…






TechNews.bg







ЕК гледа под лупа социалните мрежи

Комисията настоява за по-силна защита на децата

Половината от европейските тийнейджъри разкриват лична информация в интернет, която може да остане завинаги там - достъпна за всеки, разкри проучване на ЕС. Вчера, в „Деня за по-безопасен интернет“, Европейската комисия отправи следното послание към тийнейджърите: „Помисли, преди да публикуваш онлайн!“.

Миналата година 20 дружества подписаха "Принципите за по-безопасни мрежи за социални контакти" и предприеха мерки в защита на децата. Улеснявайки промяната на настройките за поверителност, блокирането на потребители или изтриването на нежелани коментари или съдържание, повечето от тези дружества предоставиха възможност на непълнолетните лица да се справят сами с онлайн рисковете.

Комисията обаче е на мнение, че са необходими повече усилия за защита на децата в онлайн среда. По-малко от половината от дружествата в сферата на мрежите за социални контакти (40 %) ограничават по подразбиране достъпа до профилите на лица под 18 години само до техните приятели, а само една трета реагират на потребителски молби за помощ.

„Ако искаме децата да мислят преди да публикуват информация онлайн, дружествата в сферата на мрежите за социални контакти трябва да оповестят съответната информация на подходящия език. Профилите на непълнолетните лица трябва по подразбиране да бъдат конфигурирани като „лични“ и на въпросите или сигналите за злоупотреба трябва да се реагира бързо и целесъобразно", заяви Вивиан Рединг, комисар на ЕС по въпросите на информационното общество и медиите.

Въпреки че 19 от 25-те сайта на дружествата имат линк за постоянно сигнализиране, само 9 са отговорили на оплакванията, подадени по време на проучването. Следователно съществува неотложна необходимост от подобряване на услугите, свързани с реагирането на потребителски молби за помощ, заключава докладът на ЕС.



TechNews.bg

понеделник, 8 февруари 2010 г.

ОБАМА ГУБИ КОНТРОЛ.САЩ НА КРЪСТОПЪТ.



http://yphalachev1.blogspot.com/


 САЩ ЛИ СА ЛИДЕРА?


Срив на обществената подкрепа, силно недоверие в способностите на вашингтонския елит да извади страната от рецесията и цялостно обезверение бележат настроенията на американците . Изглежда, в много отношения Обама се надцени. Илюстрация за това беше здравна реформа, на която се възлагаха големи надежди, в заетостта, опазването на климата, във външната политика. Реформаторските му намерения във финансите и икономиката също могат да се провалят с гръм и трясък особено след загубата на сенаторското място от Масачузетс.Така Обама вече има на своя страна само 59 от 100 сенатори.
В първото си слово "За състоянието на съюза" Обама въздигна заетостта до приоритет номер едно, защити програмата за стимули, запазила досега 2 млн. работни места и обеща експортна инициатива, която в идните 5 години да създаде още 2 млн. работни места.
Външната политика беше засегната слабо - със споменаването на засилващата се изолация на Северна Корея заради атомните й амбиции и отправеното предупреждение към Иран.Обяснението за това, че Обама силно ограничи външнополитическите си послания, може да се намери в социологическите сондажи. Според актуално проучване за 42% от американците най-важната тема е икономическото състояние.
Идат междинни избори за Конгреса и ако демократите ги загубят, има опасност от запазване на бюджетния дефицит, понеже републиканците отхвърлят данъчните увеличения и ще се пуска отново печатницата на пари.Особено като се има пред вид ,че Бен Бернанке получи одобрението на американския Сенат и ще получи правото да управлява Федералния резерв за втори мандат. 
Обама вече е в криза. А войната в Афганистан стана "неговата" война.Неотдавна в Кабул Хамид Карзай разочарова САЩ,като разкритикува намеренията на Обама ,да изведе американските войски от Афганистан и каза самата истина-че в близките 15-20 години Афганистан няма да е в състояние да поддържа в необходимия размер и подготовка армия,за да противостои на талибаните. 
Срамът за САЩ и НАТО в Афганистан стана още по-голям с отправянето на покана към лидерите на талибаните за участие в управлението.А кошмарът бе  че талибаните обявиха, че нямат намерение да участват в мирни преговори нито с властите в Кабул, нито със западните сили, тъй като се намират "на крачка от пълната победа" в дългогодишната борба за Афганистан.По-голям шамар САЩ не са получавали от войната във Виетнам.
 Докато международни представители обсъждаха темата с иранския уран по време на Мюнхенска конференция , иранският президент Махмуд Ахмадинеджад нареди да се започне обогатяване на уран.Изчерпващото се международно търпение бе демонстрирано най-точно от американския сенатор Джо Либърман:"Трябва да изберем - или строги икономически санкции, за да функицонира дипломацията, или да се изправим пред военна намеса".
Най-вероятно Иран разполага с ядрена бойна глава според "Зюддойче цайтунг" . Иран на практика демонстрира, че разполага и с междуконтинентална балистична ракета способна да достигне САЩ и всяка точка от света.
Изпитанията на американската противоракетна система на атола Кваджалейн завършиха неуспешно.Провали се и проекта за строителство на тежкия изтребител от пето поколение „Ф-35” на стойност 45 милиарда долара.Русия и Япония имат успех с изтребителите 5 поколение.
През 2011 година се очаква и Япония да проведе тестовия полет на своя собствен изтребител от 5-то поколение с работното име Мицубиши "ATD-X". Русия разработва свой изтребител 5-то поколение и наскоро бе извършен първият тестов полет и според създателите на машината от компанията „Сухой”, е минал успешно.  
Да се изненадваме на внезапната промяна на военния курс на Пекин е късно.Като,че Пекин усетиха отстъплението на Вашингтон във важни аспекти на военната област,и вече реагират много по-остро на заигравките с Тайван. Китайското правителство обяви, че прекратява военните връзки с Пентагона и отменя заплануваните за февруари преговори за контрол върху въоръженията. Освен това Пекин въвежда безпрецедентни санкции срещу водещи американски компании, участвали в оръжейната сделка, включително гиганти като Боинг, Юнайтид текнолъджис и Локхийд Мартин. Санкциите срещу американските фирми могат да имат сериозни последици, тъй като Боинг например има договори на стойност милиарди долари за доставка на граждански самолети за Китай.Напрежението е подсилено от плановете на американския президент да се срещне с духовния водач на Тибет Далай лама, както и от оръжейната сделка с Тайван на стойност 6.4 млрд. долара.
САЩ вече нямат сили да поддържат военно присъствие навсякъде, а ще трябва да разчитат много повече на съюзниците си. Вашингтон не се притеснява да изисква много повече от тях и то под заплахата от отказа си за сътрудничество.Първите признаци за това вече се почувстваха в Европа. Белият дом доста недипломатично предупреди, че президентът Барак Обама няма да присъства на срещата на високо равнище САЩ - ЕС, която трябваше се проведе през пролетта в Мадрид. Мадрид и Европа възприеха решението на американския президент , като голяма обида.
Решението на Обама нанесе поредния сериозен удар по неубедителните опити на Брюксел да се наложи като ключов играч на международната сцена.Намекът е, че Вашингтон няма време за безплодни дискусии и очаква ЕС най-сетне да определи как ще изглежда неговото международно присъствие, и че очаква да види сериозен върховен представител по външната политика. Езикът на американската дипломация е доста променен.С половин уста САЩ казват,че нямат претенции как Европа ще изгражда отбранителните си способности, стига те да допринасят в по-голяма степен за международната сигурност.




http://yphalachev1.blogspot.com/
КРИТИКА,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
НОВИНИ,АНАЛИЗИ

събота, 6 февруари 2010 г.

ВЯТЪРНАТА ЕНЕРГИЯ-ОБИДА ЗА НАУКАТА



Манията за вятърна енергия била обида за науката





Eколозите се заблуждават, а политиците, които искат да бъдат харесвани, казват „да“ на всичко с цвят на пари

Физикът Джон Дроз твърди, че вятърната енергия ще се провали в шест от седем теста за надежден комерсиален енергиен източник и че налагането й е „обида за науката и човечеството“.GreenTech.bg представя разсъжденията на учения, които може и да са крайни, но си заслужават да се замислим над тях.

През последните приблизително 100 години, откакто се използва електричество, – казва Дроз – има шест основни принципа в производството на електроенергия. Те могат да бъдат облечени в отговорите на следните шест въпроса за енергийните източници:

1. Могат ли да осигуряват големи количества електроенергия?

2. Могат ли да осигуряват надеждна и предвидима електроенергия?

3. Могат ли да предоставят електроенергия, лесна за разпределяне?

4. Могат ли да отговарят на един или повече от елементите на електропреносната мрежа?

5. Може ли производственият център да е компактен?

6. Могат ли да осигуряват икономична енергия?


Има някои уточнения по горните шест критерия. Лесна за разпределяне енергия означава, че източникът на енергия може да генерира повече или по-малко енергия според потребностите, или както напоследък е модерно да се казва – „на поискване“. Това значи енергията да се произвежда по график, дефиниран от човека.

Елементите на електропреносната мрежа са „Базово натоварване“ (минималното количество стабилна електрическа мощност, която да е налична 24/7) + „Проследяване на натоварването“ (регулиране на изходящата мощност в отговор на моментните промени в търсенето и консумацията) + „Пиково натоварване“ (максималното натоварване през специфични периоди от време).

Компактността пък е свойството на източника на енергия да се разполага на относително малка и ясно дефинирана площ, за предпочитане в близост до точките на интензивна консумация, т.е. градовете. Последното е от полза, защото спестява разходите за изграждане на електропреносни магистрали, които са скъпи и водят до загуба на електроенергия.

Основна цел на всичко това е да се постигне капацитет. За да е налице достатъчна надеждност и приемлива цена, операторите изчисляват капацитета по няколко схеми, но най-важното е полезността на капацитета. Това е процентът от капацитета на машините, на който операторите могат да разчитат, че ще бъде наличен по време на бъдещите моменти на повишено търсене.

Много различни подходи и варианти са били предлагани за задоволяване на тези шест основни критерия. С течение на времето е установено, че има няколко източника, които най-добре отговарят на критериите. Те са избрани за източници на енергия, на които разчитаме днес: водната енергия, въглищата, ядрената енергия, природният газ, петролът.

Всеки от тези източници посреща всеки един от шестте критерия. Ако някой от тези източници на енергия не отговаря на един от шестте критерия, както например наскоро петролът поскъпна, то той се заменя с друг.

В резултат на всичко това днешните източници на енергия до голяма степен покриват потребностите от електричество в обществото, в което живеем.

Какъв е проблемът?


Новият критерий, който се появи в този списък – това е екологичното въздействие.

Защо този нов критерий се присъединява към голямата шесторка? Това е директен резултат от дебата за глобалното затопляне. В отговор на нарастващия политически натиск правителствата наблягат на намаляването на вредните емисии и силово вкарват този трети критерий в списъка.

Това обаче изменя принципите, които са основа на нашата система за електрозахранване и са доказани през десетилетията. Те превръщат обоснованата, утвърдена система от критерии в нова, която обаче не е научно обоснована.

Нещо повече, новият критерий в момента доминира над останалите шест. Той като че ли се е превърнал в единственият важен показател, казва Дроз.

Но дали вятърната енергия е в състояние да отговаря на шестте базови критерия? Нека помислим.

1. Може ли да осигурява големи обеми електроенергия?

Да, може. Но за момента ефективността й, откъдето и да я погледнеш, е минимална. Една вятърна електроцентрала произвежда средно около 30% от номиналната си мощност.

2. Може ли да осигурява надеждна и предвидима електроенергия?

Не. Дори и да имат най-доброто желание за това, притежателите на вятърни паркове не могат да гарантират надеждна и предсказуема енергия съобразно стандартите, наложени от конвенционалните източници на електричество. Нещо по-лошо, точно тогава, когато енергията е наистина нужна – например по пладне в голямата жега, когато всички климатици работят – вятърът се скатава нейде.

3. Могат ли да предоставят електроенергия, лесна за разпределяне?

Не. Тъй като производството й е непредсказуемо, вятърната енергия не може да бъде планирана и произвеждана по график, съобразно потребностите на обществото, както прави една ядрена електроцентрала например.

4. Може ли да отговаря на един или повече от елементите на електропреносната мрежа?

Не. Не може да осигури базов минимум от електроенергия, което е необходимо за постоянното търсене. Не може да осигури проследяване на натоварването, т.е. да реагира на моментните изменения в търсенето и да променя предлагането съобразно това. Не може да гарантира и пиково натоварване, когато е необходима максимална енергия за дадени периоди от време, например вечер, когато хората се прибират от работа и включват повечето електроуреди у дома.

5. Компактна ли е?


Никак! Вятърните паркове заемат огромни площи, които са десетки пъти по-големи от ядрена електроцентрала, ВЕЦ или който и да е друг източник. Освен това са много далеч от населените места – точките на интензивна консумация. Това означава, че за да се пренесе енергията до тях, трябва да се инвестира много в изграждането на кули и магистрални електропреносни трасета. Това е огромен разход, който ще се калкулира в цената за крайните потребители.

6. Могат ли да осигуряват икономична енергия?

Както се загатва в горните разсъждения, вятърната енергия може да се окаже доста скъпа. Освен това в момента такава енергия се субсидира изкуствено по различни правителствени програми. Субсидира се доста по-“дебело“ от който и да е конвенционален източник на енергия!

И сега, казва Дроз, да добавим към всичко това правилото, което надделява в последно време – еко-ефектът: дали вятърната енергия намалява вредните емисии?

Няма нито едно научно проучване, което да потвърждава, че вятърната енергия намалява значително вредните емисии!

А какво да кажем за полезността на капацитета, реторично пита физикът. Резултатът от горните отговори е, че вятърната енергия има полезност на капацитета около 10%. При конвенционалните източници този показател е около 90%. Каква разлика, а?

Как е възможно това – пита Дроз – целият свят се е втурнал да внедрява електрически източник, за който е видно, че не може да издържи на пет от общо шестте исторически доказани критерии за енергиен източник? Източник, за който няма научно доказателство, че посреща дори и новия, „еко“ критерий?

Всичко е за пари, тъжно заключва ученият. Лобитата на големите бизнеси действат, партиите искат да се доберат до части от този апетитен пазар и не се спират пред нищо, еколозите се заблуждават, а политиците, които искат да бъдат харесвани заради „зелените“ си убеждения, казват „да“ на всичко, което е с цвят на пари.

Това, което трябва да правим, вместо да се хвърляме на недоказани теории, е решение, което струва много по-малко от новите енергийни източници, казва Дроз. А то е да подобряваме конвенционалните енергийни източници, които вече имаме.

TechNews.bg
http://www.technews.bg/article-15996.html


Защо не бива да се отклонява Турция от светското начало

КРИТИКА,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
НОВИНИ,АНАЛИЗИ



ТУРЦИЯ И ИСЛЯМСКИЯТ МОРАЛ.МЛАДА ТУРКИНЯ ПОГРЕБАНА ЖИВА.


В Турция продължават убийствата в името на честта - най-вече по отношение на жени, независимо че Турция бе принудена под натиска на ЕС да премахне от НПК алинеи, позволяващи семейна саморазправа.Повод за опасения в Европа поражда стремежът за легитимиране на ислямските организации , като представители на мюсюлмански анклави на европейския континент и юридическо признаване на единната световна ислямска нация и нейната превъзхождаща всички други религиозна доктрина. 
Млада туркиня е убита защото е разговаряла с мъже. 16-годишната е била погребана жива и в пълно съзнание в дупка в земята. Миналата година тя решава да се обърне към полицията. Стъпка, която на практика й коства живота. В полицейското управление тя разказва, че дядо й я малтретира, защото разговаря с мъже. Какво се случва после не е ясно в детайли. Известно е, че родителите й , братята и сестрите й съобщават на съседите, че Медина внезапно изчезнала. И не знаят къде да я търсят.
За разлика от християнството и другите вероизповедания, ислямът е много повече от обикновена религия. Ислямският закон по-скоро отразява волята на Аллах, а не волята на моралното мнозинство или волята на законодателя. Волята на Аллах е отразена в ислямския закон и тя покрива всички области на живота, включително моралното поведение. В контекста на исляма, няма такова нещо като отделна светска или морална власт и морални принципи. Ислямът поучава предубеден морал и твърдо установени идеи за човешките взаимоотношения и етично поведение. Дискриминацията, предразсъдъците, физическото насилие и неетичното поведение спрямо неверниците се вграждат често пъти преднамерено в самата структура и форма на ислямското общество. 
В описания от турските медии случай полицията получава сведения от информатор, че младата жена е убита. След проведеното разследване, тялото е открито в двуметрова дупка в двора на семейството.Ръцете са били завързани, тя е била хвърлена в дупката и след това е била зарита с пръст. Според заключенията на лекарите, правили аутопсията, от Съдебна медицина в Малатая, по тялото няма наранявания, съобщават турските медии.
Вестник "Хюриет": момичето е погребано в пълно съзнание, без да са употребявани упойващи вещества. В белите дробове и стомаха на жертвата съдебните медици са открили частици почва.Ужасяващото престъпление е извършено най-вероятно от баща й Айхан и дядо й.
В Турция има райони, в които жените нямат никакви права. Нерядко те нямат дори документи за самоличност и са подчинени изцяло на своеволията на семействата си. Става дума за страшна и безмислена хилядолетна традиция, която се базира на понятие, което нито един юрист не може да формулира - семейната чест.
Такива случаи увеличават страховете от усилията на ислямски оргаизации да превърнат практикувания у нас т.н. “битов” ислям във фундаментален . В тази насока се изгражда религиозна образователна система за изучаване на Корана, като най-добре проявилите се са изпращани във висши учебни заведения в чужбина. До сега около 6000 български младежи са заминали с такава цел. Голямо е и значението на оказваната от ислямски фондации от Египет, Саудитска Арабия, Йордания, Турция , но неконтролирана от българските власти, финансова помощ на ислямските организации в България – включително за изграждане на нови джамии. 
От своя страна в съвременна Турция все повече се засилва интересът към имперското минало и митологизираното величие.Това означава съпротива срещу постнационалния и постхристиянски по същността си европейски проект.Съчетано с тип национализъм,позабравен вече в Европа, тази съпротива - от страна както на ислямистките, така и от светските националистически кръгове, -Турция не би приела прекомерна намеса от типа, при приемането на България и Румъния в ЕС.
В Турция през 1926 се установява европейски модел на семейно и наследствено право , което е в разрез с ислямските понятия. Турците отхвърлят многобрачието, възможността за едностранно разтрогване на брака от мъжа, неравното разпределение на наследството между мъжете и жените.Защо не бива да се отклонява най-близкият ни и най-голям съсед- Турция от светското начало,и защо ние трябва да ги подкрепяме, можем да си отговорим,като се замислим над Шериата и практиките в държави с ислямско управление,право и морал.
Според религиозния мюсюлмански закон Шериат извънбрачната връзка се наказва с убийство с камъни. Прелюбодеянието се доказва, ако за него свидетелстват четирима мъже. Присъдата се изпълнява по следния начин: жената бива заровена в земята до шията и замеряна с камъни, докато главата и стане на пихтия. При това местни ходжи следят дали хората хвърлят само малки камъни, за да може да се удължи агонията на жертвата. Днес шериатът все още се прилага в държави като Иран, Саудитска Арабия, Судан, Сомалия, Либия, Пакистан и Северна Нигерия.
В Ирак според закон от 1990, мъж който извърши ”убийство за чест” може да получи съдебен имунитет. Проституцията е незаконна. Обезглавяват жени обвинени в проституция. От 1991 г. в Сомалия действа закон за забрана за обрязване на женските полови органи на жените. В Судан домашното насилие срещу жените продължава да е проблем. Правителството не работи по проблема за насилието над жените. Наказанието за изнасилването предвидено в наказателния закон варира от 100 камшика до 10 години затвор или смъртно наказание.  В Нигерия домашното насилие срещу жените си остава широко разпространено. Дискриминацията към жените си остава проблем. Обрязването на женските полови органи е широко разпространено.




http://yphalachev1.blogspot.com/
КРИТИКА,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
НОВИНИ,АНАЛИЗИ

вторник, 2 февруари 2010 г.

ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.


ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.E 7 672,9 МЛН. ЛВ.


 ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.
01 Февруари 2010




2009 г. приключва с дефицит на касова основа около 529,5 млн. лв. или 0,8% от прогнозния БВП, сочат данните от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити. Бюджетната позиция към края на м. г. отговаря на заложените критерии в ЗДБРБ за 2009 г. и е в съответствие с поставените цели пред фискалната политика. Това поставя страната ни в групата на страните-членки с най-нисък бюджетен дефицит за годината в ЕС, което е ясен сигнал, че независимо от неблагоприятната икономическа ситуация българското правителство следва дисциплинирана и благоразумна фискална политика.

Бюджетната позиция на месечна база за декември е близка до балансирания бюджет. Месецът завърши с незначителен дефицит от 31,3 млн. лв. Основната причина за неговото формиране са по-високите разходи през декември по бюджетите на общините, които са автономни и ограниченията на разходите, които Министерският съвет предприе в края на годината за тях са само препоръчителни. За сравнение, при отчетени разходи за септември-ноември в рамките на 380-405 млн. лв., за декември разходите на общините по данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджета са около 580 млн. лв. Данните за изпълнението на общинските бюджети за 2009 г. на национално ниво показват най-сериозно увеличение на разходите за заплати и други възнаграждения за персонала с около 50% спрямо предходните месеци. Това означава, че за разлика от министерствата и ведомствата, където не бяха одобрени коледни добавки и бонуси, общинските администрации са платили такива.

Приходите и помощите по консолидираната фискална програма (КФП) към края на годината са 25 021,6 млн. лв., или 76,9% от планираните в ЗДБРБ за м. г. Отчетените постъпления представляват 37,6 на сто от прогнозния БВП, при 40,9% от БВП за 2008 г.

Данъчните постъпления – включително приходите от осигурителни вноски, за 2009 г. са 20 171,8 млн. лв., което представлява 78,4 на сто от годишния разчет. Приходите в частта на преките данъци са 3 813,5 млн. лв. или 77,1% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са 10 398,6 млн. лв., което е 75,4 на сто от програмата за годината. Постъпленията от ДДС са 6 432,5 млн. лв. и представляват 85,9% от постъпленията за 2008 г. От акцизи през 2009 г. са постъпили 3 844,5 млн. лв., като в номинално изражение отбелязват намаление с около 207,2 млн. лв. или 5,1% спрямо предходната година.

Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към края на декември м. г. са 5 273,0 млн. лв. или с 12,2 % под планираните за годината.

Неданъчните приходи са 3 523,6 млн. лв., което е 92,3 % спрямо годишните разчети. Спрямо 2008 г. е налице спад с 12 на сто. Най-сериозно е забавянето при неданъчните постъпления по общинските бюджети, където приходите от продажба на земя и имущество намаляват наполовина спрямо 2008 г.

Постъпилите помощи през 2009 г. са 1 326,2 млн. лв. Това са основно авансови плащания от Кохезионния и структурните фондове на ЕС по бюджета на Националния фонд и средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство по бюджета на Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие”.

Разходите по консолидирания бюджет, вкл. и вноската ни за общия бюджет на ЕС, за 2009 г. са 25 551,2 млн. лв. Това е 38,4% от прогнозния БВП срещу 38,1 на сто годна по-рано. Така като относителен дял в БВП разходите по консолидирания бюджет остават близки до тези от предходната година. Изпълнението спрямо годишните разчети е 84,2%, което е следствие на мерките за ограничаване на разходите и стабилизиране на бюджетната позиция.

Лихвените плащания са 517,8 млн. лв. или 81,3% от планираните за 2009г., текущите нелихвени разходи са 20 766,9 млн. лв., което е 91,5 на сто от разчета за годината, а капиталови разходи са 3 520,2 млн. лв. или 67,6 % от предведените. По-голямото усвояване в частта на текущите нелихвени разходи се дължи на по-високите социалноосигурителни плащания, свързани с нормативно регламентираните увеличения на пенсиите през 2009 г. и др.
Частта от вноската на България за общия бюджет на ЕС, изплатена през м. г. от централния бюджет възлиза е 746,2 млн. лв.

Решителните мерки за стабилизиране на бюджетната позиция по линия на ограничаване на публичните разходи и мерките за повишаване на събираемостта на приходите позволиха само за няколко месеца да бъде преодолян дисбалансът в бюджетната позиция на страната на месечна основа. В резултат на това бюджетното салдо за последните три месеца на годината бе положително или близко до балансирано. Вследствие на мерките за ограничаване на разходите темпът на ръст на разходите бе свит от 23,8% към юли на 0,9 на сто за годината. Подобрение се наблюдава и при приходите, където усилията и реформите в приходните администрации доведоха до компенсиране на близо два процентни пункта oт отчетеното изоставане към юли. За сравнение към юли 2009 г. спрямо същия период на предходната година, приходите се свиха с 10,3%, докато в края на годината част от това изоставане вече е компенсирано и приходите се ограничават с 8,4% за цялата 2009 г. спрямо 2008 г. По този начин фискалната политика през м. г. съумя в голяма степен да отговори на предизвикателствата в хода на бюджетното изпълнение, което позволи страната ни да бъде един от малкото примери в ЕС за строга и дисциплинирана фискална политика през настоящата кризисна година. Фокусът през 2010 г. и в средносрочен план отново е поставен върху благоразумна фискална политика, поддържане на макроикономическата стабилност и засилване устойчивостта на българската икономика, така че да бъдат осигурени в максимална степен вътрешните и външните баланси.
Фискалният резерв към 31.12.2009 г. е в размер на 7 672,9 млн. лв.


http://www.government.bg/





 ФИСКАЛНИЯТ РЕЗЕРВ В КРАЯ НА 2009 Г.

понеделник, 1 февруари 2010 г.

Стабилността на банковата система.


ПАРИТЕ НЕ СА В ОБОРОТ

ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ


Стабилността на банковата ни система.


Стабилността на банковата ни система. Пари има,но парите в държавата не са в оборот.

Критерий за стабилността на икономиката е отношението на банките.

Банките , нямат доверие в държавата като платец.Парите в държавата не са в оборот. Основният инструмент за привличане на нови средства остава широкото разгръщане на публично-частното партньорство при изграждането на широка гама инфраструктурни проекти.Необходими са смели политически решения за повишаване доверито на банките в икономиката на държавата.
Банките , нямат доверие в държавата като платец, нямат доверие в бизнеса и в другите банки. Голяма част от банките, които бяха най-агресивни на българския пазар, имаха проблеми с банките майки в техните страни. При това положение държавата трябва да се намеси категорично, за да се разкъса порочният кръг.
Размерът на активите, които обезпечават кредитите в условията на кризата, рязко е намалял поради обезценка. Обезцениха се фирмите - показател е спадът на цените на акциите им на фондовата борса.
Сриват се цените на имотите, включително и промишлените. Според Министерството на труда и социалната политика безработицата за 2010 г. ще бъде средногодишно 11,4%. Реалната безработица е значително по-висока - от 19 до 20%.
Оказва, че банките са затруднени поради слабо обезпечените кредити, и са необходими нови парични средства, нови провизиии те намират изход в покачване на лихвите по депозитите в лева и евро, които вече за левови са над 9%.
Банките се страхуват от бъдещи лоши кредити, поради свиване цената на активите, и се опитват на всяка цена да привлекат всеки свободен лев. Парите в оборот съществено са се свили и продължават да намаляват. Това също е причина да расте цената на паричния ресурс, а оттам - и лихвите по кредитите.
Банките спират да финансират клиенти, и поради влошената стопанска конюнктура. Включително и за изпълнение на обществени поръчки или по проекти, финансирани от структурните европейски фондове, защото не са сигурни, че правителството ще изплати навреме дължимите средства.
Редица банки изнесоха немалки части от кредитните си портфейли и сега, след след преминаване на психозата и тяхното финансово укрепване, ги внасят отново. И този внос се отчита като новоотпуснати кредити и оживление в кредитната активност. Независимо от тази трудна обстановка банките са натрупали над 700 млн. лв.печалба.
Пари има,но парите в държавата не са в оборот. Основният инструмент за привличане на нови средства остава широкото разгръщане на публично-частното партньорство при изграждането на широка гама инфраструктурни проекти.

ПРЕГЛЕД,НОВИНИ,АНАЛИЗИ,КОМЕНТАРИ
http://yphalachev.blogspot.com/
НОВИНИ,АНАЛИЗИ
Съдържанието на този сайт може да се използва при условията на Криейтив Комънс. За контакти: yphalachev@gmail.com